Pohánka: Obilie chudobných so zabudnutými účinkami. Zisti, čo dokáže!

Pohánka: Obilie chudobných so zabudnutými účinkami. Zisti, čo dokáže!

  • 32
  • 8

Naši starí rodičia, respektíve naši predkovia vo všeobecnosti, mali obmedzené možnosti. Ich strava bola striedmejšia, avšak plná zdraviu prospešných zložiek. Nepoznali kaviár, nepoznali exotické ovocie a nepoznali množstvo dnešných potravín, ktoré sa k nám dovážajú z celého sveta. Za to však poznali pohánku, ktorá bola označovaná ako potravina chudobných, no to jej neuberalo na výživnej hodnote a účinkoch na zdravie človeka. Dokonca je dnes označovaná ako superpotravina, patriaca medzi najzdravšie na svete.

V čom tkvie jej superschopnosť? Nebudeme sa mýliť, ak povieme, že v jej obsahu, pretože aj napriek svojej veľkosti v sebe ukrýva:

  • vitamín P
  • minerály – vápnik, fosfor, draslík, horčík, železo, mangán
  • vitamíny – E, C a vitamíny skupiny B
  • aminokyseliny
  • nenasýtené mastné kyseliny

Mimochodom, ak patríte medzi celiatikov, tak máme pre vás dobrú správu. Pohánka je totiž bezlepková a zároveň skvelým zdrojom vlákniny, s nízkym obsahom cholesterolu a sodíka, takže ju rozhodne môžete zaradiť do svojho jedálnička.

Zaujme ťa: Jazvy po akné alebo nechcené tetovanie? Zbav sa ich raz a navždy!

varená pohánka

Zdroj: Shutterstock®

Prečo zaradiť pohánku do jedálnička?

Vysoká hladina vlákniny (až 10 g vlákniny na 100 gramov pohánky) ju predurčuje na reguláciu pohybu čriev a ich prečistenie od všetkých toxínov, ktoré sa v nich môžu usadiť. Vláknina sa tiež spája s nižším rizikom vzniku kardiovaskulárnych ochorení, čo je doplnené vysokými úrovňami lignanov (fotonutrient, o ktorom sa predpokladá, že podporuje zdravie srdca) v pohánke. Ak chcete svoje srdce ochrániť v čo najväčšej miere, tak pohánku by ste do jedálnička mali zaradiť aj z dôvodu obsahu horčíka. Horčík totiž zlepšuje tok krvi a podporuje zdravú hladinu krvného tlaku.

Pohánka je tiež vhodná ako ochrana pred cukrovkou. Aby sme to uviedli na pravú mieru, tak štúdie preukázali spojitosť medzi hladinou cukru v krvi a pohánkou. Pri jej pravidelnej konzumácii dochádza k zníženiu hladiny glukózy v krvi, čo môže znížiť riziko vzniku cukrovky. Pohánka rozhodne poteší každého, kto chce skoncovať so závislosťou na sladkom, pretože pohánka potláča chuť na sladké mlsnotky. A keďže klin sa klinom vybíja, tak zredukovanie chuti na sladké sa odrazí na úbytku hmotnosti.

V poslednom rade nám nedá nespomenúť mangán, ktorý si tiež vyslúžil svoje miesto na piedestáli vzácnych minerálov (obsiahnutých v pohánke), ktoré sú potrebné pre naše zdravie. Zhodou okolností práve mangán, aj keď ide len o stopový prvok v našom tele, pomáha absorbovať vápnik a tým prispievať k zníženiu rizika vzniku osteoporózy.

pohánka so zeleninou

Zdroj: Shutterstock®

Ďalšie jedinečné účinky pohánky:

Keďže pohánka je bohatá na veľké množstvo vitamínov, minerálov, aminokyselín, antioxidantov a podobne, tak jej účinky na naše zdravie zďaleka nekončia len pri osteroporóze. Pohánka totiž:

  • pomáha pri chorobách žíl a ciev
  • zlepšuje imunitu
  • posilňuje potenciu a libido
  • pomáha liečiť hemoroidy
  • pôsobí ako prevencia pred reumou a artritídou

Pohánka však nie je vhodná pre každého! Ak sa liečite na krvný tlak, respektíve ak vám bol diagnostikovaný vysoký krvný tlak, tak s pohánkou opatrne. V takomto prípade by ste ju nemali konzumovať každý deň, čo veríme, že určite nehrozí. Ale aj tak, pri dlhodobom a jej častom konzumovaní môže mierne zvýšiť krvný tlak, čo vášmu už aj tak zvýšenému tlaku neprospeje. Stačí, ak si ju doprajete raz za týždeň a vaše telo sa vám za to poďakuje.

Neprehliadni: Ocot ako liek: Neuveríš, s čím všetkým ti pomôžu octové podkolienky!


  • 32
  • 8
Návrat hore
Autor článku

8 komentárov

Blažena Sádovská 13.08.18 13:19

BS
karma
102.00

Z pohánky som vyskúšala fašírky, boli výborné, všetkým chutili:))

  • 1
Odpovedať

Katarína Kačuriková 03.09.18 14:18

karma
87.00

Tak to si prosíme recept, nech ich vyskúšame aj my :)

  • 2
Odpovedať

Jana Komadová 13.08.18 15:57

JK
karma
100.00

Občad ju kupujem je zdravá

  • 1
Odpovedať

Martina Zahoranová 13.08.18 16:49

MZ
karma
92.00

občas si pohánku pripravím zo zeleninou hlavne teraz v lete je z nej skvelý šalát

  • 1
Odpovedať

Alžbeta Stanková 09.09.18 18:29

AS
karma
105.00

dusíte alebo varíte pohánku do šalátu ?

  • 0
Odpovedať

Elena Švachová 13.08.18 20:33

karma
133.00

Nebude na škodu zaradiť ju do jedálnička.

  • 1
Odpovedať

Adriena Krzeminská 14.08.18 19:50

karma
104.00

Pohánka je veľmi zdravá, len má veľmi špecifickú chuť, ktorá nie každému chutí.

  • 1
Odpovedať

Alžbeta Stanková 09.09.18 18:28

AS
karma
105.00

dnes spravila dcéra z pohánky prílohu k soté- bolo to spolu výborné!

  • 0
Odpovedať

Čo čítajú ostatní

Cvičenie

Dokonalá a pritom fit: Čo si zbaliť do fitka? Toto sú 5 must haves pre ženy!

  • 64
  • 4
  • 23.09.2020
Domácnosť

Ako vybrať koberec do bytu či domu? Vďaka týmto tipom zvolíš ten pravý!

  • 45
  • 5
  • 01.10.2020
Zdravie

Hodgkinov lymfóm: Aké sú prejavy tohto zhubného ochorenia?

  • 55
  • 5
  • 24.08.2020
TOPlist