Trápia ťa unavené oči? Očná joga je tým riešením!

Trápia ťa unavené oči? Očná joga je tým riešením!
  • 07.12.2017
  • Simona Kostková

    • Zdieľaj:
  • 7

Hovorí sa, že oči sú zrkadlom do duše. Avšak unavené a opuchnuté oko o nás prezradí akurát tak to, že sme vyčerpaní. Čoraz viac ľudí začína mať problémy s očami. Vplyvným činiteľom sú počítače, mobily ale aj nadmerné čítanie, ktoré unavujú naše oči.

Jednotlivé očné svaly sa neustálym zaťažovaním unavia, rovnako ako keď cvičíme v posilňovni. Aby ste predišli problémom s očami, je dobré si raz za čas spraviť očný strečing a dostatočne uvoľniť celé očné okolie. Ukážeme vám tie najlepšie cviky, vďaka ktorým budete nielen dobre vidieť, ale dáte zbohom všetkým prejavom unavených očí.

Zaujme ťa: Tropické ovocie na Vianoce: Zoznám sa s vitamínmi z trópov!

poruchy zraku

Zdroj: Shutterstock®

Problémy, ktoré jogou vyriešite

Krátkozrakosť a ďalekozrakosť postihuje vyše 35% populácie. Na úpravu sa používajú okuliare a šošovky, ktoré tieto poruchy neliečia, iba korigujú. Neexistujú informácie o človeku, ktorý by po niekoľkých rokoch prestal nosiť okuliare, pretože už vidí normálne. Samozrejme, ak neberieme do úvahy laserovú operáciu. Joga cvičenie vám však môže pomôcť oveľa viac – buď predídete problémom so zrakom alebo sa môže váš stav výrazne zlepšiť!

Tieto cviky sú určené aj pre ľudí, ktorých trápi - dvojité videnie, škúlenie, tupozrakosť („lenivé oko"), rozmazané videnie, zvýšená citlivosť na svetlo, a tiež pre tých, ktorí majú problém so zaostrením pri čítaní. Viditeľné zlepšenie možno pri ľahších problémoch, vidieť už po mesiaci, pri komplikovanejších stavoch zhruba po pol roku.

Začiatok tohto cvičenia je veľmi jednoduchý. Začnite s očnou jogou najprv v pokoji domova, naučte sa všetky cviky. Ako prvé sa pohodlne usaďte a zavrite oči. Zhlboka dýchajte a pokúste sa úplne uvoľniť. Zostaňte v tejto polohe asi 10 minút.

Bude ťa zaujímať: Imelo nie je len na ozdobu: Prekvapí ťa zázračnými schopnosťami!

žmurkanie

Zdroj: Shutterstock®

Žmurkanie

Pohľad zamierte na špičku nosa a 10 krát rýchlo žmurknite. Zatvorte oči a 20 sekúnd ich nechajte zrelaxovať. Zopakujte 5-krát.

Cvičenie môžete doplniť tým, že zdvihnete ukazovák a pozriete naňho. Počas toho ako budete žmurkať, zamierte pohľad približne päť metrov pred seba a potom najďalej ako viete. So žmurkaním neprestávajte a postupne sa vracajte do polohy, pri ktorej ste s cvikom začali.

Pohyby do strán

Dvihnite obe ruky, zovrite päsť a palce dvihnite tak, aby ste ich mali v úrovni očí. Pohľad majte zafixovaný pred seba. Následne sa pozrite na priestor medzi obočím, na ľavý palec, priestor medzi obočím, na pravý palec. Zopakujte tento pohyb desať až dvadsaťkrát. Vydychujete vždy pri pohybe do strán. Po skončení si opäť zavrite oči a relaxujte.

Pohyby pred seba a do strán

Ľavú ruku položte na ľavé koleno pred seba tak, aby palec smeroval nahor. Pohľad upnite na bod v diaľke pred seba. Pri výdychu pozrite na palec a s nádychom opäť do diaľky. Toto isté zopakujte s pravou stranou tela. Následne relaxujte.  

Dostane ťa: Očná migréna: Vieš rozpoznať príznaky? Zisti, či ňou netrpíš aj ty!

cviky na oči

Zdroj: Shutterstock®

Pohyby očami nahor a nadol

Hlavu držte pokojne a uvoľnite ju. Očami pohybujte smerom hore a usilujte sa pozrieť na koreň nosa, potom nadol, čo najnižšie. Vo svaloch oka by ste mali cítiť určité napätie. Hlavou nepohybujte a obočie držte na mieste. Pohyby očí by mali byť pomalé, plynulé a pravidelné.

Po niekoľkých pohyboch oči zavrite a nechajte ich niekoľko sekúnd oddýchnuť. Týmto uvoľnením svalov dosiahnete, že budete schopní pozrieť sa nižšie a vyššie ako predtým. Navyše rovnomerne prekrvíte očné svaly. Tento cvik opakujte 6-krát.

Hodiny

Na tento cvik potrebujete veľké hodiny alebo ich jednoduchú kresbu. Avšak postačí aj vaša predstavivosť. Hýbte očami tak, ako keby ste sledovali sekundovú ručičku. Pohyby musia byť trhavé. Pri každom čísle sa zastavte na jednu sekundu a cvičte aj v opačnom smere.

Masáž očných svalov

Oči zavrite, ruky zovrite v päsť a ukazováky priložte na očné buľvy. Trikrát ich pretrite a potom päsťami skĺznite na spánky. V ich priehlbine oči trite kĺbom ukazováka. Potom si znova pretrite oči rukami zovretými v päsť. Cvik opakujte 3-krát.

uvoľnenie očí

Zdroj: Shutterstock®

Čo môžete po cvičení očakávať?

  • zníženie únavy očí
  • zníženie suchosti očí
  • zmiernenie očného napätia až o 90% 
  • zníženie svrbenia očí
  • zlepšenie stavu ďalekozrakosti a krátkozrakosti
  • redukcia vrások a zmiernenie kruhov pod očami
  • pružnosť, pevnosť a podpora zdravia očí

Musíš vidieť: Linka na oči: Ako ju správne aplikovať a akým chybám sa vyvarovať?

ako mať zdravé oči

Zdroj: Shutterstock®

Tieto cvičenia môžete praktizovať doma v tureckom sede, aj v autobuse či počas obedovej prestávky. Pokiaľ však máte doma čas a priestor, zostaňte po cvičení ešte pár minút uvoľnene ležať v pohodlnej polohe a hlboko dýchajte. Zaujímavosťou je, že medzi najznámejších učiteľov očnej jogy patrí Paul McCartney.

jedlo pre oči

Zdroj: Shutterstock®

3 tipy na zdravé oči

  1. Na zlepšenie videnia postačí med a destilovaná voda - nič viac ani menej. Lyžičku čistého medu a 10 ml destilovanej vody zmiešame v sterilnej fľaši. Aplikujeme po jednej kvapke do každého oka, dvakrát denne - vždy nalačno.
  2. Zmiešame 500 g medu a 500 g postrúhanej mrkvy. Každé ráno vypijeme jednu až dve polievkové lyžice zmesi a pridáme vitamín A. Procedúra trvá mesiac, potom nasleduje 10-dňová prestávka a pokračujeme ďalej.

Tretí tip zahŕňa potraviny, ktoré sú pre oči potrebné a majú na ne pozitívny účinok - mladé kukuričné zrná (karotenoidy), červená repa (vitamín A), mrkva (rodopsín), petržlen, čučoriedky. Pri problémoch s očami je vhodné jesť hlavne stravu bohatú na A aj D vitamín, napríklad ryby.

Zaujme ťa aj: Nedostatok kolagénu: Neignorujte signály a tvorbu kolagénu podporte!


    • Zdieľaj:
  • 7
Návrat hore
Autor článku

  • Pred komentovaním musíte byť prihlásený!

  • Nie ste ešte zaregistrovaný?

Pre zapojenie sa do diskusie alebo súťaže je potrebné mať u nás na webe registráciu a byť prihlásený. Pokiaľ registráciu nemáte, vytvoríte si ju - TU.
A následne sa stačí prihlásiť a odpovedať na súťažnú otázku.

7 komentárov

Martina Varhaníková 07.12.17 10:50

karma
121.00

Očná joga je super na ponaťahovanie očných svalov..ten kto pravidelne cvičí, može si aj zrak zlepšiť, len žijeme v zhone a sme lenivý...teda aspoň ja. :o( Stiahla som si knihu dobrý zrak bez brílí a stále sa neviem donútiť k cvičeniu. Vďaka za pripomienku. Z času na čas s očami pocvičím. :o)

  • 0
Odpovedať

Milka Damašková 08.12.17 02:09

MD
karma
121.00

Moja neter očnú jogu cvičí už viac než rok a zbavila sa pomerne vysokých dioptrií, okuliare nosí už len výnimočne..teda naozaj toto cvičenie pomáha, len si to vyžaduje dôslednosť a každodenné cvičenie

  • 0
Odpovedať

Daniela Bieliková 08.12.17 19:11

DB
karma
102.00

počula som už o očnej joge, len mi chýba bohužiaľ trpezlivosť na tieto cviky...

  • 0
Odpovedať

Ľuba Reháková 12.12.17 19:20

ĽR
karma
-1.00

Unavené oči ma veru trápia. Už som vyskúšala všetko možné, ale očnú jogu ešte nie - asi vyskúšam :)

  • 0
Odpovedať

Mária Frnová 12.12.17 20:48

MF
karma
-1.00

keďže sedím v práci osem hodín za počítačom, poznám tento problém

  • 0
Odpovedať

Tomáš Kamenár 13.12.17 12:32

TK
karma
105.00

asi to vyskúšam ale nedávam tomu veľkú šancu na úspech

  • 0
Odpovedať

Mária Liščinská 08.08.20 23:08

karma
132.00

Perfektné! Hneď som aj vyskúšala!!! Zapisujem si! ;) ♥

  • 0
Odpovedať

Čo čítajú ostatní

Ako škodí fajčenie v tehotenstve? Takéto môže mať následky!
Zdravie

Ako škodí fajčenie v tehotenstve? Takéto môže mať následky!

  • 1
  • 13.10.2021
PRSTEŇ o človeku odhalí zaujímavé veci. Vôbec nie je jedno, na ktorom prste ho nosíš!
Voľný čas

PRSTEŇ o človeku odhalí zaujímavé veci. Vôbec nie je jedno, na ktorom prste ho nosíš!

  • 5
  • 09.09.2021
Čaputová a Banášová pozývajú na skríning rakoviny krčka maternice. Prečo sa nechať vyšetriť?
Pre ženy

Čaputová a Banášová pozývajú na skríning rakoviny krčka maternice. Prečo sa nechať vyšetriť?

  • 2
  • 15.09.2021
TOPlist