Listová zelenina plná zdravia a vitamínov

Listová zelenina plná zdravia a vitamínov
  • 07.06.2014
  • Aďa Knies

  • 9
  • 1

„Dĺžka ľudského života by narástla míľovými krokmi, keby listová zelenina voňala tak dobre, ako slanina.“ (Dough Larson)

Mal podľa vás tento pánko pravdu? Ja si myslím, že áno. Viacerí odborníci radia jesť listovú zeleninu. Samozrejme pokiaľ chcete zlepšiť svoje zdravie. A možností ako si ju pripraviť je aktuálne neúrekom.

Pri pravidelnom príjme listovej zeleniny sa môžeme vyhnúť rôznym chorobám a navyše ešte aj schudnúť. Pretože zelenina sa nepriatelí s túčikom. Takže čo poviete idete s nami do toho smiley

Odporúčame prečítať: Zelenina, ktorá prečistí váš organizmus

nákup zeleniny

Zdroj: Shutterstock®

Kel je vo svete listovej zeleniny na prvom mieste. Môžeme ho kľudne nazvať aj „elektráreň výživy.“ Vedeli ste, že obsahuje viac vitamínu C než citrusové plody? Vďaka vysokému obsahu vlákniny pôsobí priaznivo na zažívanie. Hlavne pri problémoch so zápchou. Pre zdravie kostí a zubov nám zas dopomáhajú draslík a vápnik, ktorého je tu dostatok. Kel znižuje hladinu cholesterolu, posilňuje steny ciev a imunitný systém. Pomáha predchádzať ochoreniam očí, artritíde. Ak vás trápi problematická pokožka alebo vlasy, skúste zaradiť do svojho jedálnička práve kel. 

Odporúčame prečítať: Šalátová mánia - začnite jar zdravšie

najzdravší kel

Zdroj: Shutterstock®

Brokolica má trochu divoký pôvod. Jej rodné miesto je Apeninský polostrov. Poznáme ju však na celom svete. Vo svete zeleniny je na prvom mieste. Predbehla teda už spomínaný kel. Z minerálov obsahuje najmä vápnik, železo, síru, zinok a fosfor. Z vitamínov zase vitamín B, C, E a provitamín A. Listová kyselina, ktorú brokolica obsahuje, je vhodná pre tehotné ženy. Redukuje riziko vzniku závažnej zdravotnej poruchy (ráštep) v období prenatálneho vývoja. Betakarotén je silným antioxidantom. Znižuje riziko cievnych ochorení, mŕtvice, šedého zákalu a dokonca aj rakoviny. Čím sú ružičky brokolice tmavšie, tým je v nej viac vitamínu C a betakaroténu. Na to nezabúdajte!

Odporúčame prečítaťChutná čakanka na viacero spôsobov

malá brokolička

Zdroj: Shutterstock®

Mangold poznali už starí Rimania a Gréci. Pestovali ho už aj Egypťania a Číňania. Dnes je obľúbený najmä vo Francúzsku, Nemecku, Taliansku..  Je možné, že ste o tejto zelenine ešte nepočuli? Mangold je bohatý na vitamín A, B, C ale aj na draslík, horčík, fosfor, železo a vápnik. Niektorý ho používajú aj ako alternatívu k špenátu. A aké sú jeho zdraviu prospešné účinky? Takže napríklad revitalizuje mozog a nervy,  odstraňuje nervozitu a únavu, zlepšuje koncentráciu, odstraňuje tráviace problémy a detoxikuje črevá, znižuje hladinu tukov v krvi, posilňuje imunitu, srdce a svaly, chráni sliznice celého organizmu, spevňuje kosti a zuby, stimuluje krvotvorbu a okysličovanie buniek, aktivuje produkciu hormónov a mentálnu sviežosť. Môžem pokračovať kľudne aj ďalej.

Špenát by sme mohli nazvať aj „nízkokalorická bomba.“ V špenáte je zbalený vitamín A, C, betakarotén. Rovnako aj kyselina listová, ktorá je dôležitá pre tehotné mamičky. Pre diabetikov je ako stvorený pre svoju schopnosť stabilizovať hladinu cukru v krvi. Antioxidanty ako sú vitamín C a betakarotén sú zas dôležité pre našu krásu. 

Odporúčame prečítaťŠpenátové rýchlovkyVzpružte vaše telo a myseľ jarnou zeleninou

špenátik

Zdroj: Shutterstock®

Hlávkový šalát patrí k najcennejším rastlinkám, ktoré máme k dispozícii. Obsahuje veľa organickej vody, draslík, sodík, vápnik a predovšetkým horčík a železo. Šalát vďaka obsahu vlákniny masíruje steny tráviaceho ústrojenstva, a tak podporuje jeho činnosť, ďalej posilňuje imunitný systém, zvyšuje výkonnosť svalov, posilňuje srdce, zvyšuje prísun kyslíka do buniek, zlepšujú zužitkovanie bielkovín, uvoľňuje zápchu a je vhodný pri diétach.

Odporúčame prečítať: Potraviny pre zdravie našich očí

hlávkový šalátik

Zdroj: Shutterstock®

Rukola je zelenina, ktorá nie každému chutí. Má jemnú korenistú príchuť a odporúča sa ju použiť len v malom množstve. Gurmáni však túto rastlinku obľubujú. Obsahuje veľké množstvo vitamínu A, B a C. Okrem toho obsahuje i vápnik a železo. Zlepšuje chuť do jedla, tonizuje a čistí krv. Rukola neobsahuje tuk ani sacharidy, takže je vhodnou zeleninou pri diétach. Taktiež obsahuje látky, ktoré majú schopnosť ochrániť organizmus pred rakovinou pľúc, kože, ústnej dutiny, prostaty, prsníka, krčku maternice, vaječníkov a hrubého čreva. 

rukola

Zdroj: Shutterstock®

Zdroj foto: www.thinkstockphotos.com

  • 9
  • 1
Návrat hore
Autor článku

1 komentár

Martina Zahoranová 07.06.14 11:14

MZ
karma
92.00

mám rada tieto "zelené veci" a jem ich často okrem mangoldu

  • 0
Odpovedať

Čo čítajú ostatní

Raw

Jednoduchý recept na poke bowl, ktorý si zamilujete

  • 1
  • 3
  • 11.09.2020
Bezmäsité jedlá

Recept na Harissa pastu: Je toto najlepšia čili omáčka na svete?!

  • 51
  • 4
  • 20.09.2020
Polievky

Polievka zo sladkých zemiakov, ktorá zaujme svojou špecifickou chuťou

  • 44
  • 11
  • 25.09.2020
TOPlist