Prečo si dopriať pohár mlieka po cvičení? Neuveríš, ale je prospešné!

Prečo si dopriať pohár mlieka po cvičení? Neuveríš, ale je prospešné!
  • 07.04.2018
  • Simona Kostková

  • 1
  • 4

Každý športujúci človek, ktorý dbá o svoje telo a stravu, už o tejto super potravine počul. Obyčajné mlieko dokáže telu dodať množstvo potrebných látok, možno viac, než by ste čakali. I keď, niektorí to spochybňujú.

Posledné roky zaplavujú médiá informácie o škodlivosti mlieka. Pritom už od útleho detstva sme s ním spojení, vo forme materského mlieka alebo „mliečnych zubov“, ktoré máme. Či už sa rozhodnete veriť tomu, že nám mlieko v dospelosti škodí alebo nie, prečítajte si najprv, prečo je mlieko dôležité pri cvičení.

Je mlieko škodlivé?

O tom, či je alebo nie je mlieko pre naše dospelé telo naozaj škodlivé, by sa dalo veľmi veľa polemizovať. Nepriatelia mlieka tvrdia, že náš organizmus zbytočne zahlieňuje, odvápňuje kosti a privoláva osteoporózu, spôsobuje akné alebo dokonca rakovinu vaječníkov. Našťastie, výskumy a štúdie nepreukázali žiadny negatívny vplyv mlieka na testovaných ľuďoch, ba práve naopak.

Mlieko si teda aj naďalej udržuje svoje prvenstvo medzi potravinami, ktoré sú prírodné a majú na organizmus naozaj dobrý vplyv. Nebojte sa preto siahnuť po tejto potravine, hlavne ak športujete! Toto sú dôvody, prečo mlieko milujeme a chceme ho každý deň.

Zaujme ťa: Návod, ako sa cítiť viac sexy: Pomôžu ti tieto jedlá!

škodlivosť mlieka

Zdroj: Shutterstock®

Dokonalé mlieko

Mnohí nazývajú mlieko „takmer dokonalou potravinou“. Je to z jednoduchého dôvodu – prírodná látka, ktorá obsahuje všetky zložky, potrebné pre optimálny rast a vývoj. Obsahuje bielkoviny, mliečny tuk, vitamíny, minerálne látky a enzýmy, ktoré dokáže naše telo naplno využiť a len minimálne ho zaťažia. Najdôležitejšie je preto hlavne v školskom veku, kedy mladé telo stále rastie, ale i my dospelí by sme ho mali piť pravidelne.

Spolu s mliekom sa často skloňuje aj dlhovekosť, nakoľko pozitívne vplýva na mikroflóru čreva, ktorá je sídlom mnohých baktérií a je dôležitá pre normálne trávenie, odstraňovanie odpadových látok a vstrebávanie potrebných látok. Veľmi dobré je konzumovať mliečne výrobky aj v prípade rôznych ochorení žalúdka, pečene, pľúc, obličiek aj nervového systému, kvôli vysokému obsahu nutrientov a ľahkej spracovateľnosti.

mliečne výrobky

Zdroj: Shutterstock®

Dôležité sú bielkoviny aj sacharidy

Mlieko má vysoký obsah bielkovín – je to najlacnejší a najlepší zdroj bielkovín pre človeka. A práve toto je prvý dôvod, prečo mnohí športovci spozornejú. Z bielkovín to je hlavne kazeín a ten je dôležitý v čase, keď telo nepotrebuje veľa bielkovín, a teda pred a po cvičení. Okrem toho je zdroj dôležitých mastných kyselín a využíva sa aj na remineralizáciu zubov.

Nie sú to len bielkoviny, ktoré sú pre rastúce svaly dôležité, ale aj sacharidy. Určite vás dostane, že odtučnené mlieko sa rovná bežnému „ionťáku“, ktorý si mnohí svalovci radi doprajú. Hlavným cukrom mlieka je laktóza, ktorá sa nielen pomalšie vstrebáva, ale aj metabolizuje, než tie, čo sa nachádzajú v iontových nápojoch. Z toho vyplývajú hlavné dôvody, prečo by sme mali po každom tréningu piť mlieko - dostatočný obsah bielkovín aj sacharidov prospievajú našim svalom.

Musíš vidieť: Máš v tele nedostatok vápnika? Pozor, máš vážny problém! 

prospešné mlieko

Zdroj: Shutterstock®

Doprajte si ho po tréningu!

Už sme spomínali, prečo je mlieko prospešné pre naše zdravie, ale ako to je s jeho vplyvom na náš tréning? Významnú úlohu má po cvičení, kedy stúpa hlavne syntéza nových bielkovín. Tú dokážu urýchliť mliečne bielkoviny, ktoré sú zdrojom esenciálnych aminokyselín a  najviac ich obsahuje kazeín, ktorý ich dokáže postupne uvoľňovať, takže budú stále k dispozícii. Tieto aminokyseliny, ak sú v rovnováhe, dokážu celú syntézu urýchliť. Bolo zistené, že ak si do 30 minút po skončení tréningu doprajete mliečny výrobok, zvýšite syntézu na úkor degradácie, to platí napríklad pri behaní. U mužov postačí 0,5 litra mlieka a u starších dvakrát viac, takže u žien to je niekde v rozmedzí 0,3 - 0,5 l.

Známe sú tiež srvátkové bielkoviny, ktoré patria medzi klasické anabolické pomôcky svalovcov, ktorí chcú nabrať svalovú hmotu. Dokážu zastúpiť mlieko hlavne ako urýchľovače syntézy bielkovín, a to počas prvej, kritickej hodiny po tréningu. Rozhodne tieto bielkoviny nie sú plnohodnotnou náhradou mlieka a sú vhodné, iba ak potrebujete rýchlo svaly alebo máte intoleranciu na mlieko.

laktózová intolerancia

Zdroj: Shutterstock®

Mlieko pre športovca

Budete silnejšia - ak chcete schudnúť a zároveň nabrať aj trošku tej svalovej hmoty, doprajte si po tréningu mlieko! Vďaka rýchlejšej proteosyntéze sa vám rýchlejšie regenerujú svaly a budú aj rýchlejšie rásť. Malým pozitívom je, že pravidelným cvičením a pitím (mlieka), rýchlejšie zhodíte nadbytočný tuk. Súvisí to aj s tým, že po mlieku sa cítime sýtejší a menej zjeme.

Vyhnete sa zraneniam – niekoľko štúdií jasne preukázalo spojitosť medzi regeneráciou svalov a mliekom, napriek tomu dôvod je stále neznámy. Takže pokiaľ sa chystáte na beh na dlhú trať, určite si doprajte poriadny pohár chutného mlieka, ktoré vám urýchli hojenie poškodených svalov a rýchlejšie odstráni prebytočné metabolity.

Dokonale vás hydratuje – už samotná Kleopatra sa kúpala vo vani s mliekom a evidentne vedela, prečo. Mlieko totiž, v porovnaní s iontovými nápojmi, dokáže telo hydratovať, nakoľko prechádza tráviacim traktom pomalšie, dokáže aj dlhšie vydržať v tele. Dôležitý je pritom veľký obsah sodíka v mlieku, ktorý sa väčšinou stráca potením a kazeín, ktorý má rehydratačnú schopnosť.

Zaujme ťa:  Recept na nízkosacharidový chlieb: Poznáš oopsies?


  • 1
  • 4
Návrat hore
Autor článku

4 komentáre

Ľubica Šťastná 07.04.18 13:55

ĽŠ
karma
133.00

Mlieko je prospešné a nielen po cvičení, ale určite kvalitné mlieko.

  • 1
Odpovedať

Jana Komadová 07.04.18 17:26

JK
karma
100.00

Nechápem to celé stáročia sa mlieko pije a zrazu niekto napíse že je škodlivé ešte že viac pozitívných článokov o Tom že je mlieko zdravé

  • 2
Odpovedať

Helena Zobková Šimurdová 07.04.18 18:29

HZŠ
karma
100.00

Vyrástla som na mlieku a preto nie je dobré, aby som ho prestala konzumovať.......... hoci tiež som ho občas zamenila za sójové, ryžové a posledne aj kokosové.

  • 0
Odpovedať

Elena Švachová 07.04.18 21:27

karma
152.00

Myslím,že s tým mliekom je to tak,ako aj s bravčovou masťou.Najprv ju zatracovali,písali aká je nezdravá a odrazu je aj bravčová masť zdravá,dokonca som čítala,že obsahuje niečo,čo má aj olivový olej.Tak isto vajíčka...najprv nejedzte,teraz vajíčka môžu aj ľudia s vyšším cholesterolom.Mlieko mám rada a tak isto mliečne výrobky...maslo,jogurty,syry,acidofilné mlieka,tvaroh,bryndzu...

  • 0
Odpovedať

Čo čítajú ostatní

Dezerty

Čučoriedkové tiramisu so škoricou: Jednoduchý dezert v pohári pre maškrtníkov!

  • 111
  • 7
  • 20.08.2020
Dezerty

RECEPT: Malinovo-tvarohový zákusok pre milovníkov maškrtenia

  • 64
  • 3
  • 19.06.2020
Nápoje

TOP recepty z melóna: Tieto letné melónové pochúťky musíš vyskúšať!

  • 60
  • 3
  • 13.08.2020
TOPlist