Dovolenka – prvý krok k zdravšiemu životnému štýlu

Dovolenka – prvý krok k zdravšiemu životnému štýlu

    • Zdieľaj:
  • 4
  • 2

Leto je synonymom pre relax, odľahčené jedálne lístky a prímorské dovolenky. Slováci majú zvlášť v obľube stredomorské destinácie, ktorých národy sú pre našinca inšpiráciou, ako jesť zdravšie a cítiť sa fit do vysokého veku. Ich tajomstvo dlhovekosti spočíva v súčinnosti viacerých faktorov – dostatok prirodzeného pohybu, rozumná skladba jedál pri stolovaní, nenáhlenie a omega-3 mastné kyseliny.

Stredomorské špeciality na tanieri dajú dovolenke pridanú hodnotu. Radšej sa nechajte uniesť vôňami a chuťami miestnych kuchýň, než lákadlami rýchleho občerstvenia, a to nielen kvôli gastronomickému zážitku, prostredníctvom ktorého sa vám otvorí srdce krajiny, ale najmä pre zdravie. „Veľkou chybou je, ak sa dovolenkári stravujú individuálne a namiesto kompletného obeda konzumujú prevažne jedlá z fastfoodov. Tieto sú zdrojom rizikových prepálených tukov a transmastných kyselín,“ upozorňuje nutričná špecialistka MUDr. Alžbeta Béderová, CSc. a odporúča stredomorský typ stravovania, ktorý prospieva tráveniu i celkovému zdravotnému stavu.

Odporúčame prečítať: Ultra rýchla diéta – existuje?

Dovolenka – prvý krok k zdravšiemu životnému štýlu

Zdroj: Shutterstock®

Pre stredomorskú kuchyňu je typický dostatok zeleniny a ovocia, ktoré sú zdrojom celej škály ochranne pôsobiacich fytonutrientov. Vyniká tiež konzumom morských rýb, ktoré sú zdrojom esenciálnych polynenasýtených omega-3 mastných kyselín a navyše bývajú pripravené na kvalitnom olivovom oleji.“

Dovolenka – prvý krok k zdravšiemu životnému štýlu

Zdroj: Shutterstock®

A ako podľa odborníčky na výživu vyzerá plnohodnotné dovolenkové menu? Ideálne sú pestré a sýte raňajky. Mali by pokryť 20 % celodenného príjmu energie a živín, a zabezpečiť energetickú potrebu na dopoludňajšie aktivity. Raňajky môžeme zahájiť čerstvou ovocnou šťavou, aby sa naštartovala činnosť tráviaceho traktu, tvorba tráviacich štiav a črevná peristaltika. Výborné je celozrnné pečivo, kvalitná nátierka – sardinková, tuniaková alebo avokádová, plátok kvalitnej šunky a bohatá zeleninová obloha. Vhodné sú aj kyslomliečne výrobky s cereáliami. Na desiatu volíme osviežujúce ovocie, ovocné šťavy alebo ovocno-zeleninové smoothies. Obed je vhodné posunúť do popoludňajších hodín a na večeru odporúčam ľahké zeleninové jedlá s čerstvo pripravenou rybou s vysokým podielom omega-3 mastných kyselín.“

Odporúčame prečítať:  Top 9 trikov, ako si vlasmi ubrať pár kíl

Dovolenka – prvý krok k zdravšiemu životnému štýlu

Zdroj: Shutterstock®

Práve vôňa rýb mnohým z nás evokuje čas dovoleniek, no Slovensko ako vnútrozemská krajina už dlhodobo patrí k štátom s podpriemernou konzumáciou rybacích pokrmov, a to napriek tomu, že výskumy opakovane poukazujú na ich širokospektrálne priaznivé účinky na organizmus. Štvorročný vedecký výskum* ukázal, že ľudia, ktorí pravidelne jedia stredomorskú stravu s vysokým podielom omega-3, sú psychicky vyrovnanejší, dožívajú sa vyššieho veku a znižujú riziko rakoviny i srdcovo-cievnych ochorení.

* Trichopoulou A, Costacou B. and all (2003) Adherence to a Mediterranean diet and survival in a Greek population. New England Journal of Medicine 348: 2599-2608.

Odporúčame prečítať: Chudnutie – malé triky, veľký účinok !

Dovolenka – prvý krok k zdravšiemu životnému štýlu

Zdroj: Shutterstock®

Zabudnite na novoročné predsavzatia, ktoré aj tak v prvý januárový týždeň porušíte! Práve leto je ten správny moment zlepšiť si životosprávu. Začnite tým, že stredomorské gastronomické tradície etablujete v slovenských domácnostiach. Nešetrite teda ovocím, zeleninou, strukovinami a obilninami, používajte olivový olej, skúste zvýšiť konzumáciu rýb. „Slováci majú najviac v obľube lososa,“ hovorí šéfkuchár Andrej Saturi na margo ryby, zaujímavej práve kvôli vysokému obsahu omega-3 mastných kyselín. Ak si nie ste istí, či ho zaraďujete do stravy v dostatočnom množstve, poistkou pre zaistenie optimálneho príjmu omega-3 sú kapsule OmegaMarine Forte+ z vysoko koncentrovaného rybieho oleja pochádzajúceho z nórskych lososov a spracované na základe 150-ročnej nórskej tradície a poznatkov.  

Odporúčame prečítať: Polievky, vďaka ktorým ľahšie schudnete

Dovolenka – prvý krok k zdravšiemu životnému štýlu

Zdroj: Shutterstock®

Jedinečnosť nórskeho lososového oleja v kapsulách OmegaMarine Forte+ spočíva predovšetkým v jeho úplnej čerstvosti, vďaka čomu ho dokáže telo vstrebať až na 98 %. Pre porovnanie – efektivita vstrebávania omega-3 mastných kyselín z rastlinných zdrojov je nižšia, čo výrazne znižuje aj ich účinok na zdravie človeka.

Odporúčame prečítať: 

Jednoduché a efektívne cviky pre ploché bruško a štíhly driek

Dovolenka – prvý krok k zdravšiemu životnému štýlu

Zdroj: Shutterstock®


    • Zdieľaj:
  • 4
  • 2
Návrat hore
Autor článku

  • Pred komentovaním musíte byť prihlásený!

  • Nie ste ešte zaregistrovaný?

Pre zapojenie sa do diskusie alebo súťaže je potrebné mať u nás na webe registráciu a byť prihlásený. Pokiaľ registráciu nemáte, vytvoríte si ju - TU.
A následne sa stačí prihlásiť a odpovedať na súťažnú otázku.

2 komentáre

Miriama Rusinová 22.09.15 16:16

MR
karma
-1.00

ryby su veľmi zdravé :)

  • 0
Odpovedať

Kristína Dická 04.01.21 17:00

KD
karma
133.00

Ryby sú zdravé, len škoda, že k čerstvým rybám sa človek dostane naozaj iba pri mori.

  • 0
Odpovedať

Čo čítajú ostatní

Cviklové placky s jogurtovým dresingom: Zdravá jesenná pochúťka
Bezmäsité jedlá

Cviklové placky s jogurtovým dresingom: Zdravá jesenná pochúťka

  • 56
  • 7
  • 02.11.2020
Tak jednoduché a výborné – slimáčiky zo zemiakového cesta
Jednohubky

Tak jednoduché a výborné – slimáčiky zo zemiakového cesta

  • 81
  • 6
  • 27.01.2021
Dokonalé varené víno krok za krokom: Ako ho robí Jamie Olivier?
Recepty šéfkuchárov

Dokonalé varené víno krok za krokom: Ako ho robí Jamie Olivier?

  • 61
  • 11
  • 12.12.2020
TOPlist