Registrácia Prihlásenie

Dôležité fakty o vitamíne C: Toto všetko o ňom musíš vedieť!


Všetci vieme, že vitamín C je pre naše telo jednou z najdôležitejších látok. Nevyhnutný je totiž pre správnu funkciu organizmu. Podporuje obranyschopnosť, pozitívne ovplyvňuje stav ciev a význam má aj pri tvorbe kolagénu. Okrem toho má vplyv na vstrebávanie železa, vývoj kostí a zubov aj tvorbu bielych krviniek. Nedostatok tejto látky má pritom negatívny dopad na celkové zdravie jedinca.

Vitamín C, ktorý je tiež známy ako kyselina askorbová, bol prvýkrát identifikovaný a izolovaný držiteľom Nobelovej ceny Albertom Szent-Györgyim v roku 1928. Túto látku si pritom dokážu rastliny a dokonca i mnohé druhy zvierat samy syntetizovať. Ľudia, spolu s ďalšími zvieracími druhmi, sú však odkázaní na dopĺňanie spomínaného vitamínu inými cestami. V nasledujúcom článku sme si pre vás pripravili dôležité aj zaujímavé fakty o vitamíne C. Čo všetko by sme mali vedieť o tejto nenahraditeľnej látke?

Pozri aj: Pradávna bobuľka s liečivou silou! Čo obsahujú a prečo jesť drienky?

vitamín C ako antioxidant

Zdroj: Shutterstock®

1. Patrí medzi antioxidanty

Vitamín C zaraďujeme medzi antioxidanty. Ide o látky, ktoré obsahujú molekuly, bojujúce proti oxidácii iných molekúl. Tým v organizme obmedzujú škodlivý proces oxidácie, pri ktorom vznikajú takzvané voľné radikály. Tieto veľmi nestabilné molekuly predstavujú pre zdravie človeka skutočne veľkú hrozbu. Môžu poškodzovať bunky, urýchľujú proces starnutia a podnecujú rozvoj mnohých vážnych ochorení. Najlepšími bojovníkmi proti voľným radikálom sú práve spomínané antioxidanty. Spolu s céčkom patria medzi ne aj ďalšie vitamíny a to vitamín A či E.

2. Jeho zdrojom nie sú len citrusy

Snáď najznámejšími zdrojmi kyseliny askorbovej sú rozličné citrusové plody a to hlavne citrón. Príroda nám však poskytuje ďalšie a niekedy aj oveľa lepšie zásobárne cennej látky. Spomedzi ovocia musíme spomenúť jahody, kivi, čierne ríbezle, čučoriedky i papáju. Jedným z vôbec najlepších zdrojov vitamínu C sú šípky. Zabudnúť však nemôžeme ani na zeleninu. Na spomínanú látku sú bohaté červené papriky, brokolica alebo kapusta. Do pokrmov sa tiež oplatí pridať petržlenovú vňať či čili papričky.  

znehodnotenie vitamínu C

Zdroj: Shutterstock®

3. Prípravou jedla ho môžeme znehodnotiť

Vitamín C je veľmi citlivý na teplo. To znamená, že najmä tepelnou úpravou potravín ho môžeme znehodnotiť. Varením, vyprážaním, pečením aj dusením obsah spomínanej látky v jednotlivých surovinách klesá a to v postate za veľmi krátku dobu. Čím dlhšie a pri vyššej teplote potraviny upravujeme, tým menej vitamínu C v nich zostane. Najšetrnejšie je krátkodobé varenie v pare. Ak máte radi čaj s citrónom, citrónovú šťavu pridajte do nápoja až po miernom ochladnutí a tesne pred konzumáciou. Céčko sa pritom z potravín postupne vytráca taktiež pri dlhodobom skladovaní a to aj pri izbovej teplote.

4. Jeho nadbytok v organizme nie je bežný

Vo väčšine prípadov sa hovorí len o prejavoch nedostatku vitamínov či minerálov. Pri niektorých látkach sa však na zdraví človeka negatívne podpisuje aj ich nadbytok. To ale nie je prípad vitamínu C. Táto látka totiž patrí medzi vitamíny, rozpustné vo vode. Organizmus si vitamín C do zásoby neukladá, ale jeho nadbytok je z tela jednoducho vylúčený močom. Pri prijímaní skutočne extrémnych dávok spomínanej látky bolo zaznamenané skôr len podráždenie žalúdka či bolesť hlavy.  

zvýšený prísun vitamínu C

Zdroj: Shutterstock®

5. Niekedy je potrebný jeho zvýšený príjem

Odporúčaná denná dávka vitamínu C sa pohybuje v rozmedzí od 60 do 100 mg. Niektoré skupiny ľudí však potrebujú aj o niečo vyššie dávky tejto cennej látky. Ide napríklad o športovcov či ťažko manuálne pracujúcich jedincov, u ktorých je možné zaznamenať veľkú fyzickú záťaž. V organizme rastie potreba vitamínu C aj pri dlhodobom strese, infekčných ochoreniach alebo rekonvalescencii. Na dostatočný prísun céčka by si mali dávať pozor aj fajčiari či konzumenti alkoholu a osoby, žijúce v lokalitách s vysokou mierou znečistenia ovzdušia.

Odporúčame: Rýchly a jednoduchý test kvality jedla!


Návrat hore
Autor článku

5 komentárov

Attila Zsarnai 08.11.18 08:03

AZ
karma
-1.00

Odporúčaná denná dávka stači tak na to, aby človek nedostal škorbut. To minimálne množstvo je len na prežitie, na nič viac! Ja osobne beriem denne 3000mg v multivitamíne s 12 kapsulami, keďže obsah vitamínov v zelenine a v ovocí, už je dávno na mizernej úrovni. Človek by musel zjesť stovky kíl, aby dosiahol potrebné denné množstvo pre organizmus.

  • 0
Odpovedať

Alžbeta Stanková 09.11.18 11:08

AS
karma
113.00

to isté som chcela napísať aj ja!

  • 0
Odpovedať

Zoran Majkovic 08.11.18 17:18

ZM
karma
86.00

Vypocujte si tieto relacie ... v nich je NOZAJ vsetko !
https://www.youtube.com/results?search_query=slobodny+vysielac+vitamin+c

  • 1
Odpovedať

Tomáš Kamenár 09.11.18 11:41

TK
karma
94.00

zaujímavé

  • 0
Odpovedať

Zuzana Szocsova 06.12.18 22:24

ZS
karma
100.00

o c vitamine toho viem dost, aj tieto info som vedela, ja si ho davam denne aj viac ako je odporucana davka

  • 0
Odpovedať

Čo čítajú ostatní

Čo spôsobuje spánok pri svetle? Je to hrozba nielen pre deti
Zdravie

Čo spôsobuje spánok pri svetle? Je to hrozba nielen pre deti

  • 52
  • 3
  • 30.09.2019
Najúčinnejší trik, ako ušetriť viac peňazí: Tento ti zmení život!
Inšpirácie pre sebarozvoj

Najúčinnejší trik, ako ušetriť viac peňazí: Tento ti zmení život!

  • 40
  • 5
  • 23.08.2019
Veľká chyba pri spracovaní kuraciny: Môže ťa dostať až do nemocnice!
Domácnosť

Veľká chyba pri spracovaní kuraciny: Môže ťa dostať až do nemocnice!

  • 65
  • 12
  • 20.10.2019
TOPlist