Cirok: Zdravá a bezlepková obilnina

Cirok: Zdravá a bezlepková obilnina

    • Zdieľaj:
  • 6

Obilniny sú u väčšiny ľudí každodennou súčasťou stravy. Medzi najznámejších zástupcov tejto kategórie potravín patrí napríklad pšenica, jačmeň, ovos či raž, no radíme sem i ryžu či kukuricu.

Cirok však už tak rozšírenou obilninou nie je. To je však veľká škoda, pretože ide o veľmi zdravú potravinu plnú cenných látok.

Cirok je dokonca bezlepkový, čo je veľká výhoda oproti mnohým ďalším druhom obilnín. 

Cirok pochádza z Afriky

Cirok je obilnina dorastajúca do výšky okolo dvoch až troch metrov. Rastlina má svoj pôvod v severovýchodnej Afrike, skadiaľ sa rozšírila aj do Číny či Indie a neskôr aj do USA. Je teplomilná, potrebuje slnko a vlahu, no nie premočenú pôdu. Okrem toho nie je cirok na pestovanie náročný. Existuje hneď niekoľko pestovaných druhov. Veľmi známy je cirok technický, respektíve známy je skôr produkt, ktorý sa z neho vyrába. Zhotovuje sa z neho totiž populárna ciroková metla.

Na konzumáciu sa pestujú iné druhy tejto obilniny, napríklad cirok dvojfarebný či zrnkový. Zrno ciroku má guľatý, vajcovitý alebo oválny tvar a môže byť bielej, krémovej, žltej, hnedej až fialovej farby. Niektoré zrná sa využívajú v škrobárskom i liehovarníckom priemysle, iné sa spracovávajú na múku a rozličné obilné produkty.

Odporúčame: Čistenie elektroniky - vyvarujte sa týmto chybám!

Počuli ste už o ciroku?

Zdroj: Shutterstock®

Oplatí sa ho zaradiť do jedálnička

Čo všetko v sebe táto netradičná obilnina skrýva? V prvom rade ide o množstvo cenných a pre telo nevyhnutných látok. Cirok obsahuje bielkoviny, dôležitú vlákninu a omega 3 a 6 mastné kyseliny. Je tiež zdrojom minerálnych látok ako železo, fosfor, draslík, sodík, mangán, vápnik i selén. Z vitamínov sú to hlavne vitamíny skupiny B. Niacín (vitamín B3) je potrebný pre správnu funkciu metabolizmu a riboflavín (vitamín B2) zase zabezpečuje zdravú pokožku a oči.

Cirok podporuje imunitný systém a má antiseptické i antidepresívne účinky. Podporuje trávenie, metabolizmus a pravidelné vyprázdňovanie. Zabezpečuje pevnosť kostí, pozitívne vplýva na vlasy i nechty a pomáha znižovať vysoký cholesterol. Nad jeho konzumáciou by mali rozhodne pouvažovať celiatici, rastlina totiž neobsahuje lepok, ktorý by im škodil.

Cirok je tiež zdrojom trieslovín, fenolových zlúčenín i fytosterolov, ktoré sú schopné správať sa v tele ako antioxidanty. Vďaka tomu patrí táto obilnina medzi protizápalové potraviny. Prirodzený výskyt antioxidantov totiž vedie k znižovaniu oxidačného stresu, a tým napríklad aj k redukcii a ústupu rôznych druhov zápalov v organizme.  

Bude vás zaujímať: Výber kvalitného jogurtu - na toto si dajte pozor!

Cirok si zadovážite vo forme múky, otrúb či zŕn

Zdroj: Shutterstock®

Ako cirok konzumovať?

Z ciroku sa vyrábajú rôzne produkty, múka i otruby, ale na konzumáciu je vhodné priamo aj cirokové zrno. Cirokové otruby majú veľkú antioxidačnú silu, sú považované za rovnako silné antioxidanty ako niektoré ovocie, napríklad čučoriedky. Tepelnou úpravou sa neznehodnocujú. Môžete ich pridať do cesta pri pečení chleba i koláčov, prípadne je z nich možné uvariť kašu. Ciroková múka sa používa rovnako ako klasická pšeničná múka, využijete ju pri varení i pečení.

Cirokové zrná pripravujeme podobne ako niektoré strukoviny. Pred použitím ich namočíme na niekoľko hodín do vody, potom ich scedíme a v hrnci zalejeme čistou vodou. Po zovretí necháme na miernom ohni variť ešte ďalších 45 až 55 minút. Pokrievku necháme poodokrytú. Takto pripravený cirok nám môže nahradiť pri príprave jedál ryžu či cestoviny. Jeho konzumácia je vhodná aj pri diéte. Ako hlavné jedlo si ho môžete dopriať na obed či večeru, napríklad vo forme rizota. Plátkom cirokového chleba spolu so šunkou a zeleninou zase skúste začať deň.

Odporúčame: Vyskúšajte letný hit pre štíhlu líniu - paradajková diéta

Pripravte si cirokový chlieb

Zdroj: Shutterstock®

Máme pre vás recept na cirokový chlieb!

Z cirokovej múky si doma môžete upiecť chutný chlieb. Na jeho prípravu budete potrebovať 1,5 šálky cirokovej a 0,5 šálky inej bezlepkovej múky, 1 šálku zemiakového škrobu, po 2 čajové lyžičky xantanovej gumy, morskej soli, sušeného droždia a vodu. Ak chlieb nepotrebujete vegánsky, môžete pridať 2 vajíčka.

Z prísad si klasickým spôsobom pripravíme cesto, ktoré je nadýchané a mäkké, nie úplne tuhé ako typické chlebové cesto. Vložíme ho do nádoby a pečieme v rúre na 180 stupňov asi 45 až 55 minút do zlatista. Ak máte radi chrumkavý chlieb, na posledných 10 minút ho v trúbe nechajte už bez formy na pečenie. Krájajte až po vychladnutí.

Cirokovú múku ľahko nájdete na internete, no poobzerať sa po nej môžete aj v špecializovaných obchodoch so zdravou výživou. Je bohatá na vlákninu, bielkoviny i antioxidanty. Jej chuť je neutrálna, preto je ju možné použiť pri sladkom i slanom varení a pečení.

Bude vás zaujímať: Ako vyčistiť matrac rýchlo a jednoducho?


    • Zdieľaj:
  • 6
Návrat hore
Autor článku

  • Pred komentovaním musíte byť prihlásený!

  • Nie ste ešte zaregistrovaný?

Pre zapojenie sa do diskusie alebo súťaže je potrebné mať u nás na webe registráciu a byť prihlásený. Pokiaľ registráciu nemáte, vytvoríte si ju - TU.
A následne sa stačí prihlásiť a odpovedať na súťažnú otázku.

6 komentárov

Daniela Bieliková 20.07.17 08:15

DB
karma
102.00

zaujímavá a pre mňa neznáma rastlinka...

  • 0
Odpovedať

Soňa Kelemenová 20.07.17 09:50

SK
karma
86.00

metla sa robí z ciroku

  • 0
Odpovedať

Mária Frnová 20.07.17 11:21

MF
karma
106.00

o tejto obilnine čítam prvý-krát

  • 0
Odpovedať

Mária Maxianová 20.07.17 20:22

MM
karma
103.00

cirok som zatiaľ neochutnala, poznám len metly a kefy z neho :-)

  • 0
Odpovedať

Soňa Krátka 20.07.17 22:59

SK
karma
113.00

tiež som nepoznala

  • 0
Odpovedať

Jana Uhrová 21.07.17 17:23

JU
karma
103.00

zatial som ho nevyskúšala

  • 0
Odpovedať

Čo čítajú ostatní

Sezóna ríbezlí: Ochutnaj tento nadýchaný ríbezľovo-čokoládový koláč!
Dezerty

Sezóna ríbezlí: Ochutnaj tento nadýchaný ríbezľovo-čokoládový koláč!

  • 13
  • 17.07.2021
Štrúdľa na slano so špenátom a kozím syrom: Skús niečo netradičné
Bezmäsité jedlá

Štrúdľa na slano so špenátom a kozím syrom: Skús niečo netradičné

  • 7
  • 22.09.2021
Kulajda – vyskúšala si už túto výbornú staročeskú klasiku?
Polievky

Kulajda – vyskúšala si už túto výbornú staročeskú klasiku?

  • 13
  • 20.09.2021
TOPlist