Základy, ktoré možno neviete o zdravej výžive

Základy, ktoré možno neviete o zdravej výžive
  • 30.06.2014
  • Martina Borbélyová

  • 22
  • 3

Keďže sa jedlo stáva súčasťou nás samotných, mali by sme mu prikladať patričnú dôležitosť.

Za jeden rok priemerne skonzumujeme až neuveriteľných 600 – 800 kg potravín.

Preto je veľmi dôležitá nielen kvalita jedla, ale aj optimálny a vyvážený pomer živín, ktoré sú pre správne fungovanie nášho tela a metabolizmu nevyhnutné.

Je dobré si uvedomiť, že jedlo ktoré denne konzumujeme nemá potešiť iba náš jazyk, ale hlavne uspokojiť potreby buniek v našom tele. A tie potrebujú skutočné jedlo a nie náhrady v podobe rýchleho občerstvenia, i čokoládovej tyčinky. Tým nechceme povedať, že si už nikdy nesmiete dopriať dezert, ale aj tu platí pravidlo - všetko s mierou.

mäso

Zdroj: Shutterstock®

Naša výživa pozostáva z bielkovín - v podobe mäsa, mliečnych výrobkov (dôležité sú hlavne tie kyslomliečne – kde sa nachádzajú prospešné probiotické baktérie, ktoré nám pomáhajú udržiavať správny pomer živých mikroorganizmov v črevnom trakte) ďalej bielkoviny nájdeme aj v neživočíšnych zdrojoch (kde však zastúpenie jednotlivých druhov aminokyselín-bielkovín nemusí byť úplne komplexný) ako napríklad v orechoch, semienkach a strukovinách.

Odporúčame prečítať: Sezóna grilovania je v plnom prúde!

mliečne výrobky

Zdroj: Shutterstock®

Ďalšou podstatnou zložkou výživy sú tuky, ktoré boli dlhú dobu kritizované a odporúčalo sa ich velmi obmedzovať. Našťastie tento nie celkom pravdivý fakt sa už pomaly vytráca a na obhajobu tukov treba pripomenúť, že sú absolútne nevyhnutné pre správnu funkciu celého organizmu (mozog sa skladá prevažne s tukov – okolo 60%) a hormonálnej sústavy, ktorá v celkovom zdraví zohráva primárnu úlohu. Čiže bez tukov v našej strave by sme boli nielen hladný, ale nášmu zdraviu by sme tým mohli veľmi poškodiť.

ryby

Zdroj: Shutterstock®

Nie je však tuk ako tuk. Absolútne esenciálne sú pre naše telo omega 3 mastné kyseliny, nachádzajúce sa v živočíšnych zdrojoch (rybí olej z treščej pečene, ryby) a v rastlinných zdrojoch – najväčšie zastúpenie obsahuje napríklad ľanový olej, ako aj rôzne druhy orechov. Väčší biologický význam majú pre naše telo omega 3 mastné kyseliny živočíšneho pôvodu.

Odporúčame prečítať: Ryby na tanieri

orechy

Zdroj: Shutterstock®

Rozdiel medzi takzvaným nasýteným, nenasýteným a dvaktát-nenasýteným tukmi si rozoberieme v ďalšom článku, keďže je to rozsiahlejšia problematika. Na úvod len spomenieme, že aj strašiak cholesterol a jeho večné spájanie s konzumáciou tukov vo výžive nemusí byť celkom úplná pravda. Vedeli ste, že v materskom mlieku je obsah cholesterolu najvyšší?

Odporúčame prečítať: Rastlinné mlieka ako alternatíva ku kravskému

chlieb

Zdroj: Shutterstock®

Tretou zložkou výživy sú sacharidy. Nie sú to len jednoduché cukry a nemajú vždy sladkú chuť. Medzi sacharidy sa okrem cukru, medu, ovocia (fruktóza), radia napríklad cestoviny, chlieb, pečivo, ryža či zemiaky (škrob). A tu nastáva vcelku kľúčový problém – moderný človek konzumuje sacharidy v oveľa väčšom množstve, ako telo dokáže využiť. Glukóza (krvný cukor) sa pri nadbytku - ktorú nevyužilo telo na doplnenie zásob glykogénu vo svaloch a pečeni - ukladá na “horšie časy” v podobe tukových rezerv – podkožného tuku.

Odporúčame prečítaťČím a ako nahradiť bielu múku?

zelenina a ovocie

Zdroj: Shutterstock®

Podstatnú zložku výživy a náš jedálnicek dotvára ovocie a zelenina. Zelenina je výborným zdrojom vitamínov, minerálov a vlákniny preto by v našej výžive mala mať zastúpenie každý deň. Medzi najhodnotnejšie ovocie patrí hlavne drobné bobuľové ovocie a malé plody, ktoré neobsahujú príliš veľa fruktózy a obsahujú mnoho cenných antioxidantov ako napríklad čučoriedky.

Téma výživy a životosprávy je bezpochyby veľmi rozsiahla a preto sa budeme snažiť pre vás spracovávať zaujímavé a prehľadné články v blízkej budúcnosti.


  • 22
  • 3
Návrat hore
Autor článku

3 komentáre

Martina Zahoranová 30.06.14 18:26

MZ
karma
92.00

jediné čo by sme doma mali zmeniť je konzumácia rýb, ryby jeme asi tak tri krát za rok a aj keď viem aké sú zdravé nepripravujem ich doma , no ale je najvyšší čas to zmeniť

  • 0
Odpovedať

Ivana Goliašová 01.07.14 10:07

IG
karma
-1.00

Dobrý článok :), zdravo sa stravujem niekoľko rokov a fakt sú výsledky viditeľné. Žiadne cukríky, keksíky, údeniny a hlúposti nám v živote netreba. Stačí pestrý a zdravý jedálniček a záchvaty hladu sa nekonajú.

  • 0
Odpovedať

Nataša Hirčková 02.07.14 17:14

NH
karma
-1.00

od malička deti vedieme k zdravej strave a určite sa to odráža aj na ich aj našom zdraví

  • 0
Odpovedať

Čo čítajú ostatní

Domácnosť

TOP recepty na domáce bylinkové mastičky: Nesmú chýbať v domácej lekárničke!

  • 46
  • 8
  • 07.08.2020
Tvár

Poznáš účinky bambuckého masla? Tu je 7 tipov na jeho použitie!

  • 60
  • 7
  • 02.08.2020
Vlasy

Hľadáš univerzálny účes, ktorý sa ľahko upravuje? Zoznám sa s hitom sezóny!

  • 172
  • 7
  • 09.08.2020
TOPlist