Registrácia Prihlásenie

Kedy vzniká závislosť na cvičení? Daj pozor na nebezpečné nástrahy!

Zdravý životný štýl, ku ktorému neodmysliteľne patrí aj fyzická aktivita, v súčasnosti vedie veľa ľudí, pretože sa stal akýmsi trendom. Odborníci však upozorňujú na to, že stať sa závislými na dobrom pocite po cvičení vôbec nie je také ťažké a je to aj nebezpečné. Ak je teda aj súčasťou vášho života pravidelný pohyb, majte na mysli, že závislosť na cvičení naozaj existuje. Ako sa prejavuje a čo môže spôsobiť?

Hormóny na koni

Ako za veľa procesov v tele, tak aj za dobrý pocit po vykonanej aktivite môžu hormóny. Po cvičení akéhokoľvek druhu sa nám do tela vyplavujú endorfíny a dopamín, čo sú rovnaké neurotransmitery, ktoré sa vyplavujú aj pri užívaní drog. Preto si na ne človek ľahko zvyká a zrazu ich chce mať v tele viac a viac, čo v konečnom dôsledku spôsobuje závislosť na cvičení. Táto závislosť sa najčastejšie vyskytuje u pacientov s poruchou v jedení, napríklad anorexiou a bulímiou, či u ľudí nespokojnými s vlastným telom.

Inšpirácia pre teba: TOP inšpirácia: Jarné dekorácie do domácnosti podľa meadowflowers

priveľa cvičenia

Zdroj: Shutterstock®

Tajné prejavy

Závislosť na niečom zväčša ľudia skrývajú a inak to nie je ani pri závislosti na cvičení. Jedným z prvých prejavov závislosti je chorobná posadnutosť vykonávaním fyzickej aktivity, s ktorou človek nedokáže len tak prestať. Aj keď mu nadmerné cvičenie ubližuje, jedinec posadnutý cvičením nedokáže potrebu cvičiť zastaviť a svoje neustále fyzické aktivity začne dokonca pred okolím skrývať. V niektorých prípadoch posadnutý človek aj chce s cvičením skoncovať, no jednoducho to nedokáže. Medzi symptómy patrí aj podráždenosť, keď závislý človek nemôže cvičiť, limitovanie iných aktivít, aby mal čas len na cvičenie a tiež nadmerná spokojnosť po vykonaní fyzickej aktivity.

extrémna strata hmotnosti

Zdroj: Shutterstock®

Nebezpečné nástrahy

Na prvý pohľad sa môže závislosť na cvičení javiť ako banalita, ktorú možno jednoducho vyriešiť. V niektorých prípadoch však ovplyvňuje celkový zdravotný stav človeka a často vedie k neprirodzenej strane hmotnosti. Odborníci varujú aj pred alarmujúcimi číslami štatistík, ktoré tvrdia, že človek postihnutý závislosťou na cvičení si v sebe často vypestuje aj ďalšie závislosti, napríklad závislosť na tabaku či alkohole. Najlepšou prevenciou je pritom sebakontrola a disciplína, vďaka ktorým môžete závislosti na cvičení predísť alebo sa jej zbaviť. Keď si s problémom neviete rady, vyhľadajte pomoc psychológa a prípadne aj psychiatra, ak ide o závislosť vo vyššom štádiu.

Pozri aj: Nevieš, ako si privyrobiť popri práci? Tu sú tipy, ako zbohatnúť!


Návrat hore
Autor článku

4 komentáre

Ľubica Šťastná 07.05.19 06:52

ĽŠ
karma
116.00

Žiaľ, naozaj i takáto závislosť existuje, sebakontrola a disciplína sú v tomto, ale i iných prípadoch veľmi dôležité.

  • 2
Odpovedať

Jana Tonhauserová 07.05.19 11:07

karma
102.00

Cvičím tri krát do týždňa a mám to pod kontrolou..myslím že je to pre mňa akurát,nestresujem telo a mám kondičku...

  • 0
Odpovedať

Anna Kristova 16.05.19 09:05

AK
karma
113.00

Aj cvičiť treba s mierou a nepreháňať to

  • 0
Odpovedať

Lucia Šintálová 26.05.19 21:54

karma
-1.00

Zaujímavý článok, ja som rada, keď sa mi pri dvoch malých deťoch podarí ísť cvičiť 2x do týždňa a som spokojná, že robím niečo pre seba.

  • 0
Odpovedať

Čo čítajú ostatní

RECEPT: Jednoduché a rýchle broskyňové taštičky z lístkového cesta
Dezerty

RECEPT: Jednoduché a rýchle broskyňové taštičky z lístkového cesta

  • 45
  • 4
  • 18.08.2019
Recept: Nepečený vegan čerešňový dezert s kešu orieškami
Pre štíhlu líniu

Recept: Nepečený vegan čerešňový dezert s kešu orieškami

  • 79
  • 4
  • 22.06.2019
RECEPT: Kokosové karí s batatmi a cícerom – toto si okamžite zamiluješ!
Pre štíhlu líniu

RECEPT: Kokosové karí s batatmi a cícerom – toto si okamžite zamiluješ!

  • 43
  • 3
  • 03.07.2019
TOPlist