Ste závislé od cukru? Vieme, čo vám pomôže

Ste závislé od cukru? Vieme, čo vám pomôže
  • 22.07.2017
  • Lepšídeň .sk

  • 45
  • 7

Cukor je droga a spôsobuje závislosť podobne ako alkohol, cigarety, hazardné hry, heroín, kokaín…

Na tom sa asi zhodneme, hoci niekto môže namietať. Cukor je totiž jednou z významných príčin mnohých ochorení. A tie bývajú naozaj vážne.

Možno si to nechceme priznať, ale výskumy hovoria jasne - chorobnosť rastie kvôli cukru, rozmáhajú sa tzv. civilizačné choroby, sme čoraz tučnejší a čoraz viac chorí nielen fyzicky, ale aj duševne… Kvôli cukru...

Bude ťa zaujímať: LepšíDeň.sk - Zdravé stravovanie pre deti. Tipy a rady

Ste závislé na cukre?

Zdroj: Shutterstock®

Ako ste na tom? Ste závislé?

Skúste si poctivo odpovedať na pár nasledujúcich otázok:

  • Bolieva vás hlava? Mávate migrény?
  • Ste podráždené a nervózne?
  • Je vaše dieťa ako „z divých vajec“?
  • Ste vy alebo vaše dieťa nesústredení?
  • Mávate výkyvy nálad?
  • Keď ste hladné, ste aj nervózne?
  • Cítite sa nepohodlne vo svojej koži?
  • Trpíte pre nafúknuté brucho a nepríjemnú plynatosť?
  • Zle spíte?
  • Máte ráno opuchnuté oči, hoci ste večer predtým neflámovali a spali ste dostatočne dlho?
  • Ste pažravé?
  • Mávate „depky“?
  • Leskne sa vám pleť?
  • Dámy, máte celulitídu?

Ak ste na niektoré otázky odpovedali „áno“, je možné, že príčinou vašich kladných odpovedí je pojedanie cukru a iných sladidiel v nadmernom množstve. Pritom si to ani neuvedomujete.

Výborne túto tému rozobrali tri dámy v knihe Nesladím. Angelika Kutišová, Vladimíra Ollé a Silvia Langermann. Na vlastnom príklade, ponúkli množstvo rád, tipov a receptov. Aby ste neboli otrokyňami svojich chutí. Aby ste si raz mohli jednoducho povedať - NESLADÍM!

Pozri aj: Nekompromisný prieskum: Ako vyzerá ideálna ženská postava?

Zbavte sa chuti na sladké

Zdroj: Shutterstock®

Zbavte sa chuti na sladké

Aj vďaka spomínanej knihe a ich tipom dosiahnete mnohé pokroky. Ony to vyskúšali na sebe a zafungovalo:

  • natrvalo sa zbavíte nadbytočných kilogramov
  • budete jesť zdravo a chutne
  • budete jesť normálne a plnohodnotné jedlá (nečakajte žiadnu exotiku ani obmedzovanie),
  • budete žiť slobodne a nebudete otrokom svojich chutí
  • naučíte sa počúvať svoje telo
  • ušetríte peniaze za diétne „zázraky“, od ktorých „zaručene“ schudnete
  • ušetríte peniaze za výživové doplnky a lieky na civilizačné choroby
  • budete mať pokojnejšie a vyrovnanejšie deti.

Odporúčame: LepšíDeň.sk - Biozaváranie. Bez cukru – zdravšie a lepšie

Cukor – hrozba už v detstve

Zdroj: Shutterstock®

Cukor – hrozba už v detstve

Áno, cukor predstavuje najväčšie riziko práve pre naše deti, u ktorých sa môže závislosť od cukru vyvinúť už v ranom štádiu detstva. A my ako mamičky si to neuvedomujeme, alebo to zámerne prehliadame, prípadne si myslíme – naše deti také nebudú.


A začína sa to nenápadne. Nevinné odmeňovanie pri rozbitom kolienku, za dobrú známku alebo pri utíšení dieťaťa v supermarkete. Môže to vyústiť aj do spomínanej závislosti alebo zdravotných ťažkostí.

Zavádzajúcimi môžu byť i reklamy, ktoré propagujú rozličné cukrovinky, a to najmä v čase, keď vysielanie sledujú zväčša deti,“ upozorňujú autorky knihy Nesladím. „Často práve zástupcovia cukrovinkárskeho priemyslu vystupujú ako experti na zdravú výživu a tvária sa, že sú plnohodnotnými partnermi detských klubov, škôl či iných inštitúcií, ktoré sa podieľajú na programoch pre znižovanie detskej obezity.“

Pravda, však? 

 

Odporúčame: 7 spôsobov, ako ušetriť na svietení

Výkyvy nálad

Zdroj: Shutterstock®

Okrem obezity sa pri nadmernej konzumácii cukru však môžu vyvinúť aj rôzne psychické choroby a poruchy ako napríklad:

1. ADD/ADHD

Je to porucha pozornosti (ADD) a porucha pozornosti s hyperaktivitou (ADHD), ktoré sú dnes diagnostikované u 5 % detí a mladistvých vo veku od 3 do 17 rokov.

Medzi najdôležitejšie symptómy patria napríklad: nepozornosť, zábudlivosť, chýbajúce sebavedomie, emocionálne výkyvy, poruchy spánku a zaspávania, chaotické správanie, impulzívnosť a iné.

2. Výkyvy nálad

Je všeobecne známe, že deti majú citlivý nervový systém, preto najmä pri konzumácii cukru často dochádza k zmenám nálad. Niektoré deti môžu byť dokonca agresívne alebo hašterivé. Štúdie dokazujú, že deti, ktoré pili nadmerné množstvo sladkých nealkoholických nápojov, boli často hyperaktívne alebo mali problémy s koncentráciou.


Podľa združenia zaoberajúceho sa príčinami, symptómami či liečbou kvasinkových infekcií (Yeast Infection Advisor), podporuje cukor okrem iného aj tvorbu kvasinkových húb v črevách, čo opäť negatívne vplýva na správanie sa detí.

3. Depresia

Charakteristickými znakmi sú nespavosť, skľúčenosť, rozladenosť. Ľudia trpiaci depresiou nemajú z ničoho radosť, sú malátni, bez záujmu, rýchlo sa unavia a ťažko sa dokážu na niečo koncentrovať.


Strava s vysokým obsahom fruktózy spôsobuje, že mozog reaguje na podnety oveľa citlivejšie, a to najmä na stres v období dospievania. Tínedžeri konzumujúci nadmerné množstvo fruktózy sú náchylnejší na depresie a úzkostné stavy. 

Lepšídeň.sk

Ďalšíe zajímavé články nájdete na: www.LepšíDeň.sk


  • 45
  • 7
Návrat hore
Autor článku

7 komentárov

Katarína Konečná 22.07.17 13:00

KK
karma
136.00

mám rada sladké, ale najviac milujem kvalitnú horkú čokoládu

  • 1
Odpovedať

Lucia Valková 22.07.17 13:24

LV
karma
115.00

som závislá na čokoláde..

  • 0
Odpovedať

Mária Maxianová 22.07.17 16:31

MM
karma
117.00

ani ja kávu, čaj, nesladím, ale dezert si dám :-)

  • 0
Odpovedať

Soňa Kelemenová 23.07.17 10:26

SK
karma
86.00

nastastie som skor na slane.... caj kavu nesladim

  • 0
Odpovedať

Zdenka Slahučková 24.07.17 03:52

ZS
karma
100.00

Áno, som závislá na sladkom, musím s tým niečo robiť.

  • 0
Odpovedať

Marta Bujdošová 17.08.17 08:59

MB
karma
95.00

ja uz roky nesladim nápoje a nejako som si aj odvykla od sladkosti, kde tu domaci kolacik a to mi uplne staci a aj to skor ako vecera alebo ako jedlo a nie maskrtu, a vobec na ne ani nemam chut

  • 0
Odpovedať

Soňa Krátka 22.12.17 21:01

SK
karma
119.00

občas si dám niečo maličké - kúsok čokoládky

  • 0
Odpovedať

Čo čítajú ostatní

Mäsité jedlá

RECEPT: Chutná domáca šošovicová polievka s klobáskou

  • 29
  • 4
  • 12.06.2020
Dezerty

Recept na bazové madlenky – francúzska pochúťka ideálna k šálke čaju

  • 67
  • 3
  • 15.05.2020
Bezmäsité jedlá

RECEPT: Svieži slaný cuketový koláč: Zažeň hlad zdravou pochúťkou!

  • 27
  • 6
  • 16.05.2020
TOPlist