Kedy prezuť pneumatiky na letné? Oplatí sa počkať alebo je už neskoro?

Kedy prezuť pneumatiky na letné? Oplatí sa počkať alebo je už neskoro?

So striedaním zimného času na letný zväčša prichádza aj prezúvanie zimných pneumatík na tie letné. Kedy je však správny čas? Je to hneď v deň jarnej rovnodennosti alebo až keď budú teploty konštantne nad 10 °C a či je to dokonca dané zákonom a nejakým dátumom?

Vyššie teploty sú už tu, ale s prezutím auta sa netreba ponáhľať. V prípade prezutia na letné pneumatiky je dobré držať sa hesla: radšej neskôr ako skôr. Podľa zákona by ste mali jazdiť na zimných pneumatikách od 15. novembra do 31. marca a zároveň aj vtedy, keď je na vozovke súvislá vrstva snehu, ľadu alebo námraza. Prečo?

Odporúčame: Čo robiť v prípade defektu? Takto vymeníš koleso ľavou zadnou!

rôzne pneumatiky ako sa v nich vyznať

Zdroj: Shutterstock®

Rozdiel medzi zimnými a letnými pneumatikami

Medzi rozdiely patrí dezén a hustota gumy použitá na výrobu pneumatiky. Nikto by predsa nechcel jazdiť s plytkejším a menej vzorkovaným dezénom v zime, keď auto potrebuje poriadnu priliehavosť na zľadovatenej vozovke. Letný dezén má menej drážok (drobných zárezov) a sú plytkejšie. Na druhej strane zimný dezén má drážok viac a sú o čosi hlbšie, a to práve kvôli priľnavosti na vozovku. Čo sa týka hustoty gumy, tiež je rozdielna pri zimných a letných pneumatikách. Hustota gumy tých letných je navrhnutá na jazdu pri teplote nad 7 °C. Pri nižšej teplote pneumatika stráca svoje jazdné vlastnosti, stáva sa tuhšou a auto sa stáva nebezpečným na vozovke. Pri zimných pneumatikách je to opačne. Tá je totiž navrhnutá na jazdu pri teplote pod 7 °C. Ak teplota stúpne, guma sa prehreje, jazdné vlastnosti sa zhoršia a auto sa stáva opäť nebezpečné. Neprezutím a použitím zimných pneumatík v lete a letných v zime sa pneumatiky navyše rýchlo opotrebujú a zväčšuje sa tak brzdná dráha.

rozdiel medzi zimnými a letnými pneu

Zdroj: Shutterstock®

Kedy vymeniť staré za nové

Najjednoduchším a najlepším ukazovateľom je dezén pneumatiky, ktorý by mal byť podľa zákona minimálne 1,6 mm, ale najideálnejšie sú 3 mm. Pneumatiky, ktoré majú dezén menej ako 1,6 mm teda radšej vymeňte za nové, pretože jazdou na nich riskujete nielen pokutu, ale v neposlednom rade neposkytujú dostatočnú priľnavosť a výkon na mokrom povrchu. Ďalším ukazovateľom na výmenu sú bočné strany pneumatiky. Parkovali ste príliš tesne pri obrubníku alebo ste bočnou stranou kolesa zavadili o výbežok na ceste? Nielenže riskujete defekt, ale aj celkové zničenie pneumatiky.

Neprehliadni: Ako odstrániť staré diaľničné známky zo skla? Takto jednoducho!

kedy vymeniť staré pneu za nové

Zdroj: Shutterstock®

Na čo ešte myslieť

Pri každom prezúvaní by ste si mali dať pneumatiky vyvážiť. Nie je to len výmysel autoservisov, aby na vás zarobili, ale nevyvážené pneumatiky dokážu narobiť viac zla ako dobra. Každá pneumatika je nahustená inak, na každú je kladený iný tlak a prechádza cez iné výmole na ceste. Nevyvážené kolesá tiež veľmi nepriaznivo vplývajú na nápravy auta a spôsobujú nerovnomerné opotrebúvanie. Kontrola tlaku vzduchu v pneumatikách sa tiež považuje za základný úkon pri ich výmene. Správne nastavenie (podľa priemerného počtu cestujúcich a batožiny) je nevyhnutné. Tlak v nich časom klesá, pretože pneumatiky sú prirodzene pórovité a ventily nemusia tesniť na 100 %.

na čo ešte myslieť

Zdroj: Shutterstock®

Pneumatiky pre elektromobily

Ide ešte len o prototyp, ale medzi jeho popredné vlastnosti patrí optimalizácia vlastností gumy. Tieto pneumatiky majú predĺžiť dojazd a šetriť energiu tým, že majú valivý odpor a aerodynamické bočnice. Keďže sú batérie najťažším komponentom auta, vývojári mysleli aj na to. Preto sú tieto pneumatiky prispôsobené na ťažší náklad. Ďalšou prednosťou sú menšie a užšie zárezy pre väčšiu plochu dezénu na asfalte. Tým pádom lepšie zvládajú nával krútiaceho momentu, pričom nezhoršujú jazdné vlastnosti na mokrej vozovke. Testy ukázali, že bežné pneumatiky opotrebuje elektromobil v priemere o 30 % rýchlejšie ako ľahšie auto so spaľovacím motorom pod kapotou, a to kvôli výraznému krútiacemu momentu a nadváhe.

Viac o elektromobiloch nájdete tu: Ako si vybrať ekologické auto? Sú hybridy a elektromobily správnou voľbou?

elektrické autá a ich defekty

Zdroj: Shutterstock®

Ako sme písali vyššie, je dôležité vedieť o rozdieloch medzi zimnými a letnými pneumatikami. Ak však máte tie univerzálne a celoročné, nemusíte sa trápiť prezúvaním. Je však veľmi dôležité skontrolovať dezén. Nezabúdajte, že ak máte 4x4, stále pre vás platí prezúvanie pneumatík. To, že sa ľahšie rozbehnete, neznamená odpustenie prezúvania, v zákrutách a brzdení to pocítite sami. Nemá zmysel riskovať! Nesprávnymi pneumatikami ohrozujete okrem seba a svojej posádky aj okoloidúce autá a ľudí. 


  • Pred komentovaním musíte byť prihlásený!

  • Nie ste ešte zaregistrovaný?

Pre zapojenie sa do diskusie alebo súťaže je potrebné mať u nás na webe registráciu a byť prihlásený. Pokiaľ registráciu nemáte, vytvoríte si ju - TU.
A následne sa stačí prihlásiť a odpovedať na súťažnú otázku.

5 komentárov

Anton Marek 15.04.19 16:03

karma
127.00

Mal som s týmto dilemu, ďakujem za info,

  • 1
Odpovedať

Martin Benetin 20.05.19 10:40

MB
karma
-1.00

Myslím, že tohto roku sa s prezúvaním oplatilo skôr neponáhlať, kedže akosi ešte stále čakáme na jar :-)

  • 0
Odpovedať

Anton Marek 15.03.21 12:21

karma
127.00

ja sa s tým pri nižších teplotách neponáhľam

  • 0
Odpovedať

QlqzzNwr QlqzzNwr 04.08.23 10:36

QQ
karma
-1.00

1

  • 0
Odpovedať

QlqzzNwr QlqzzNwr 04.08.23 10:36

QQ
karma
-1.00

1

  • 0
Odpovedať
Návrat hore
Autor článku

Čo čítajú ostatní