Železom proti únave

Železom proti únave
  • 17.12.2013
  • Silvia Karasová

    • Zdieľaj:
  • 5
  • 6

Vyčerpáva vás zima, mráz a mínusové teploty? K tomu sa pridá pracovný stres, vyťaženosť a ste pomaly ale isto na pokraji zrútenia. A nielen zdravotného. Namiesto litrov kávy, či energetických nápojov, si dobite baterky železom. Ako na to vám radi poradíme.

Čo to vlastne to železo je?

Ide o vzácny minerál, ktorý sa podieľa na tvorbe červených krviniek. Vďaka výskytu železa v hemoglobíne sa roznáša kyslík po celom tele. To tak potom funguje zdravšie a efektívnejšie.

Čo spôsobí nedostatok železa v tele?

Hlavne úbytok energie. Neklamnými znakmi toho, že vám chýba železo je aj dlhodobá nesústredenosť, časté bolesti hlavy, búšenie srdca, dokonca aj závraty. Deficit železa môžete spozorovať aj voľným okom, a to na bledej pokožke, lámavých a poškodených vlasov a nechtov. Dlhodobý úbytok železa môže viesť až k anémii, teda chudokrvnosti.

zelezo

Zdroj: Shutterstock®

Ako môže vzniknúť v tele nedostatok železa?

Deficitom tohto minerálu zvyknú trpieť najmä ženy v období menštruácie. Podobne ale aj ženy v tehotenstve, či čerstvé mamičky. Na nedostatok železa by si mali dávať pozor aj vegetariáni, aktívni športovci a častí darcovia krvi.

Koľko železa denne potrebujeme?

Bežná denná dávka pre dospelú ženu (cca od 18 do 50 rokov) je 18 mg. Pre porovnanie by muži mali v rovnakom veku denne prijať o približne desať miligramov železa menej! Dávky by samozrejme po konzultácii s lekárom mali zvýšiť tehotné a dojčiace ženy, a to väčšinou až na 25-28 mg denne.

zelezo

Zdroj: Shutterstock®

Ako dodať telu železo?

Samozrejme jesť potraviny bohaté na tento minerál. Železo z mäsových zdrojov sa napríklad do tela ľahšie vstrebáva. Nájdete ho okrem mäsa aj v tmavozelenej listovej zelenine. Na železo sú bohaté aj vnútornosti, napríklad pečeň. Tej by sa ale tehotné ženy mali strániť, keďže obsahuje aj vitamín A, ktorý v tehotenstve môže ohroziť plod. O železo sú obohatené aj niektoré produkty, napríklad cereálie alebo cestoviny s vyšším obsahom železa. Železo si môžete dodať aj prostredníctvom výživových doplnkov. Najlepšie je, ak ich jete na prázdny žalúdok, s vodou alebo ovocným džúsom, hodinu alebo dve po jedle.

Najčastejšie potravinové zdroje železa:

  • Mäso - a to najmä pečeň, vnútornosti, hovädzie mäso, losos, tuniak, tmavé kuracie mäso
  • Ovocie - sušené ovocie, marhule, čierne ríbezle, jahody, maliny, slivky, čerešne
  • Zrná a orechy: celozrnné výrobky, ovsené vločky, výrobky zo sójovej múky, vlašské orechy, slnečnicové alebo tekvicové semienka
  • Zelenina - hlavne strukoviny, ako napríklad biela fazuľa, šošovica, ale tiež červená repa  cibuľa, pór, červená kapusta, rajčiny, hrášok. Jednoznačný prím hrá ale tmavozelená listová zelenina
     
zelezo

Zdroj: Shutterstock®

TIP: pri nedostatku železa môžete siahnuť aj na bylinky, napríklad na šípkový čaj, alebo žihľavu.

Zdroj foto: www.o5.com, www.cloudfront.net, www.naturalwrap.ca, www.youqueen.com,

    • Zdieľaj:
  • 5
  • 6
Návrat hore
Autor článku

  • Pred komentovaním musíte byť prihlásený!

  • Nie ste ešte zaregistrovaný?

Pre zapojenie sa do diskusie alebo súťaže je potrebné mať u nás na webe registráciu a byť prihlásený. Pokiaľ registráciu nemáte, vytvoríte si ju - TU.
A následne sa stačí prihlásiť a odpovedať na súťažnú otázku.

6 komentárov

Andrea Pilátiková 10.01.14 16:09

AP
karma
-1.00

v poslednom čase som stále unavená asi dám na to železo

  • 0
Odpovedať

Jana Komadová 15.01.14 22:57

JK
karma
100.00

dcéra má tento problém a to má 21 rokov je chudokrvná užíva tableky a konzumuje potraviny kde sa nachádza železo dá sa to vyliečiť

  • 0
Odpovedať

Blažena Sádovská 31.01.14 22:07

BS
karma
102.00

Zatiaľ také problémy nemám, ale dobre vedieť.

  • 0
Odpovedať

Juliana Šurkovská 28.02.14 23:54

karma
-1.00

najlepšie je dodávať telu železo konzumáciou vhodných potravín, aby sme nemuseli užívať lieky, neraz z nich pobolieva žalúdok:)

  • 0
Odpovedať

Erika Špacírová 12.04.16 17:11

karma
93.00

pekný článok

  • 0
Odpovedať

Kristína Dická 21.05.20 07:45

KD
karma
133.00

Presne môj prípad, často trpím nedostatkom železa, pretože nemám veľmi v obľube mäso. Železo musím dopĺňať inými potravinami a v najhoršom prípade aj doplnkami výživy.

  • 0
Odpovedať

Čo čítajú ostatní

Čo stihnúť v záhrade v novembri? Na toto by si nemala zabudnúť
Voľný čas

Čo stihnúť v záhrade v novembri? Na toto by si nemala zabudnúť

  • 55
  • 2
  • 15.11.2020
Zrkadlá v domácnosti: Poznáš tieto základné pravidlá ich umiestnenia?
Domácnosť

Zrkadlá v domácnosti: Poznáš tieto základné pravidlá ich umiestnenia?

  • 47
  • 9
  • 26.11.2020
Najlepšie fitness YouTube kanály, s ktorými si dáš poriadne do tela aj v pohodlí domova!
Cvičenie

Najlepšie fitness YouTube kanály, s ktorými si dáš poriadne do tela aj v pohodlí domova!

  • 54
  • 2
  • 17.11.2020
TOPlist