Názor ortopéda na dopĺňanie kolagénu: Aký je význam kolagénu pre kĺby?

Názor ortopéda na dopĺňanie kolagénu: Aký je význam kolagénu pre kĺby?

  • 126
  • 4

Odkedy spraví človek prvé kroky, je už počas celého života, ak mu to zdravie umožní, na nohách. Kráčame do práce a z práce, do obchodu či kina, prechádzame sa, aktívne trávime svoj voľný čas a rovnako športujeme. Naše telo má oddych počas niektorých dní pravdepodobne len a len v priebehu spánku. Dostatok pohybu je však pre zdravie celého tela skutočne dôležitý. Deficit pohybovej aktivity má negatívny vplyv na svalstvo a kondíciu človeka či srdcovocievny systém. Rovnako sa pri sedavom životnom štýle môžu objaviť problémy s trávením, zhoršená činnosť mozgu či dokonca poruchy spánku.

Nech už sa pozeráme na význam a potrebu pohybu z ktorejkoľvek strany, stále platí, že pohyb je pre nás jednoducho nevyhnutný. Na to, aby sme však svoje telo dokázali udržať v pohybe počas celého života, by sme sa v prvom rade mali dostatočne starať o svoj pohybový aparát, vrátane svojich kĺbov, kostí a svalov.

Ako to však robiť správne? Dôležité je dozaista zdravé stravovanie a rozhodujúce je i nosenie kvalitnej obuvi. Pre svoje zdravie však môžeme urobiť ešte viac. Počuli ste napríklad o kolagéne? Táto látka je najdôležitejšou bielkovinou ľudského tela a jej kľúčovou úlohou je zabezpečiť, aby spojivové tkanivá svalov či kostí boli pevné, odolávali záťaži a plnili svoju funkciu. Problematiku kolagénu a jeho užívania v súvislosti s pohybovým aparátom človeka nám v nasledujúcom článku priblížil ortopéd MUDr. Vladimír Holoubek.

Pozri aj: Ako sa zotaviť po pôrode čo najskôr? Takto dokáže telu pomôcť kolagén

kolenný kĺb

Zdroj: Shutterstock®

Prečo je potrebné starať sa o svoje kĺby?

Pod pojmom kĺb rozumieme pohyblivé spojenie dvoch alebo i viacerých kostí. V jednoduchosti povedané, za to, že ohneme nohu v kolene či ruku v lakti vďačíme práve kĺbom. Asi si to ani neuvedomujeme, no závisí na nich každý náš pohyb. Aby však bola ich dostatočná mobilita zachovaná čo najdlhšie, a to i vo vyššom veku, je základným aspektom najmä primeraná starostlivosť o kĺby. „O kĺby sa treba starať celý život. Súvisí to so štruktúrami, ktoré tieto kĺby tvoria – kosti, väzy, svaly a kĺbové púzdra. Hlavnou súčasťou kĺbových štruktúr je kolagén,“ hovorí doktor Holoubek, atestovaný ortopéd. A práve kolagén predstavuje bielkovinu, ktorú si telo síce dokáže produkovať, no najmä zvyšujúcim sa vekom jeho produkcia postupne klesá. Nedostatok kolagénu môže následne súvisieť s rozvojom viacerých zdravotných ťažkostí, a to vrátane zhoršeného hojenia zlomenín či bolestí kĺbov a podobne.

Svoje kĺby navyše dennodenne zaťažujeme. Neškodí im len nedostatok kolagénu, ale i zlé držanie tela, nevhodná obuv, nesprávny postoj pri dvíhaní ťažkých predmetov aj nesprávna poloha pri spánku, obezita či nízka fyzická aktivita. Medzi výrazne zaťažované kĺby nášho tela pritom radí doktor Holoubek práve koleno, ktoré patrí medzi veľmi zložité kĺby ľudského tela. „Tie najväčšie tlaky sú namierené v oblasti kolenného kĺbu. Na tú záťaž tých kĺbov sa musíme pozrieť tak, že je dôležité, aby záťaž bola harmonická. Aby os záťaže bola správna. Najväčšiu rolu v tom hrá oblasť nohy. Takže skĺbenie medzi pätou a pätovou kosťou. Keď dochádza k nerovnováhe v tejto oblasti a sú oslabené svaly podopierajúce tento výbežok, tak dochádza k nestabilite. Tá nestabilita sa prejavuje v poruche rovnováhy. Tú rovnováhu musí vyrovnať ten kĺb nad tým, čo je koleno. Tam potom dochádza k väčšej záťaži,“ hovorí ortopéd.