Čo vedieť o multivitamínoch? Na toto pri výbere dávajte pozor!

Čo vedieť o multivitamínoch? Na toto pri výbere dávajte pozor!
  • 22.10.2013
  • Silvia Karasová

    • Zdieľaj:
  • 16
  • 4

Chrípková sezóna je opäť v plnom prúde. Premenlivé počasie k odchodu kadejakých vírusov neprispieva, ak preto chceme ostať čo najviac zdravé, neostáva nám nič iné len sa otužovať a posilňovať svoju imunitu všakovakými prostriedkami. Jedným z nich aj pravidelný prísun vitamínov. Ak ste sa rozhodli zakúpiť si v lekárni multivitamíny, nie je od veci aj o nich niečo vedieť.

Odporúčame: Medvedie labky od babičky: Vianočné pečivo plné nostalgie

multivitamíny

Zdroj: Shutterstock®

Čo treba vedieť?

Z čoho by mal multivitamín pozostávať? Jednoznačne so 100% dávky vitamínov, ktoré náš organizmus potrebuje. Ide o vitamíny A, C, D, E a vitamíny skupiny B: tiamín (B1), riboflavín (B2), niacín (B3), pyridoxín (B6), kyselinu listovú a vitamín B12.

Na čo si dávať pozor? Niektoré multivitamíny majú v sebe vyššiu dávku, než je tá odporúčaná. Ak ide o vitamíny, ktoré sú rozpustné vo vode, je to v poriadku. Ak ale ide o vitamíny rozpustné v tukoch (A, D, E a K), ich pravidelné užívanie vám môže navodiť vedľajšie, nie práve príjemné efekty. Vo väčšine prípadov aj tak multivitamíny neobsahujú všetky vitamíny, ktoré v daný deň telo potrebuje. Ak sa ale stravujete zdravo, ľahko si ten zvyšok dokážete doplniť jedlom.

výživové doplnky

Zdroj: Shutterstock®

Pri kúpe multivitamínov sa sústreďte taktiež na tieto body:

  • Koľko percent dennej dávky každého vitamínu obsahuje?
  • Je multivitamín odsúhlasený Úradom verejného zdravotníctva?
  • Ak multivitamín obsahuje určité zložky vo zvýšenej dávke, môžu nášmu organizmu uškodiť? Majte na pamäti, že nadmerné množstvo vitamínov rozpustných v tukoch môže byť pre telo toxické.
  • Ak užívate multivitamíny a ani po mesiaci nebadáte zmeny, nájdite si nový, pretože tento zjavne nefunguje.
  • Ak ste tehotné, dojčíte alebo máte zdravotné problémy, vždy sa o užívaní hoci len vitamínov poraďte so svojím lekárom.
  • Nikdy neberte multivitamíny, ktoré sú po dobe minimálnej trvanlivosti alebo na obale vôbec nemajú informácie o tom, dokedy sa majú spotrebovať.
doplnky stravy

Zdroj: Shutterstock®

Čomu sa vyhnúť? Užívanie multivitamínov by malo byť len doplnkovou záležitosťou. Tabletky, ani tie vitamínové nesmiete považovať za náhradu stravy. Nikdy totiž nedokážu obsiahnuť úplne všetko, čo váš organizmus potrebuje. Nenájdete v nich napríklad alfa lipoovú kyselinu, ktorá je 400-násobne silnejší antioxidant ako vitamín C. Neobsahuje ani dimetylaminoetanol (DMAE), ktorý je potrebný na správne fungovanie mozgu.

Multivitamíny preto pokojne užívajte, avšak s mierou a s upraveným jedálničkom, v ktorom nebude chýbať ani toľko omieľaná čerstvá zelenina a ovocie.

Odporúčame: Ako využiť kokosové mlieko v konzerve? Tieto šikovné triky musíš poznať!


    • Zdieľaj:
  • 16
  • 4
Návrat hore
Autor článku

  • Pred komentovaním musíte byť prihlásený!

  • Nie ste ešte zaregistrovaný?

Pre zapojenie sa do diskusie alebo súťaže je potrebné mať u nás na webe registráciu a byť prihlásený. Pokiaľ registráciu nemáte, vytvoríte si ju - TU.
A následne sa stačí prihlásiť a odpovedať na súťažnú otázku.

4 komentáre

Jana Komadová 22.01.14 16:06

JK
karma
100.00

napchávanie sa multivitamínmy vo veľkom to nie je správna cesta k lepšiemu zdraviu , je preto dôležitejšie dbať o pestrú a vyváženú stravu ako sa spoliehať na "zázračné“ prípravky,ktoré stoja veľa peňazí a účinok žiadny

  • 0
Odpovedať

Martina Zahoranová 22.01.14 16:54

MZ
karma
109.00

nekupujem si žiadne vitamíny v lekárni, nemyslím si že je to zdravé, radšej jem zeleninu a ovocie aj keď viem že to množstvo ktoré zjem nestačí aj tak vitamínom v tabletkách neverím

  • 0
Odpovedať

Blažena Sádovská 22.01.14 17:33

BS
karma
102.00

U nás tiež nepreferujeme vitamíny z lekárne, radšej komzumujeme čerstvé ovocie a zeleninu:))

  • 0
Odpovedať

Ivana Goliašová 06.02.14 18:46

IG
karma
-1.00

Veľmi dôležité je, aby sa nejedli olejové vitamíny (napr. E) s klasickými. Pretože sa to nespracuje v žalúdku a ak sa užíva B je potrebné aj C. Pretože C spôsobí lepšie spracovanie B. Takto som bola poučená :).

  • 0
Odpovedať

Čo čítajú ostatní

Tak jednoduché a výborné – slimáčiky zo zemiakového cesta
Jednohubky

Tak jednoduché a výborné – slimáčiky zo zemiakového cesta

  • 81
  • 6
  • 27.01.2021
Hrnčekový domáci chlebík s chrumkavou kôrkou
Raňajky

Hrnčekový domáci chlebík s chrumkavou kôrkou

  • 110
  • 0
  • 24.01.2021
Vianočný čokoládový likér: Tajomstvo dokonalej vianočnej atmosféry?!
Nápoje

Vianočný čokoládový likér: Tajomstvo dokonalej vianočnej atmosféry?!

  • 144
  • 12
  • 15.12.2020
TOPlist