Prečo si dopriať rybu častejšie, nielen na Vianoce?

Prečo si dopriať rybu častejšie, nielen na Vianoce?

  • 53
  • 3

Ako už je slovenským zvykom, na vianočnú večeru si skoro určite dáte kapra alebo inú rybu so zemiakovým šalátom. Okrem sviatkov však na Slovensku jeme rýb veľmi málo a prichádzame tak o zdravotné benefity živočíšnych omega-3 mastných kyselín.

Omega-3 mastné kyseliny sú nenahraditeľnou pomocou pre zdravie mozgu a nervového systému. Sú tiež dobré pre srdce, lebo znižujú riziko arytmie, hladinu triglyceridov a krvný tlak. Taktiež majú pozitívny vplyv aj na zdravie očí a celkovú imunitu. Získavať sa dajú nielen z rybieho tuku, ale aj orechov, rôznych olejov alebo avokáda. Avšak nie všetky zdroje omega-3 mastných kyselín sú si rovné.

Neprehliadni: Inšpirácie na perníkové dekorácie: Oživ svoju vianočnú výzdobu!

Vianoce a ryby

Zdroj: Shutterstock®

Dôležitá je vstrebateľnosť

Živočíšne omega-3 majú väčšie zastúpenie mastných kyselín s dlhším reťazcom EPA a DHA ako tie rastlinné. Takto sa ukladajú priamo do bunkových lipidov a udržujú sa v cirkulácii človeka podstatne dlhšie než tie s krátkym reťazcom, ktoré naše telo rýchlejšie strávi a premení na energiu.

Rastlinné omega-3 obsahujú predovšetkým mastnú kyselinu ALA. Kyselina ALA je ale sama o sebe pre naše telo nevyužiteľná, a preto ju telo musí premieňať na EPA a neskôr tiež na DHA. Avšak naše telo je schopné premeniť iba 2 – 5 % pôvodného množstva. Vstrebateľnosť je teda len veľmi malá, zatiaľ čo živočíšne omega-3 telo vstrebá až na 98 %.

„Najprirodzenejším zdrojom omega-3 mastných kyselín sú hlavne tučné ryby. Obsahujú ich až niekoľkonásobne viac ako rastlinné zdroje. Preto je lepšie siahnuť po rybách než napríklad po orechoch alebo iných zdrojoch omega-3,“ dodáva výživová špecialistka Janka Trebulová.

OmegaMarine Forte+

Zdroj: Shutterstock®

Zdroj foto: NaturaMed Pharmaceuticals

Ryby a ich tuk

Zvlášť cenné sú polynenasýtené mastné kyseliny živočíšneho pôvodu, ktoré sa nachádzajú najmä v rybách z chladnejších oblastí, ako sú slede, makrely alebo lososy. Ryby sú studenokrvné živočíchy a nie sú schopné regulovať svoju telesnú teplotu. Zjednodušene povedané, aby boli schopné prežiť v studených vodách, museli sa adaptovať aj skladbou tuku vo svojich tkanivách a na bunkových membránach.

Polynenasýtené tuky majú nízku teplotu topenia, a tak sú tekuté aj v podstatne nižších teplotách než nasýtené tuky. Vysoký obsah nenasýtených mastných kyselín umožňuje týmto živočíchom zachovať si životne dôležité biochemické procesy aj v chladnejších podmienkach a pre nás sú tak vítaným zdrojom omega-3. 

Americká asociácia srdca (AHA) odporúča týždenne zjesť dve porcie rýb, teda okolo 200 gramov. Nie je to vôbec veľa, ale len 18 % Slovákov konzumuje ryby každý týždeň a neprijíma tak dostatočné množstvo omega-3 mastných kyselín. Denný prísun omega-3 vám pomôžu ustrážiť výživové doplnky OmegaMarine Forte+ od NaturaMed Pharmaceuticals. Obsahujú vysoko koncentrovaný olej z čerstvých nórskych lososov a na zaistenie dennej potreby stačí užiť 2 kapsuly.

Mesačné balenie OmegaMarine Forte+ teraz môžete vyskúšať zadarmo, a to len za cenu poštovného a balného. Viac informácií o produkte aj aktuálnej akcii získate na webovej stránke www.omegamarineforte.sk.


  • 53
  • 3
Návrat hore
Autor článku

3 komentáre

Mária Chromíková 20.12.18 13:38

MC
karma
108.00

Ryby máme radi aj keď ich často nekonzumuje.Rybára doma nemáme,a mrazené mi nechutnajú.

  • 0
Odpovedať

Andrea Hrtúsová 20.12.18 18:22

AH
karma
113.00

Ryby konzumujem často, aj napriek tomu som si objednala výživový doplnok od Natura Med. Predsa len si myslím, že je to pre organizmus potrebné

  • 0
Odpovedať

Ľubica Šťastná 20.12.18 21:54

ĽŠ
karma
111.00

Na rybky nedáme dopustiť, nielen vo vianočnom čase.

  • 0
Odpovedať

Čo čítajú ostatní

Vlasy

Jednoduché účesy pre mamičky: Vystačíš si s gumičkou a sponkami!

  • 114
  • 8
  • 04.08.2020
Wellness

Čo pridávať do kúpeľa? Týchto 7 surovín bude tvoje telo milovať!

  • 48
  • 0
  • 03.07.2020
Vlasy

Čo škodí vlasom počas leta? Týmto sa cez leto oberáme o zdravú hrivu!

  • 69
  • 5
  • 22.08.2020
TOPlist