Registrácia Prihlásenie

Trápi ťa nedostatok tekutín? Tieto varovné signály naznačujú, že áno!


Pre správnu funkciu ľudského organizmu nie sú dôležité len živiny či rozličné vitamíny a minerálne látky, ale i dostatok tekutín. Naše telo pritom najviac ocení dostatočné množstvo čistej vody, no pitný režim tiež môžeme obohatiť napríklad o minerálne vody či bylinné čaje. Práve počas horúcich letných dní, ktoré môžu predstavovať pre organizmus veľkú záťaž, by sme si na príjem potrebných tekutín mali dávať skutočne veľký pozor. V nasledujúcom článku sa dozviete, ako vás telo upozorňuje na nedostatok tekutín.

1. Sucho v ústach i suchá pokožka

Asi najtypickejším príznakom nedostatku tekutín, ktorý zvyčajne človek pociťuje veľmi skoro, je sucho v ústach. V dehydrovanom tele je totiž narušená tvorba slín, čo sa prejavuje práve týmto spôsobom. Tento signál je pritom veľmi dobrým ukazovateľom potreby tekutín, ktorý jasne naznačuje, že je čas na pohár vody. Dehydratácia sa však pomerne rýchlo prejaví aj na pokožke a perách. Výsledkom je vysušená pokožka, ktorá stráca pružnosť a má sklon k tvorbe šupiniek či vyrážok.

Pozri aj: Zápal sedacieho nervu: Ako si uľaviť od bolesti?

hlad

Zdroj: Shutterstock®

2. Hlad

Môže sa to zdať zvláštne, no nedostatok tekutín sa veľmi často prejavuje aj vo forme hladu. Nie nadarmo sa hovorí, že hlad je prezlečený smäd. V mnohých prípadoch to skutočne platí. Ak vás trápi veľmi častý hlad, skúste sa najprv poriadne napiť. V prípade, že ste aj po desiatich či pätnástich minútach stále hladní, je čas si dať si niečo pod zub. Takéto zamieňanie signálov tela navyše môže viesť k zbytočnému príjmu jedla a teda aj kalórií, čo nakoniec vedie k priberaniu.

3. Bolesť hlavy i závraty

Nedostatok tekutín má negatívny vplyv prakticky na každú časť ľudského tela a to na spomínanú pokožku alebo i vnútorné orgány. Ak vás počas horúčav častejšie pobolieva hlava, nesiahajte hneď po liekoch, ale skúste zlepšiť svoj pitný režim. Nedostatok tekutín sa totiž často prejavuje aj nepríjemnými bolesťami hlavy. Okrem toho sa môžu pridať i závraty, ktoré človek pociťuje napríklad pri vstávaní.

únava

Zdroj: Shutterstock®

4. Únava

Ľudské telo je z obrovskej časti tvorené práve vodou. Ak je organizmus nedostatočne zásobovaný tekutinami, môže sa stať, že na niektoré úkony bude vynakladať oveľa viac energie. To sa prejaví únavou, menším výkonom, narušenou schopnosťou sústrediť sa a nakoniec i podráždenosťou. V prípade, že pociťujete návaly únavy, skúste ich najprv zahnať veľkým pohárom čistej vody. Ak si totiž hneď naordinujete kávu, tá vaše telo ešte viac odvodní a prejavy dehydratácie sa zhoršia.

5. Tráviace ťažkosti

Výrazný deficit tekutín môže viesť až k rozličným tráviacim problémom. Voda je totiž nenahraditeľná aj pri rozličných tráviacich procesoch. Bez dostatočnej hydratácie sa napríklad žalúdok ťažšie vyrovnáva so žalúdočnými kyselinami. Voda má tiež vplyv na správny pohyb vylučovaného obsahu v črevách i na konzistenciu stolice. Pri dlhodobom nedostatku vhodných tekutín tak človek môže trpieť zápchou. Ak vás teda trápia podobné ťažkosti, opäť skúste zlepšiť svoj pitný režim.

nepravidelné močenie

Zdroj: Shutterstock®

6. Nepravidelná návšteva toalety

To, že počas dňa málo pijete, vám ľahko naznačí i počet návštev toalety. Za normálnych okolností totiž ľudské telo vylučuje moč šesť až osemkrát denne. Veľmi nízka frekvencia močenia zvyčajne znamená, že príjem vody je jednoducho nedostatočný. Tento fakt neradno ignorovať, pretože deficit tekutín výrazne negatívne ovplyvňuje funkciu obličiek, čo môže narúšať odstraňovanie škodlivín z tela.

7. Tmavší moč

Farba či konzistencia moču je celkovo veľmi dobrým indikátorom zdravotného stavu jedinca a preto by sa isté zmeny a odchýlky od normálu nemali ignorovať. Za normálnych okolností má moč svetložltú farbu. Jeho veľmi tmavá farba zvyčajne upozorňuje práve na nedostatok prijatých tekutín. V takomto prípade sú všetky odpadové látky v moči oveľa koncentrovanejšie, čo spôsobuje i jeho výraznejší zápach.

Odporúčame: Mykóza na nohách: Zbav sa jej pomocou účinných domácich receptov!


Návrat hore
Autor článku

9 komentárov

Ľubica Šťastná 16.08.18 08:23

ĽŠ
karma
114.00

Nedostatok tekutín má, veru, rôzne nepríjemné prejavy.

  • 1
Odpovedať

Jana Komadová 16.08.18 08:34

JK
karma
112.00

Snažím sa piť po celý deň

  • 1
Odpovedať

viktor labakann 16.08.18 09:14

karma
79.00

Gazda sedí na priedomí a príde knemu cigáň.
Gazdíčko, nedali by ste mi niečo zjesť, dnes som ešte nejedol.
Imro, ak vypiješ hrnček vody, dám ti najesť. Imro vypil za hrnček vody, ale gazda mu hovorí nože vypi ešte za jeden.
Imro vypije a gazda hovorí, Imro ved ty si nebol hladný, ale smädný.

  • 2
Odpovedať

Mária Maxianová 16.08.18 09:26

MM
karma
100.00

všeličo ma trápi, ale nedostatok tekutín nie, pijem veľa, pretože inak mám problémy

  • 1
Odpovedať

Marta Bujdošová 16.08.18 14:46

MB
karma
95.00

Najhorsie je, ze najme deti a starsi ludia malo piju, aby potom nemuseli behat na toaletu a vobec si neuvedomuju , ze nepit je horsie.

  • 0
Odpovedať

Mária Chromíková 16.08.18 16:47

MC
karma
116.00

asi by som mala zvýšiť prídel vody pre moje telo ...

  • 0
Odpovedať

Iveta Moravčíková 17.08.18 22:07

IM
karma
100.00

kolkokát si uvedomím, že málo pijem

  • 0
Odpovedať

Lenka Piovarciova 21.08.18 06:48

LP
karma
-1.00

tym že normalne nebyvam smadna prejavia sa u mna priznaky vacsinou poobede. Muz vypije od rana pomaly 2 litre a ja 1 kavu, jednoducho necitim smad .

  • 0
Odpovedať

Anna Kristova 07.10.18 17:28

AK
karma
113.00

pijem alkalickú vodu tá je chutnejšia a zdravšia

  • 0
Odpovedať

Čo čítajú ostatní

Tipy na letné účesy pre kratšie vlasy: V ktorom zažiariš ty?
Vlasy

Tipy na letné účesy pre kratšie vlasy: V ktorom zažiariš ty?

  • 44
  • 3
  • 30.08.2019
Akné na hrudi: Prečo vzniká a ako sa ho zbaviť prírodným spôsobom?
Akné

Akné na hrudi: Prečo vzniká a ako sa ho zbaviť prírodným spôsobom?

  • 75
  • 3
  • 13.07.2019
Beauty poradňa GERnétic: Ako si zachovať letné opálenie čo najdlhšie?
Poradňa

Beauty poradňa GERnétic: Ako si zachovať letné opálenie čo najdlhšie?

  • 151
  • 0
  • 05.08.2019
TOPlist