Registrácia Prihlásenie

Je dobré mať svalovicu ?

  • 21.06.2012
  • PR článok

  • 79
  • 4

Svalovica nie je váš zdravotný nepriateľ. Pokiaľ ste to s pohybovou aktivitou brutálne neprehnali a svalová bolesť je akceptovateľná, máme pre vás dobrú správu. Svalovica je pre vás pozitívne znamenie, že napredujete.

Už neplatia zastarané rady o tom, že ak je správne zostavený tréning, svalovica sa nedostaví. Dostaviť by sa mala minimálne raz za týždeň. Pýtate sa prečo? Ako je možné dostať svalovicu aj po niekoľkých rokoch tréningu? Odpoveď je jednoduchá. No najprv si však povedzme, čo spôsobuje svalovú bolesť a prečo ju máte aj niekoľko dní po cvičení.

Čo to tá svalovica je?

Treba povedať, že svalovica nie je spôsobovaná kyselinou mliečnou či laktátom (O Graady et al. 2000). Mechanizmus pôsobenia týchto látok však preberať teraz nebudeme. Prirodzená svalová bolesť je prejavom mikrotrhlín na svalových vláknach, ktoré vykonávali prácu, na ktorú nie sú aktuálne adaptované. Ide o akési malé zápalové procesy. Jednoducho ste to prehnali a zmenil sa normálny biochemický stav svalov. Odumreté časti svalových buniek iritujú nervové zakončenia, čo pociťujeme ako bolesť (svalovica). Tento stav vnímame ako svalovú bolesť.

Hovorí sa, že počas svalovice nie je možné podávať plnohodnotný výkon. Možné to je, ale nie na začiatku tréningu, pretože avizovaná bolesť to jednoducho zo sebazaprenia nedovoľuje. Hneď však ako sa ubolené svaly prekrvia (dôkladné rozcvičenie) je možné podávať plnohodnotný výkon.

V čom však spočíva základný princíp zvyšovania fyzických výkonov? Ak chcete dosiahnuť veľké zmeny na svojom tele, nedá sa to urobiť hneď. A práve zdravá pravidelná svalovica je jeden z ukazovateľov, ktorý vám hovorí o tom, že ste sa opäť o kúsok prekonali a posunuli hranicu svojich možností ďalej. Matka príroda nás preto obdarovala mechanizmami, ktoré ak budeme rešpektovať a využívať vo svoj prospech, uvidíme rovnaké výsledky práce, ako keď z malého žaluďa vyrastie mohutný dub. Áno, trvá to "iba" niekoľko rokov, lenže tento čas plynie ďalej tak, či onak. Ako ho využijete vy? Čo by ste za ten čas chceli dokázať napríklad sami sebe?

ako sa zbaviť svalovice

Zdroj: Shutterstock®

Výkonnostné zlepšenie si treba zaslúžiť

Keď už chápete, že rozvoj fyzickej kondície a dosahovanie brutálnej sily sa nedá dosiahnuť nijak inak, ako postupným prekonávaním svojich doterajších možností, tak už viete, že svalovica je nevyhnutné zlo. V tomto zmysle by sme to zlom ani nenazvali. Práve vďaka svalovici si vaše telo udržuje správny svalový tonus, ktorý vám umožňuje dosahovať požadovaný progres. Svalový tonus si predstavte ako dobre naštartovaný a zahriaty motor auta. Je pripravený na vysokú záťaž (priam maximálnu), i za cenu ďalšej svalovice. A to je dobre.

Bez svalového tonusu sa vám nepodarí dosiahnuť neustále zlepšovanie. Svalový tonus stratíte vtedy, ak cvičenia prichádzajú s veľkou časovou prestávkou. Ten opadá zhruba za 3-5 dní. Ak tonus "upadne", musíte začínať odznovu a svoj motor (svaly) si opäť naštartovať do pohotovostného režimu. To potrvá ďalšie 3-4 dni a nevyhnete sa opakovanej svalovej bolesti, čiže svalovici. Až potom budete schopný opäť nastúpiť na vlak s menom VÝKONNOSTNÉ ZLEPŠENIE.

Mrkni sem: Chystáš sa cvičiť? Odhaľ mýty o fitness, na ktoré musíš zabudnúť!

ako správne cvičiť

Zdroj: Shutterstock®

Dá sa "liečiť"?

Svalovicu neriešte oddychom. Práve naopak, to je to najhoršie, čo pre seba môžete urobiť. Zabudnite na teórie o prekyslení a braní zázračných prostriedkov, ktoré "akože" majú kyselinu neutralizovať a pomôcť vám dostať svalovicu (kyselinu) z tela von. Máte na svaloch drobné mikrotrhliny a zápaly, ktorých regeneráciu pozitívne ovplyvníte len ďalším pohybom.

Pohyb by mal byť veľmi šetrný a mal by mať iný charakter ako ten pohyb, ktorý vám svalovicu spôsobil. Veľmi dôležité je načasovanie, preto by tento regeneračný pohyb mal nasledovať hneď deň potom, ako predpokladáte, že sa svalovica dostaví. To znamená, že dnes ste si dali poriadny "záhul", príliš ste sa "hecovali" a zajtra teda môžete očakávať svalovicu. Preto hneď zajtra by ste mali ísť cvičiť, lepšie povedané regenerovať pohybom. Niekedy sa však svalovica dostavuje až o 2 dni, no v podstate princíp jej "liečenia" je vždy rovnaký.

tipy na cvičenie

Zdroj: Shutterstock®

Kto bude mať svalovicu po cvičení vždy

Svalovú bolesť majú vždy tí ľudia, ktorí sa po dlhej dobe necvičenia rozhodli, že niečo začnú robiť. Svalovicu mávate aj vždy vtedy, keď vyskúšate novú sériu cvikov, nový šport, alebo iný druh záťaže, na aký ste zvyknutí. No a svalovicu mávajú aj všetci športovci, ktorí majú záujem zlepšovať sa prirodzeným spôsobom. 

Dokonca sa vám osobne priznám, že ja mávam svalovicu asi po 80% dní z roku. Prečo? Jednoducho preto, že aj ja mám svoje limity a hranice, ktoré chcem pokoriť a posunúť ďalej, preto ak idem za svoju hranicu a hop, svalovica sa dostaví. Niekedy ani o nej neviem, pokiaľ nezačnem cvičiť alebo ma Tinka nepomasíruje napríklad na trapézoch.

Odpadneš: Čo je základom dobrého šatníka ?


  • 79
  • 4
Návrat hore
Autor článku

4 komentáre

Veronika Kulanová 25.03.13 20:32

VK
karma
-1.00

nam este za skolskych cias ucitel telesnej vravel, ze na svalovicu je najlepsi pohyb a natahovanie svalov...len vtedy sa cloveku akosi nechce opat cvicit :D vzdy si na neho spomeniem a je mi do smiechu 

  • 0
Odpovedať

Čo čítajú ostatní

8 tipov na detské knihy: Umenie skryté v detských príbehoch.
Voľný čas

8 tipov na detské knihy: Umenie skryté v detských príbehoch.

  • 1
  • 0
  • 01.04.2020
Budem mama: Kniha od Kristíny Tormovej pre všetky „skoromamy“
Voľný čas

Budem mama: Kniha od Kristíny Tormovej pre všetky „skoromamy“

  • 42
  • 1
  • 17.12.2019
Nepríjemná parazitárna choroba: Aké ťažkosti spôsobuje kryptosporidióza?
Zdravie

Nepríjemná parazitárna choroba: Aké ťažkosti spôsobuje kryptosporidióza?

  • 147
  • 1
  • 16.01.2020
TOPlist