Sezamová múka ťa svojimi účinkami dostane. Prečo ju potrebuješ v kuchyni?

Sezamová múka ťa svojimi účinkami dostane. Prečo ju potrebuješ v kuchyni?

    • Zdieľaj:
  • 47
  • 1

Múky sa dnes vyrábajú z najrozličnejších surovín, vrátane rôznych semien, plodov či dokonca strukovín. My sme vám už predstavili nejednu neznámu múku, ktorá je vítanou súčasťou zdravšieho jedálnička. Nedávno to bola napríklad cícerová múka či gaštanová múka. Rovnako sme vám predstavili múku pripravovanú mletím drobných zrniečok miličky habešskej, ktorá je známa aj ako teffová múka. A o akej to bude dnes? V nasledujúcom článku sa pozrieme na výhody používania múky zo sezamu. Sezamové semienka sa v našich kuchyniach využívajú pomerne bežne, to sa však o múke z nich povedať nedá. A pritom ide o skutočný poklad medzi múkami. Tak o nej neváhajte zistiť niečo viac! 

Už ste vyskúšali sezamovú múku?

Semená sezamu, z ktorých sa pripravuje i spomínaná múka, sa získavajú zo sezamu indického, ktorého domovom je India aj niektoré oblasti Afriky. V súčasnosti je táto plodina pestovaná po celom svete, a to v mnohých tropických a subtropických oblastiach. Jej semená sa ukrývajú v menších tobolkách, pričom v jednej sa ich nachádza aj viac ako 100. Sú drobné, sploštené a zvyčajne krémovo sfarbené, prípadne sú čiernej farby. Získané sezamové semienka sa v kuchyni využívajú priamo ako korenina, alebo sa taktiež používajú na prípravu ďalších produktov. Známa je napríklad tahina či tahiny, čo je sezamová pasta, ktorá sa používa ako prísada do mnohých sladkých aj slaných pokrmov. Okrem toho sa zo sezamu za studena lisuje aj sezamový olej. Nakoniec nemôžeme zabudnúť ani na spomínanú sezamovú múku. Tá sa pripravuje mletím semien, z ktorých je najskôr vylisovaný prirodzene obsiahnutý olej.

Odporúčame: Je skutočne ryžový sirup zdravšou náhradou cukru? Zisti pravdu!

nutričné hodnoty sezamovej múky

Zdroj: Shutterstock®

Aká je jej nutričná hodnota?

Sezamová múka má až o 30 % vyššiu nutričnú hodnotu ako semená sezamu. Čo všetko sa v nej ukrýva? V prvom rade je nesmierne bohatá na cennú vlákninu, ktorá môže tvoriť až do 20 % jej hmotnosti. Vysoký podiel z hmotnosti múky tvoria aj bielkoviny. Z minerálnych látok a stopových prvkov v nej môžeme nájsť železo, vápnik, horčík, fosfor, mangán či selén. Každá z týchto látok napĺňa v našom organizme svoje špecifické funkcie a ich nedostatok sa odrazí na zdravotnom stave. Sezamová múka je rovnako zdrojom dôležitých mastných kyselín.

Vďaka vláknine blahodarne vplýva na činnosť čriev a napomáha predchádzať zápche. Taktiež navodzuje pocit sýtosti a chráni pred návalmi hladu. To sú vítané vlastnosti nielen pri redukčných diétach. Dokonca má o niečo nižšiu kalorickú hodnotu ako klasická biela múka. Jej výhodou je aj nižší obsah uhľohydrátov. Použitím sezamovej múky pri varení či pečení je možné razom zvýšiť výživovú hodnotu pokrmu. Kedže je bohatá na nevyhnutné bielkoviny, je vítanou súčasťou jedálnička vegetariánov aj vegánov, ktorí si na prísun proteínov musia dávať o to väčší pozor.

použitie sezamovej múky

Zdroj: Shutterstock®

Ako ju v kuchyni používať?

Nájsť sezamovú múku v bežných potravinách môže byť problém, no dobre dostupná je na internete alebo v obchodoch zameraných na predaj zdravých potravín. Možné je ju zohnať už od približne 2,80 eura za 500 gramové balenie. Múka zo semien sezamu je charakteristická mierne sladkastou chuťou s orieškovou príchuťou. V kuchyni ju môžete využiť na množstvo spôsobov, a to pri príprave sladkých aj slaných jedál. V prvom rade ju môžete použiť na pečenie, a to buď v kombinácii s inou múkou, alebo aj samotnú. Ak však používate len sezamovú múku, odporúča sa pridať jedno vajíčko, aby sa pečivo nakoniec nemrvilo.

Táto múka je vhodná na pečenie chleba, rôznych druhov pečiva či koláčov. Využiť ju môžete pri príprave placiek či muffinov. Má skvelé absorpčné vlastnosti, preto je skvelým pomocníkom pri zahusťovaní polievok, omáčok alebo krémov. Sezamová múka je vhodná aj na obaľovanie mäsa a zeleniny a ich následné vyprážanie. Môžete ju však využiť aj v studenej kuchyni. Ak ňou posypete chutný čerstvý šalát, dodáte pokrmu ďalšie telu prospešné látky. Prípadne ju môžete použiť aj pri príprave zdravej zálievky či rôznych nátierok, ktorým dodá špecifickú chuť.

Pozri aj: RECEPT: Vegánska omeleta bez vajíčka - chutí takmer ako pravá!


    • Zdieľaj:
  • 47
  • 1
Návrat hore
Autor článku

  • Pred komentovaním musíte byť prihlásený!

  • Nie ste ešte zaregistrovaný?

Pre zapojenie sa do diskusie alebo súťaže je potrebné mať u nás na webe registráciu a byť prihlásený. Pokiaľ registráciu nemáte, vytvoríte si ju - TU.
A následne sa stačí prihlásiť a odpovedať na súťažnú otázku.

1 komentár

Ivana Fajdelová 25.09.19 18:57

IF
karma
-1.00

Túto muku som ešte nevyskušala, ale možno raz :)

  • 0
Odpovedať

Čo čítajú ostatní

TEST: Prístroj Dermasonic ARTISTRY™ – iónovo-galvanická hlavica
Elektronika

TEST: Prístroj Dermasonic ARTISTRY™ – iónovo-galvanická hlavica

  • 69
  • 5
  • 06.12.2020
TEST: Okysličujúca sezónna starostlivosť Sothys Marakuja – Acai
Telová kozmetika

TEST: Okysličujúca sezónna starostlivosť Sothys Marakuja – Acai

  • 39
  • 1
  • 14.11.2020
VIDEOTEST: Nočné náplaste pre problematickú pleť ENVY Therapy®
TV

VIDEOTEST: Nočné náplaste pre problematickú pleť ENVY Therapy®

  • 61
  • 5
  • 26.10.2020
TOPlist