Ľuďom bez práce pomohol počas pandémie priamy predaj

Ľuďom bez práce pomohol počas pandémie priamy predaj

Pandémia koronavírusu dala v roku 2020 zabrať mnohým. Obracať sa museli podnikatelia, ale aj obyčajní ľudia, ktorí z ničoho nič prichádzali o svoje živobytia. Najnovšie štatistiky, ktoré zverejnila Svetová federácia priameho predaja (WFDSA) ukazujú, že práve sektor priameho predaja poskytol mnohým novú nádej.

Priamy predaj poznáme ako osobnejšiu formu predaja, v ktorej hrá osobný kontakt veľkú rolu. Rok 2020 však znamenal obmedzovanie, čo sa osobného kontaktu týka, čo prirodzene pocítili spoločnosti zaoberajúce sa priamym predajom, priami predajcovia aj ich zákazníci. Posledné štatistiky zverejnené Svetovou federáciou priameho predaja (WFSDA) však ukazujú, že priamy predaj sa s pandémiou vysporiadal viac než veľmi dobre.

Viac ziskov aj predajcov

Mnoho firiem sa muselo v roku 2020 vysporiadať s klesajúcimi obratmi a ziskami. Odvetvie priameho predaja však napokon vykázalo nárasty oboch, aj keď na začiatku roka prevládal skôr skepticizmus. Napokon hovoríme v globále o predajoch v hodnote 179 miliárd dolárov a medziročnom raste o 2,3 %. Na Slovensku bol trend predajov rovnako pozitívny. V roku 2020 u nás priamy predaj vykázal predaje v hodnote 179 miliónov eur, teda až o 7 % viac ako v roku 2019.

O priamy predaj sa ako o alternatívny zdroj príjmu aj naďalej zaujíma čoraz viac ľudí. Aktuálne si celosvetovo „priamy predajca“ hovorí viac ako 125 miliónov ľudí a na Slovensku viac ako 220-tisíc obyvateľov, čo je takmer o 10,5-tisíc predajcov viac, než v roku 2019. Takýto pozitívny trend možno pripísať aj ťažkej situácii, do ktorej sa mnoho ľudí dostalo v súvislosti s prepúšťaním počas pandémie. Čo ľudí na priamom predaji ako povolaní láka najviac je určite sloboda, flexibilita a nezávislosť. Napriek tomu mnohí z nich priamy predaj vnímajú aj ako výzvu či zábavu.

priamy predaj na Slovensku

Zdroj: Shutterstock®

Kozmetika verzus wellness

Typickým priamym predajcom je žena vo veku 43 rokov. Pre nikoho preto nebude prekvapením, že vo svete sa prostredníctvom priameho predaja predá najviac wellness produktov a výživových doplnkov (36%) a na druhej priečke sa nachádzajú kozmetické výrobky (26%). Na Slovensku je to však naopak a kozmetika s 36 percentami vedie nad wellness produktami a výživovými doplnkami o 3 percentá. Priamym predajom sa však veľmi dobre predávajú aj výrobky určené na starostlivosť o domácnosť a produkty dlhodobej spotreby.

Covidové výzvy

Rok koronavírusu naučil spoločnosti venujúce sa priamemu predaju mnohému. Pre zákaz stretávať sa museli meetingy či školenia prejsť do online prostredia a nový rozmer nabral aj online marketing. Mnohé firmy priameho predaja si aj vďaka Covidu-19 uvedomili ako veľmi dôležitá je komunikácia v online priestore. Paradoxne sa však ukázalo aj to, že osobný kontakt, na ktorom je priamy predaj založený, v roku 2020 chýbal mnohým predajcom aj zákazníkom. Pre jednotlivé spoločnosti je preto misiou číslo jeden obnoviť osobné stretnutia a priamy predaj ako sme ho poznali pred pandémiou, čo možno najskôr, a to najmä pre tých, ktorí o to stoja. Sociálne siete sa síce ukázali ako efektívne, no pre priamy predaj nie celkom dostačujúce.

Zaujme ťa: Drieň obyčajný: Ako ho pestovať a prečo si pochutnávať na drienkach?

členovia združenia priameho predaja

Zdroj: Shutterstock®

O Združení priameho predaja

Združenie priameho predaja (ZPP) bolo založené v roku 1995 a je hlavným predstaviteľom priameho predaja na Slovensku. Jeho úlohou je obhajovať záujmy svojich členských firiem a zároveň spotrebiteľa. Na Slovensku ZPP združuje celkom 8 členov – Amway, Herbalife Nutrition, Just, Mary Kay, Nu Skin, Oriflame, PartyLite a Zaren.

A ako vnímajú členovia ZPP vlaňajší rok?

Vedenie týchto spoločností sa zhoduje na tom, že aj keď bol rok 2020 plný výziev, bol to i rok úspešný. Koronavírus a svetová pandémia ich prinútila zoznámiť sa s online prostredím lepšie než doposiaľ, čo v konečnom dôsledku viedlo k priblíženiu sa k mladšej kategórii priamych predajcov a tiež zákazníkov. Všetci sa však zároveň presvedčili, že aj keď sú online platformy nepochybne efektívne, osobný kontakt zostáva pre priamy predaj kľúčový.

Pozri tiež: Čo je muchnička? Môže človeka nakaziť závažnou boreliózou?


  • Pred komentovaním musíte byť prihlásený!

  • Nie ste ešte zaregistrovaný?

Pre zapojenie sa do diskusie alebo súťaže je potrebné mať u nás na webe registráciu a byť prihlásený. Pokiaľ registráciu nemáte, vytvoríte si ju - TU.
A následne sa stačí prihlásiť a odpovedať na súťažnú otázku.

5 komentárov

Ľubica Šťastná 29.09.21 07:09

ĽŠ
karma
100.00

Hoci sú online platformy nepochybne efektívne, osobný kontakt zostáva pre priamy predaj kľúčový.

  • 1
Odpovedať

Katarína Konečná 29.09.21 08:55

KK
karma
105.00

nemám rada online platformy, mám radšej osobný kontakt

  • 0
Odpovedať

Mária Reibergerová 29.09.21 19:48

MR
karma
104.00

uprednostňujem osobný kontakt

  • 0
Odpovedať

Mária Slováková 30.09.21 08:45

MS
karma
118.00

Priznávam ,že aj ja som počas pandémie začala oveľa viac nakupovať online a to dokonca aj potraviny, čo som ešte dva roky dozadu určite nerobila. No čo už nákupné zvyklosti sa menia.

  • 0
Odpovedať

Zdenka Sabanošová 30.09.21 09:58

ZS
karma
100.00

Radšej osobne.

  • 0
Odpovedať
Návrat hore
Autor článku

Čo čítajú ostatní