Registrácia Prihlásenie

Poznáš mangold? Táto listová zelenina je plná vitamínov i minerálov


Rozličné druhy listovej zeleniny sú plné cenných látok, potrebných pre naše telo. Spomenúť môžeme napríklad špenát, hlávkový šalát, kel či kapustu.

Do kategórie listovej zeleniny patrí taktiež mangold. Je bohatý na vitamín C aj vápnik, má detoxikačné účinky a podporuje tvorbu červených krviniek.

Mangold bol známy už u starých Rimanov, no v súčasnosti sa naň skôr zabudlo. V nasledujúcom článku sa o tejto málo známej zelenine dozviete niečo viac. Prezradíme vám, aké látky dokáže ponúknuť telu a ako si ho vychutnáte čo najlepšie.

Odkiaľ mangold pochádza?

Mangold je listová zelenina, pochádzajúca zo Stredomoria. V roku 1753 ho Carl Linné prvýkrát vedecky popísal ako Beta vulgaris. Mangold bol súčasťou stravy starých Rimanov aj Grékov, no pestovali ho aj v Číne či Egypte. Postupne sa dostal aj do strednej Európy, kde získal u obyvateľov veľkú obľubu. Neskôr ho však vytlačila novoobjavená zelenina, ktorá mu bola podobná, a to špenát. V súčasnej dobe už nie je veľmi známy, no pomerne rozšírený je stále vo Švajčiarsku, Taliansku a na západe Európy.

Mangold je dvojročná rastlina, charakteristická svojimi dlhými zelenými listami. Podľa odrody však listová čepeľ či stopka môže hýriť tmavozelenou, červenou či fialovou farbou. Mangold niekedy nájdete vo väčších supermarketoch či na trhoch. Poľahky si ho vypestujete aj v záhrade, nie je totiž náročný na pestovateľské podmienky. Rastlina znesie polotieň a stačí jej len vlhká pôda, ktorá by však mala byť výživná. Listy mangoldu sa olamujú niekoľkokrát počas vegetačného obdobia. Ak ich chcete zberať už v lete, vhodné je ho vysadiť v polovici apríla s ďalšími druhmi skorej zeleniny.

Pozri aj: Poznáš spôsob, ako bojovať proti zarastaniu chĺpkov? Tu je!

nákup mangoldu

Zdroj: Shutterstock®

Má vysoký obsah účinných látok

Mangold je vzhľadom podobný špenátu, no obsahom účinných látok ho ľahko prekoná. Telu doplní bielkoviny, vlákninu, omega 3 a 6 mastné kyseliny aj betakarotén. Bohatý je na kyselinu askorbovú, čiže vitamín C. Taktiež obsahuje vitamíny E aj K a minerálne látky, ako vápnik, železo, horčík či draslík. Okrem toho je zdrojom kyseliny listovej, cholínu aj luteínu. Mangold v sebe navyše skrýva aj cenné flavonoidy, napríklad rutín či kvercetín. Má antiseptické, detoxikačné a protizápalové účinky. Ochraňuje organizmus pred voľnými radikálmi a predstavuje prevenciu pred rakovinou.

Táto listová zelenina má priaznivý vplyv na trávenie. Podporuje pravidelné vyprázdňovanie a eliminuje plynatosť. Napomáha udržovať zdravé cievy a srdce, čiže pôsobí preventívne aj proti kardiovaskulárnym ochoreniam. Keďže má  močopudné vlastnosti, dokáže odstraňovať z tela nadbytočnú vodu a prečistiť obličky i močové cesty. Taktiež priaznivo vplýva na hladinu cholesterolu aj cukru v krvi. Výrazne podporuje bunkové delenie i tvorbu červených krviniek. Vhodný je pre osoby, ktoré trápi chudokrvnosť. Mangold prečisťuje krv, posilňuje imunitný aj nervový systém a zlepšuje koncentráciu.

použitie mangoldu

Zdroj: Shutterstock®

Ako si ho vychutnáte najlepšie?

Mangold má skôr jemnejšiu, niekedy príjemne orieškovú chuť. Môžeme ho konzumovať surový aj tepelne spracovaný. Výborné sú jeho mladé surové lístky. Vyskúšajte ich použiť do čerstvého šalátu, napríklad v kombinácii s rajčinami a jarnou cibuľkou alebo do zeleninových a ovocných štiav! Pri tepelnej úprave dávajte pozor. Počas varenia či dusenia totiž môže byť listová zelenina háklivá na stratu aktívnych látok. Listy mangoldu by ste mali po zbere zužitkovať čo najskôr, teda buď skonzumovať alebo pokojne i zamraziť.

Mangold je z viac ako 80% tvorený vodou. Má len málo kalórií, no je plný dôležitých látok. Ocenia ho aj osoby, ktoré sa snažia znížiť svoju hmotnosť. Ideálna porcia má okolo 150 až 200 gramov. Vo väčších množstvách by sme mangold konzumovať nemali, pretože obsahuje kyselinu šťavelovú, ktorá v tele brzdí vstrebávanie vápnika. Táto látka sa však v ovocí a zelenine vyskytuje úplne bežne. Obsahuje ju aj spomínaný špenát či kapusta.

Odporúčame: Prvá pomoc: Čo robiť, keď máme poranený necht?


Návrat hore
Autor článku

4 komentáre

Daniela Bieliková 04.04.18 07:50

DB
karma
100.00

túto zeleninu som ešte nejedla,ale rada by som ju vyskúšala

  • 1
Odpovedať

Martina Zahoranová 04.04.18 09:31

MZ
karma
93.00

mangold si zvyknem pridať takto na jar do rôznych štiav, smootie

  • 0
Odpovedať

Mária Maxianová 04.04.18 19:23

MM
karma
100.00

Zatiaľ sme nevyskúšali v našej kuchyni, ale čo nebolo, môže byť

  • 1
Odpovedať

Jana Komadová 04.04.18 21:21

JK
karma
112.00

Tak o tejto zelenine počujem prvý krát

  • 0
Odpovedať

Čo čítajú ostatní

Jarné líčenie plné farieb: 5 skvelých tipov, ako na to!
Líčenie

Jarné líčenie plné farieb: 5 skvelých tipov, ako na to!

  • 3
  • 5
  • 30.05.2019
Suché miesta na tvári: Čo sa ti pokožka snaží naznačiť?
Tvár

Suché miesta na tvári: Čo sa ti pokožka snaží naznačiť?

  • 1
  • 0
  • 16.09.2019
Ako na svieži make-up s jednoduchými trikmi? Týchto pomocníkov oceníš
Kozmetické novinky

Ako na svieži make-up s jednoduchými trikmi? Týchto pomocníkov oceníš

  • 70
  • 4
  • 03.07.2019
TOPlist