Registrácia Prihlásenie

Keď chýbajú, je zle: Aké sú dôležité vitamíny a minerály pre deti?

Každý človek potrebuje pre správny vývoj vitamíny a minerály, o tom niet žiadnych pochýb. Keďže tieto vitamíny a minerály môžeme získavať najmä z prírodných zdrojov, teda z jedla, mali by sme sa po celý život zásobovať zdravými potravinami s obsahom živín, ktoré potrebujeme. A to už od malička. Keďže novorodenec, bábätko či malé dieťa ešte o tom, čo potrebuje, ani len netuší, musia to zabezpečiť rodičia. Ktoré vitamíny a minerály deti potrebujú najviac zo všetkých?

Vitamíny dôležité pre deti

Už od útleho veku potrebujeme naše ratolesti prehovárať, aby jedli čo najviac ovocia. Prečo? Pretože ovocie je najväčším prírodným zdrojom vitamínov. Nie však len to. Vitamíny sa nachádzajú aj v mnohých ďalších potravinách. O ktoré najdôležitejšie vitamíny ide?

  • Vitamín B12 je najdôležitejším vitamínom z béčok, ktoré bábätká potrebujú pre zdravé srdce, nervový systém a metabolizmus. Deti do 1 roka by ho mali prijať 0,5 mcg, od 1 do 3 rokov sa dávka zvyšuje na 0,9 mcg. Od 4 do 8 rokov by mali deti prijať 1,2 mcg vitamínu B12. Prírodnými zdrojmi tohto vitamínu sú živočíšne produkty, ako sú mäso či vajcia.
  • Vitamín C alias vitamín podporujúci imunitu. Obsahuje ho ovocie a zelenina a deti do 3 rokov by ho mali prijať 15 mg denne, deti od 4 do 8 rokov 25 mg denne.
  • Vitamín D sa spolu s vápnikom podieľa na silných kostiach a zuboch. Pre bábätká je déčko dôležité, preto by mali denne prijať až 600 UI vápnika, často sa im podáva v kvapkách každý deň. Inak sa déčko nachádza v rybách či v žĺtku vajíčka. Všetky deti by mali prijať minimálne 600 UI (15 mcg) déčka denne, inak by mali brať kvapky.

Inšpiruj sa: Ako naučiť dieťa udržať poriadok: Tipy, ktoré zaručene pomôžu

zdroj vitamínov

Zdroj: Shutterstock®

Minerály dôležité pre deti

Po vitamínoch je nesmierne dôležité u detí dbať aj na to, koľko minerálov do tela prijímajú. Ide najmä o dva, ktoré sú pre správny vývin veľmi dôležité už od prvých dní života.

  • Vápnik je (životne) dôležitý pre správny vývin kostí a zubov. Do 3 rokov by malo dieťa prijať 700 mg vápnika denne, od 4 do 8 rokov 1000 mg. Od 9 do 18 rokov 1300 mg denne. Najviac vápnika sa nachádza v mliečnych produktoch.
  • Železo je pre dieťa a vývoj jeho mozgu kľúčové, pretože pomáha k okysličovaniu celého tela. Do 3 rokov deti potrebujú 7 mg železa denne, od 4 rokov 10 mg. Tínedžeri chlapci potrebujú asi 11 mg železa, zatiaľ čo menštruujúce dievčatá 15 mg železa denne. Železo sa nachádza v hovädzom mäse, ale aj v zelených listových zeleninách (špenát, kel) a v strukovinách.
kde sa nachádzajú vitamíny

Zdroj: Shutterstock®

Kapitola doplnky

Aby sme do dieťaťa dostali potrebné množstvo horeuvedených živín, mali by sme im nastaviť veľmi bohatý a zdravý jedálniček. To sa však ľahko povie a ťažšie urobí. Niektoré deti totiž nespolupracujú a sú v jedle vyberavé, iné sú zasa na obraz rodičov vedené k vegetariánskemu alebo vegánskemu spôsobu života. Ak im potrebné nutrienty nenahradíme, môže to byť problém. Preto sa niektorí rodičia musia utiekať k výživovým doplnkom. V tomto prípade sa vždy poraďte so svojím pediatrom, ktorý vám predpíše vhodný vitamín či minerál a naordinuje vám aj vhodné dávkovanie.

Pozri aj: Neobyčajné využitie prášku do pečiva: 7 prekvapivých účinkov, o ktorých nevieš!


Návrat hore
Autor článku

0 komentárov

Čo čítajú ostatní

Recept na čerešňovú bublaninu s tvarohom – lepšia ako od babičky?!
Dezerty

Recept na čerešňovú bublaninu s tvarohom – lepšia ako od babičky?!

  • 57
  • 5
  • 19.07.2019
Najlepšie cuketové recepty: Jednoduchá rýchla príprava a nebíčko v ústach
Bezmäsité jedlá

Najlepšie cuketové recepty: Jednoduchá rýchla príprava a nebíčko v ústach

  • 90
  • 13
  • 18.07.2019
Najlepšie recepty s hubami: Skúsiš polievku, cestoviny alebo rizoto?
Bezmäsité jedlá

Najlepšie recepty s hubami: Skúsiš polievku, cestoviny alebo rizoto?

  • 25
  • 5
  • 04.09.2019
TOPlist