Je kompromis medzi vegetariánstvom a vegánstvom? Zisti, o čo ide!

Je kompromis medzi vegetariánstvom a vegánstvom? Zisti, o čo ide!

  • 42
  • 0

Vegetariánstvo aj vegánstvo, to sú čoraz populárnejšie formy stravovania sa. Zatiaľ čo vegetariáni jedia rastlinnú stravu, no nevadia im bezmäsité potraviny živočíšneho pôvodu, vegáni sú striktnejší a nejedia nič, čo pochádza zo zvieraťa. Pasé je pre nich teda mlieko, syr či vajce. Ak patríte k tým ľuďom, ktorí si dali predsavzatie zdravšie žiť a šetriť planétu, ale zároveň nežiť ani ako vegetarián ani ako vegán, je tu možnosť. Ako je to možné? Kompromis medzi vegetariánstvom a vegánstvom predsa len skutočne existuje.

Ryby majú zelenú

Zlatá stredná cesta medzi vegetariánstvom a vegánstvom sa nazýva pescetariánstvo a možno vám už názov napovedá, o čo pôjde. Ide o spôsob stravovania sa, pri ktorom sa povoľuje všetka strava rastlinného pôvodu, no i ryby a morské plody navyše. Tento smer je pre mnohých ľudí oveľa udržateľnejší, a to najmä z dlhodobého hľadiska než samotné striktné vegánstvo. Okrem rýb niektorí pescetariáni jedia i mliečne výrobky a vajcia, niektorí však tieto živočíšne potraviny z jedálnička vylučujú.

Pozri aj: Ako osviežiť bielizeň? Povýšte pranie na zážitok vďaka páru od Lenoru

čo môže jesť pescetarián

Zdroj: Shutterstock®

Má výhody aj riziká

Ryby sú vo všeobecnosti veľmi zdravé, a to najmä pre vysoký obsah omega-3 mastných kyselín. Sú však i výborným zdrojom bielkovín, čo je makroživina, ktorá vegetariánom a vegánom často chýba. Práve nedostatočný príjem bielkovín sa zaraďuje medzi TOP chyby vegetariánov a vegánov, nakoľko bielkoviny sa v najväčšom množstve nachádzajú v mäse, ktoré nejedia. Aké zdravotné benefity a riziká prináša pescetariánstvo?

- Benefity a riziká pescetariánstva
1 z 5

Účinok omega 3

Omega-3 mastné kyseliny sú jedným z prvkov, pre ktoré sa ryby naozaj oplatí jesť. Spájajú sa so samými blahodarnými účinkami, okrem iného aj s vhodnou hladinou cholesterolu v krvi, s redukciou zápalovosti v tele aj s riešením problému zrážanlivosti krvi.

Odporúčame: Letný brunch s priateľmi: Tipy na jedlá, ktoré im budú určite chutiť!

Pescetariánske menu

Možno sa pýtate, čo konkrétne pescetariáni jedia. Z ovocia a zeleniny si nevyberajú a jedia ho podľa vlastnej preferencie. Dôležité je, aby mali dostatočný prísun bielkovín, ktoré im dodajú ryby a morské plody, ale aj rastlinné zdroje bielkovín ako sú strukoviny, tofu alebo tempeh, orechy a semienka. Pescetariáni zväčša jedia vyvážene, a preto v ich jedálničku nechýbajú ani zdravé sacharidy. Tie do ich tela dopĺňa napríklad hnedá ryža, quinoa či iné druhy zŕn a obilnín. Jediné, čo v pescetariánskom menu nenájdete je akýkoľvek druh mäsa a v niektorých prípadoch tiež živočíšne produkty ako sú mliečne výrobky a vajcia. 


  • 42
  • 0
Návrat hore
Autor článku

0 komentárov

Čo čítajú ostatní

Zdravie

Poznáš makový olej? Objav jeho účinky na telo, vlasy i pokožku!

  • 32
  • 9
  • 22.04.2020
Tvár

Domáca maska pre pleť v zrelom veku: Daj zbohom vráskam!

  • 109
  • 5
  • 05.05.2020
Vyrob si sama

DIY maska na veľmi jemné vlasy: Takto si ju vyrobíš sama!

  • 78
  • 7
  • 25.04.2020
TOPlist