Máte už dosť zimy? Zahrejte sa v saune!

Máte už dosť zimy? Zahrejte sa v saune!
  • 28.01.2017
  • Miška Baboľová

  • 15
  • 4

Ak vám chýba leto a teplo, pripomenúť si ho môžete chvíľou strávenou v saune. Saunovanie je skvelý spôsob na odbúranie stresu, relaxáciu a oddych pre telo i dušu. Niet sa čoho obávať, sauna je stvorená takmer pre každého.

Saunovanie v sebe skrýva mnoho dôvodov na to, aby ste s ním začali. Okrem toho, že svojmu telu i mysli doprajete odpočinok, odbúrate stres a únavu, môžete si vybudovať prospešnú záľubu, ktorá zlepší vašu kondíciu aj zdravie. Popri práci či škole, starostlivosti o rodinu a plneniu si iných povinností, je saunovanie ideálny spôsob, ako si dopriať potešenie a nabrať novú silu.

Bude vás zaujímať: Detox: Zbavte sa toxickej závisti

Okrem toho, že svojmu telu i mysli doprajete odpočinok, odbúrate stres a únavu, môžete si vybudovať prospešnú záľubu, ktorá zlepší vašu kondíciu aj zdravie.

Zdroj: Shutterstock®

Saunovanie? Jednoznačne áno!

Stále váhate, či je sauna pre vás správnou voľbou? Ponúka mnoho výhod prospešných pre fyzickú kondíciu a psychickú rovnováhu. Pri zvýšenej teplote vzduchu stúpa pulzová frekvencia, čím sa zvyšuje prekrvenie, a tak sa posilňuje imunitný systém i krvný obeh. Pri pobyte v saune sa otvárajú kožné póry, prečisťujú sa, čím sa telo zbavuje toxických látok. Saunovaním sa zbavujeme odumretých buniek vonkajšej vrstvy pokožky, a tak sa stáva hebkejšia, pôsobí mladšie a krajšie.

Bude vás zaujímať: Akné aj po tridsiatke? Zbavte sa ho raz a navždy!

Pri pobyte v saune sa otvárajú kožné póry, prečiťujú sa, čím sa telo zbavuje toxických látok.

Zdroj: Shutterstock®

Okrem toho sauna likviduje stres a negatívnu energiu. Po pravidelnom saunovaní sa budete cítiť uvoľnenejšie a oddýchnuto. Teplo uvoľňuje svalstvo, odbúrava napätie a nervozitu. Ďalej sauna prečisťuje dýchacie cesty, prispieva k ničeniu baktérií a vírusov. Priaznivo pôsobí aj na krásu. Už po troch návštevách sauny sa telo zbaví približne litra až litra a pol potu. Odplavia sa z tela mliečne a tukové kyseliny, zvyšky liekov a rôzne choroboplodné zárodky.

Bude vás zaujímať: Psychohygiena: Zatočte s negatívnou energiou a stresom

Už po troch návštevách sauny sa telo zbaví približne litra až litra a pol potu. Odplavia sa z tela mliečne a tukové kyseliny, zvyšky liekov a rôzne choroboplodné zárodky.

Zdroj: Shutterstock®

Rôzne druhy sáun – vyberte pre seba tú správnu

1. Fínska sauna

V týchto saunách sa teplota vzduchu pohybuje od 80 °C do 110 °C . Vlhkosť vzduchu je minimálna, mala by sa pohybovať medzi 8-15 %. Doba pobytu v saune je individuálna.

Fáza ohrievania: V tejto fáze dochádza k intenzívnemu poteniu, pokožka sa zbavuje cez póry nečistôt, vylučujú sa z tela toxíny, pokožka sa prekrvuje, povzbudzuje sa látková výmena.

Fáza ochladenia:  Je rovnako dôležitá ako prvá fáza. Prevádza sa napríklad v studenej sprche, v ochladzovacom bazéne alebo ľadovou drťou.

Bude vás zaujímať: Teror v práci: Zakročte voči šikane na pracovisku

Sauna likviduje stres a negatívnu energiu. Po pravidelnou saunovaní sa budete cítiť uvoľnenejšie a oddýchnuto.

Zdroj: Shutterstock®

2. Infrasauna

Tento typ sauny funguje na báze infračerveného žiarenia, ktoré pozitívne vplýva na kĺby a svaly, detoxikuje telo, pokožku, posilňuje obranyschopnosť. Teplota vzduchu sa pohybuje maximálne na úrovni 60 °C, vlhkosť je do 50 %.

3. Vlhká sauna

Tento typ sauny organizmus znáša ľahšie. Dôležité sú dve hodnoty – teplota 80 °C a 80 % vlhkosť vzduchu. Vo vlhkej saune sa využíva aj aromaterapia, teda do vzduchu sú pridané rôzne vône.

Bude vás zaujímať: Nespavosť už nebude váš problém: Privoďte si opäť sladké sny

Saune by sa mali vyhýbať ľudia, ktorí požili alkohol, tí, ktorí bojujú s vysokým krvným tlakom, s kožnými i respiračnými ochoreniami, alergici, ľudia so srdcovými ťažkosťami, s nádchou či chrípkou.

Zdroj: Shutterstock®

Nesaunujte, ak...

Saune by sa mali vyhýbať ľudia, ktorí požili alkohol, tí, ktorí bojujú s vysokým krvným tlakom, s kožnými i respiračnými ochoreniami, alergici, ľudia so srdcovými ťažkosťami, s nádchou či chrípkou. Odporúča sa prekonzultovať návštevu sauny s lekárom.

Bude vás zaujímať: Bipolárna porucha: Stav ako na hojdačke

Saunovaním sa zbavujeme odumretých buniek vonkajšej vrstvy pokožky, a tak sa stáva hebkejšia, pôsobí mladšie a krajšie.

Zdroj: Shutterstock®

Chystáte sa do sauny? Pripravte sa na to:

1. Zabezpečte si pred a po saunovaní dostatočný prísun tekutín.
2. Do sauny vstúpte po sprche.
3. Vezmite si so sebou plachtu alebo osušku, ktorú si dáte v saune pod seba.
4. V saune pobudnite 5-15 minút, kým sa nespotíte.
5. Vyjdite zo sauny a osprchujte sa studenou vodou. Nebuďte v sprche dlho, pár sekúnd bude stačiť.
6. Opakujte proces niekoľkokrát za sebou.
7. Ak ste so saunovaním skončili, odpočiňte si v kresle.
8. Celý proces saunovania by mal trvať približne jednu až dve hodiny.

Bude vás zaujímať: Pozor, aby ste nevyhoreli: Burnout syndróm útočí


  • 15
  • 4
Návrat hore
Autor článku

4 komentáre

Soňa Krátka 28.01.17 08:50

SK
karma
119.00

mám rada infrasaunu,bylinkovú a mentolovú, do roka sa nám však podarí ísť asi len dva razy, bolo by asi treba častejšie

  • 0
Odpovedať

Mária Maxianová 28.01.17 15:27

MM
karma
122.00

kedysi som chodila do sauny, ale dnes by som to asi už nezvládla

  • 0
Odpovedať

Iveta Moravčíková 28.01.17 22:20

IM
karma
100.00

ešte som nebola v saune akosi nemám odvahu aby som potom išla do studenej vody

  • 0
Odpovedať

Jana Komadová 12.02.17 16:21

JK
karma
100.00

Hneď by som išla sú super

  • 0
Odpovedať

Čo čítajú ostatní

Wellness

Čo pridávať do kúpeľa? Týchto 7 surovín bude tvoje telo milovať!

  • 48
  • 0
  • 03.07.2020
TOPlist