Registrácia Prihlásenie

Správnym jedlom a pohybom proti civilizačným ochoreniam

Správnym jedlom a pohybom proti civilizačným ochoreniam
  • 24.02.2015
  • PR článok

  • 9
  • 0

Na Slovensku sa v roku 2013 spotrebovalo 84 miliónov balení liekov viazaných na lekársky predpis. Najviac, 29,6 miliónov balení, súviselo s kardiovaskulárnymi ochoreniami.

Aj ďalšie miesta obsadili lieky na civilizačné ochorenia, ktoré do veľkej miery môžeme ovplyvňovať svojim životným štýlom a tým, čo máme na tanieri.

Civilizačné ochorenia a lieky

Civilizačné ochorenia majú svoju príčinu najmä v súčasnom životnom štýle: málo pohybu, nadmerný príjem cukru a nevhodných tukov, stres, fajčenie. V prvom rade ide o kardiovaskulárne ochorenia, vysoký cholesterol, cukrovku, obezitu, aterosklerózu a taktiež rakovinu. Štatistické údaje sprostredkované Národným centrom zdravotníckych informácií sú nelichotivé: „Posledné zverejnené údaje ukazujú, že choroby kardiovaskulárneho systému (akútny infarkt, mozgová príhoda, ischemická choroba srdca) sú na prvých priečkach v príčine chorobnosti a úmrtnosti na Slovensku,“ hovorí MUDr. Iveta Vaverková, MPH, zo Združenia pre zdravie a výživu. „Počet Slovákov, ktorí trpia cukrovkou, sa každý rok zvyšuje, diabetes má diagnostikovaný 6,3 percenta obyvateľov na Slovensku, nadváha a obezita sa týka 57 percent populácie.“

S civilizačnými ochoreniami úzko súvisí ešte jedna štatistika. „Na Slovensku sa v roku 2013 spotrebovalo viac ako 84 miliónov balení liekov viazaných na lekársky predpis. Poisťovne za tieto lieky uhradili takmer 825 mil. € a doplatok pacientov predstavoval 149 mil. €,“ dopĺňa MUDr. Vaverková

lieky

Zdroj: Shutterstock®

Zdravie a jedlo

Je ťažké, až nemožné zvrátiť civilizačné ochorenie znova do podoby úplného zdravia. Ale vyhnúť sa civilizačným ochoreniam či aspoň zmierniť ich stav môžeme, ak budeme k svojmu životnému štýlu pristupovať aktívne. „Správne usmernené stravovanie a životospráva môžu pozitívne ovplyvniť viaceré rizikové parametre,“ hovorí MUDr. Alžbeta Béderová, CSc., odborníčka na zdravú výživu zo Združenia pre zdravie a výživu.

Čarovné a hlavne praxou overené tipy pre zdravie sú pohyb, pestrá - vyvážená strava a veselá myseľ. Pohyb, pravidelne, každý deň aspoň 30 minút. Zdravá strava s dostatkom zeleniny, kvalitných bielkovín, s preferovaním rastlinných tukov s vysokým obsahom polynenasýtených mastných kyselín, celozrnných výrobkov, ovocia,“ dodáva MUDr. Vaverková. Dôležitým faktorom sú rizikové potraviny – rýchle cukry, sladené nápoje, tučné mäso a mäsové výrobky, údeniny s vysokým podielom soli a skrytého tuku, slané pochutiny, jedlá rýchleho občerstvenia, vysmážané pokrmy s obsahom transmastných kyselín – to by malo z našej stravy vymiznúť. 

zdravé jedlo

Zdroj: Shutterstock®

Na druhej strane, stále konzumuje podpriemerne potraviny s ochranným efektom – ovocie, zelenina, celozrnné potraviny, strukoviny, ryby a tzv. funkčné potraviny. „Sú to bežné potraviny, ktoré obsahujú aj zložky s významnými ochrannými účinkami a pozitívne ovplyvňujú jednu alebo viac telesných funkcií. Sú to napr. vláknina, bifidobaktérie, polynenasýtené mastné kyseliny, cholíny, rastlinné steroly a stanoly, peptidy a podobne,“ dodáva MUDr. Béderová.

„Pozitívne ovplyvňujú metabolické procesy v organizme, pôsobia priaznivo na srdce, ovplyvňujú krvný tlak, hladinu cholesterolu, upravujú trávenie, posilňujú imunitu, spomaľujú starnutie, sú prevenciou proti obezite, osteoporóze, majú protirakovinový a antioxidačný účinok.“

Zelenina

Zdroj: Shutterstock®

Sacharidy a tuky

Kľúčovú rolu v etiopatogenéze, teda príčinách civilizačných ochorení zohrávajú cukry a tuky. Dôležité nie je množstvo, ale hlavne ich štruktúra. „Najnebezpečnejšie sú tzv. rýchle cukry, teda monosacharidy a disacharidy a tie by sa mali podieľať na našej strave len jednou desatinou. Pri nadmernom príjme sú príčinou obezity a cukrovky so všetkými následkami,“ upozorňuje MUDr. Béderová. Lepšie je vyberať si polysacharidy (škrob, vláknina), ktoré majú mnoho zdravotných benefitov.

orechy

Zdroj: Shutterstock®

Pri tukoch zasa platí tretinové pravidlo. „Jednou tretinou sa na tvorbe energie majú podieľať nasýtené mastné kyseliny, čiže živočíšne tuky. Zvyšujú však hladinu rizikového LDL cholesterolu v krvi a tým aj riziko aterosklerozy. Druhú tretinu zastupujú mononenasýtené mastné kyseliny, ktorých hlavným predstaviteľom je kyselina olejová z radu n-9. Hlavným zdrojom sú rastlinné oleje, napr. repkový, ale hlavne olivový olej. Doplnkovým zdrojom sú aj semená a oriešky.

Tretiu tretinu v  tvorbe energie zabezpečujú, pre zdravie mimoriadne významné polynenasýtené mastné kyseliny, známe omega6.“ Sú prítomné v rastlinných olejoch a kvalitných rastlinných tukových nátierkach z nich vyrobených a omega3 v tuku rýb a morských živočíchov. To sú esenciálne tuky, ktoré si nevieme vyrobiť, ale naše telo ich potrebuje.“

ovocie

Zdroj: Shutterstock®

Dlhá cesta pre zdravie

Civilizačné ochorenia potraviny ako také nevyliečia, ale zmena jedálnička a stravovacích návykov môže výrazným spôsobom prispieť k zmierneniu nebezpečenstva pri chorých pacientoch a zároveň môže pôsobiť preventívne pre ľudí, ktorým sa zatiaľ civilizačné ochorenia vyhýbajú. Najmä mladšie vekové kategórie a deti by sa mali preorientovať na pestrú, zdravú a vyváženú stravu, do ktorej nepatria rizikové potraviny, nadmerné množstvo rýchlych cukrov, živočíšnych tukov, veľa soli a nedostatok pohybu. Len v takom prípade je šanca hrozivé štatistiky zmeniť.

pohyb

Zdroj: Shutterstock®

10 tipov pre zdravší život:

  1. Konzumujte pestrú a vyváženú stravu

  2. Konzumujte viacej zeleniny a ovocia. Snažte sa zaradiť ku každému jedlu dňa kúsok ovocia alebo zeleniny

  3. Preferujte celozrnné výrobky - chlieb, pečivo, cestoviny, ryžu Natural

  4. Preferujte zdravé tuky, ryby, rastlinné oleje (repkový, olivový, slnečnicový) striedajte podľa tepelnej úpravy jedla

  5. Zaraďte do jedálneho lístka fazuľu, šošovicu, hrach

  6. Vyberajte si chudé mäso, mäsové výrobky, mliečne výrobky s nižším obsahom tuku

  7. Obmedzte soľ. Pre zlepšenie chute jedál používajte bylinky a korenie

  8. Uprednostnite čistú vodu na pitie a nesladený čaj

  9. Udržiavajte si správnu telesnú hmotnosť

  10. Pravidelne sa aktívne hýbte, aspoň 30 minút každý deň. Ráta sa aj prechádza v parku


  • 9
  • 0
Návrat hore
Autor článku

0 komentárov

Čo čítajú ostatní

RECEPT: Fašírky pečené v rúre: Inak ich pripravovať už nebudeš!
Mäsité jedlá

RECEPT: Fašírky pečené v rúre: Inak ich pripravovať už nebudeš!

  • 416
  • 3
  • 12.03.2020
RECEPT: Plnené kokosové muffiny s kúskami čokolády
Dezerty

RECEPT: Plnené kokosové muffiny s kúskami čokolády

  • 77
  • 0
  • 01.04.2020
Recept na banánový čokoshake pre štíhlu líniu
Nápoje

Recept na banánový čokoshake pre štíhlu líniu

  • 26
  • 5
  • 18.05.2020
TOPlist