Koľko behu prospieva zdraviu? Pozor, aby si si neublížila!

Koľko behu prospieva zdraviu? Pozor, aby si si neublížila!

  • 50
  • 2

Všetkého veľa škodí a platí to aj pri športovaní. Každý z nás by mal poznať limity svojho organizmu a tieto hranice neprekračovať. Je to dôležité preto, aby sme si zbytočne neprivolali nejaké nepríjemné zranenie od natiahnutého svalu až po škaredé zlomeniny s dlhou dobou liečenia.

Medzi časté športy patrí aj beh, a to najmä teraz v jarnom a nadchádzajúcom letnom období, kedy sa s bežcami v uliciach a na športoviskách doslova roztrhlo vrece. Ani s behom to netreba preháňať. Koľko behu je príliš veľa?

Pozri aj: Šokujúce zistenie: Vedci tvrdia, že stres je nákazlivý ako chrípka!

primerané množstvo behu

Zdroj: Shutterstock®

Nikdy sa neporovnávajte!

Základným pravidlom v nájdení svojej ideálnej frekvencie behania je s nikým sa v žiadnom prípade neporovnávať. Čo je pre niekoho doslova malina a odbehne to za víkend, môže byť u niekoho maximálnym výkonom za celý týždeň. Najdôležitejšie je počúvať svoje vlastné telo a nájsť optimálnu dĺžku behu pre seba samého.

V prípade, že sa budete premáhať, vám hrozí svalová únava a v horších prípadoch oveľa väčšia náchylnosť na zranenia typu natiahnutý či roztrhaný sval alebo, v horšom prípade, až zlomenina. Tá sa dlho lieči a z tréningu vás na dlhú dobu vyradí aj rekonvalescencia po zranení.

zásady správneho behu

Zdroj: Shutterstock®

Začnite zľahka!

Koľko behu je teda priveľa? Že ste dali telu zabrať viac, ako je nutné, zistíte vďaka príznakom. Samozrejme, prvým je únava, no objaviť sa môže aj vyčerpanie organizmu, nechuť do jedla, ale aj časté choroby a nespavosť. Ak sa tieto príznaky objavia, prestaňte na niekoľko dní s tréningom a potom naň nabehnite len zľahka.

To platí aj pre začiatočníkov. Zabehnite si 5 kilometrov dva až trikrát týždenne a uvidíte, ako sa bude vaše telo správať. Ak to bude málo, pridajte si, no nie viac, ako o 10 percent. Takto pridávajte postupne na kilometroch, až sa dostanete k svojmu vytúženému cieľu, napríklad nabehať 20 kilometrov týždenne, alebo sa takto jednoducho pripravíte na organizované preteky, ktorých sa chcete zúčastniť.

Zvýšenie kilometrov behu o 10 percent týždenne umožní svalom prispôsobiť sa a zvyknúť si na záťaž. Zranenia by vás potom mali úplne obísť a tešiť sa budete zo silnejších svalov, lepších výkonov a samozrejme aj z krajšej postavy a zdravšieho pocitu!

Zaujme ťa: Obľúbený chlebík vo vajíčku trochu inak? Pozri, ako ho ozvláštniť!


  • 50
  • 2
Návrat hore
Autor článku

2 komentáre

Ľubica Šťastná 10.04.18 08:07

ĽŠ
karma
121.00

Porovnávanie nie je namieste, vie narobiť viac škody ako úžitku.

  • 0
Odpovedať

Marianna Rajniaková 10.04.18 09:34

MR
karma
113.00

zistila som na vlastnej koži, potom mi bolo zle..

  • 0
Odpovedať

Čo čítajú ostatní

Líčenie

Najväčšie chyby pri aplikácii lícenky: Pozor, pridávajú na veku!

  • 49
  • 4
  • 16.09.2020
Vlasy

Dokonalý letný účes za pár minút: Učeš sa na „Bardotku“

  • 7
  • 0
  • 18.08.2020
Vlasy

Ikonický účes Rachel z Priateľov: Jeho tvorcovi zmenil život a priniesol slávu

  • 76
  • 1
  • 20.08.2020
TOPlist