Je súčasťou i tvojej stravy? Tu je 5 dôvodov, prečo jesť brokolicu!

Je súčasťou i tvojej stravy? Tu je 5 dôvodov, prečo jesť brokolicu!

    • Zdieľaj:
  • 8

Veru, brokolica dozaista nie je jedným z najvábivejším druhov zeleniny. Mnohí ňou priam opovrhujú a nevedia si predstaviť, že by sa objavila na ich tanieri. To je však obrovská škoda. Brokolica je zdrojom vlákniny, bielkovín aj vitamínu C. Ide o nízkokalorickú potravinu, ktorá pozitívne ovplyvňuje črevnú mikroflóru, pokožku aj hladinu cholesterolu.

Domovom tejto často podceňovanej zeleniny je pravdepodobne Apeninský polostrov, respektíve oblasť Stredozemného mora. Práve na týchto územiach bola pestovaná vraj už od stredoveku. Vďaka jej úžasným vlastnostiam by však mala byť dozaista súčasťou jedálnička i dnešného človeka. V článku nájdete hneď 5 a pokojne i viac dobrých dôvodov na to, prečo jesť brokolicu pravidelne!

Odporúčame: Poznáš účinky mrkvy? Toto je 5 dôvodov, prečo ju jesť pravidelne!

brokolica na chudnutie

Zdroj: Shutterstock®

1. Má minimum kalórií

Stogramová porcia chutnej brokolice má len niečo cez 30 kcal. Vyše 80 percent jej objemu pritom tvorí len voda, zvyšok je dôležitá vláknina, bielkoviny a sacharidy. Brokolicu si teda na tanier môžete naservírovať bez akýchkoľvek výčitiek. Vítanou súčasťou jedálnička je i počas redukcie váhy. Môžete si ju dopriať ako prílohu ku kuraciemu mäsu či rybe alebo ako súčasť lahodného rizota. Brokolica navyše detoxikuje organizmus, uľahčuje pravidelné vyprázdňovanie a podporuje metabolizmus, čo sú vítané vlastnosti nielen pri diétach.

2. Je zdrojom antioxidantov

Brokolica obsahuje celý rad látok s antioxidačnými účinkami. Ide napríklad o veľké množstvo fenolových zlúčenín či karotenoidov, ale aj vitamíny C a E. Antioxidanty v tele bojujú proti rôznym typom zápalov, eliminujú škodlivý vplyv voľných radikálov a spomaľujú starnutie buniek. Fenolové zlúčeniny znižujú riziko vzniku srdcovo-cievnych aj nádorových ochorení. Luteín a zeaxantín, ktoré radíme medzi spomínané karotenoidy, zase podporujú správnu funkciu zraku.

zníženie cholesterolu

Zdroj: Shutterstock®

3. Podporuje kardiovaskulárny systém

Pravidelnou konzumáciou brokolice taktiež podporíte zdravie celého srdcovo-cievneho systému. Vďaka obsahu vlákniny dokáže bojovať proti vysokej hladine škodlivého LDL cholesterolu. Práve o cholesterole sa hovorí ako o akomsi tichom zabijakovi, ktorý sa pri nadmernom množstve môže ukladať v cievach a dokonca ich upchávať. Zaradením brokolice do jedálnička môžete znížiť riziko vzniku kardiovaskulárnych ochorení.

4. Znižuje riziko vzniku rakoviny

V brokolici sa ukrývajú aj takzvané izotiokynáty. Ide o chemické látky prírodného pôvodu, u ktorých boli objavené ochranné účinky pred mnohými nádorovými ochoreniami. Dokážu totiž neutralizovať karcinogénne látky. Tieto protirakovinové látky môžu predstavovať dobrú prevenciu napríklad pred nádorovými ochoreniami tráviacej sústavy. Okrem brokolice sú ich zdrojom aj kel či kapusta.

zdroj vitamínu C

Zdroj: Shutterstock®

5. Je bohatá na vitamín C

Ako sme spomínali už vyššie, brokolica je výborným zdrojom vitamínu C. V 100 gramovej porcii tejto chutnej zeleniny sa nachádza okolo 90 mg spomínaného vitamínu. To je približne akási minimálna dávka céčka, ktorú by sme mali za deň prijať. Nezabúdajte však na to, že vitamín C, ako aj mnoho ďalších látok, sa pri tepelnej úprave znehodnocuje. Brokolicu je najlepšie pripraviť nad parou. Pokojne si však z nej trochu nakrájajte v surovom stave aj do šalátu či smoothie nápoja.

Pozri aj: Connov syndróm: Vieš, o aké ochorenie ide a ako sa prejavuje?


    • Zdieľaj:
  • 8
Návrat hore
Autor článku

  • Pred komentovaním musíte byť prihlásený!

  • Nie ste ešte zaregistrovaný?

Pre zapojenie sa do diskusie alebo súťaže je potrebné mať u nás na webe registráciu a byť prihlásený. Pokiaľ registráciu nemáte, vytvoríte si ju - TU.
A následne sa stačí prihlásiť a odpovedať na súťažnú otázku.

8 komentárov

Ľubica Šťastná 10.02.19 06:42

ĽŠ
karma
112.00

Rady a často s dcérkou pripravujeme na rôzne spôsoby.

  • 2
Odpovedať

Lucia Valková 10.02.19 16:27

LV
karma
108.00

Brokolicu milujem,robím často.

  • 1
Odpovedať

Mária Maxianová 10.02.19 18:24

MM
karma
106.00

máme radi brokolicu, správny tip na tento týždeň - čo nakúpiť, čo navariť

  • 1
Odpovedať

Pavlína Vaksmundská 10.02.19 19:43

PV
karma
119.00

Robievam často polievku z nej .. Je vynikajúca.. Ale najradšej mám pripravenú na pare, zjem len tak ..Ale super nápad - dať do Smoothie .. Dakujem .

  • 1
Odpovedať

Elena Švachová 10.02.19 22:55

karma
109.00

Brokolicu milujeme.Aj včera som zapekala cestovinu s karfiolom a brokolicou.Často tiež varím polievku-brokolicový krém.A pridávam ju do zeleninovej polievky,k mäsu,do rizota atd.

  • 0
Odpovedať

Katarína Hrtúsová 11.02.19 19:00

KH
karma
72.00

Brokolicu dávam do všetkých polievok. V rodine máme bohužiaľ nádorové ochorenie, tak sa snažím o prevenciu

  • 0
Odpovedať

Ivana Šurániová 12.02.19 10:15

karma
100.00

milujeem brokolicu

  • 0
Odpovedať

Katarína Šugar 19.02.19 20:54

karma
106.00

Milujem ju, ci uz len tak uvarenu ako prilohu alebo aj polievku z nej

  • 0
Odpovedať

Čo čítajú ostatní

Huba s netradičným vzhľadom na posilnenie nervového systému
Zdravie

Huba s netradičným vzhľadom na posilnenie nervového systému

  • 3
  • 02.05.2021
Nenáročné a štýlové: Ktoré druhy kaktusov sú vítané v interiéri?
Domácnosť

Nenáročné a štýlové: Ktoré druhy kaktusov sú vítané v interiéri?

  • 11
  • 08.03.2021
Ako zlepšiť stravovacie návyky? Tu je 9 tipov pre zmenu k lepšiemu!
Zdravie

Ako zlepšiť stravovacie návyky? Tu je 9 tipov pre zmenu k lepšiemu!

  • 4
  • 17.03.2021
TOPlist