Na raňajky nikdy nezabúdajte! Povieme vám prečo

Na raňajky nikdy nezabúdajte! Povieme vám prečo

  • 37
  • 7

To, že raňajky sú dôležité, vie asi každý. Aj napriek tomu túto porciu jedla niektorí ľudia ignorujú. Buď ráno jednoducho nestíhajú alebo necítia hlad.

Ak patríte do tejto kategórie, mali by ste vedieť, že robíte veľkú chybu. Prečo? Prezradíme vám to v nasledujúcom článku spolu s ďalšími dôležitými faktami o raňajkách!

Prečo sú vlastne raňajky také dôležité?

Predstavte si, že by ste do auta nenatankovali palivo alebo do diaľkového ovládača nevložili baterky. Asi by ste ani ďaleko nezašli, ani neprepli program v televízii. Presne takýmto palivom, šťavou či energiou sú pre telo, ktoré sa práve zobudí z dlhého spánku, raňajky. Organizmus neprijíma potravu počas celej doby odpočinku. Navyše, aj pred spánkom človek konzumuje posledné jedlo väčšinou pár hodín predtým, než sa uloží do postele. To je veľmi dlhý čas, počas ktorého nechávame svoje telo bez potravy.

Bude vás zaujímať: Svet prírodných antibiotík

bez raňajok bude deň ťažší

Zdroj: Shutterstock®

Keď sa človek ráno zobudí, má nízku hladinu cukru, málo živín aj vitamínov. Spolu s tým, že metabolizmus ešte nie je poriadne naštartovaný sa to prejavuje ospalosťou, malátnosťou či neschopnosťou sústrediť sa. Môže to viesť až k zníženiu koncentrácie, čo zase pomaly smeruje k zhoršenému výkonu a následným výsledkom, ktoré máte ten deň dosiahnuť. Je to jednoducho z toho dôvodu, že vaše telo nemá na nič energiu.

Neraňajkovanie z dlhodobého hľadiska predstavuje riziko zvyšovania hladiny cholesterolu v krvi a vznik srdcovo-cievnych ochorení. Tento spôsob života nie je vhodný ani ak si chcete udržiavať stabilnú váhu alebo schudnúť. Váš mozog totiž bude reagovať na hlad tak, že si pri ďalšej možnej príležitosti urobí z prijatého jedla zásoby. Tým nasledujúcim pokrmom môže byť napríklad až obed, počas ktorého kvôli vynechaniu raňajok a návalom hladu toho zjete oveľa viac.

Odporúčame: Najväčšie mýty o tehotenstve, ktoré sme zistili

raňajky sú základ dňa

Zdroj: Shutterstock®

Pocit, keď sa dobre naraňajkujete

Ak by ste predsa raňajkovať chceli, no niečo vám v tom bráni, treba to vyriešiť a nájsť si cestu k prvému jedlu dňa. V prípade, že ráno na raňajky nemáte čas, budete si musieť privstať. Alebo si môžete niečo pripraviť už večer, ráno tak ušetríte zopár minút.

Pokiaľ vám v skorých hodinách bráni jesť absencia pocitu hladu, alebo naopak cítite pri myslení na jedlo nevoľnosť, nezostáva vám nič iné, ako sa premôcť. Aj tu však platí pravidlo, pomaly ďalej zájdeš. Na začiatku si pripravte na tanier niečo malé a postupne môžete dávky jedla zvyšovať. Nakoniec zistíte, aká porcia raňajok je pre vás ideálna.

Keď svojmu telu ráno doprajete dostatok energie, odvďačí sa vám. Zlepší sa vaša koncentrácia a výkonnosť, metabolizmus bude pracovať tak, ako má a lepšie sa ochránite pred neskoršími návalmi hladu. Raňajky podporujú aj správnu funkciu imunitného systému a chránia pred tráviacimi ťažkosťami.

Odporúčame: Petržlenová vňať nepatrí iba do polievky! 3 tipy ako ju využiť inak

takto nie je vhodné raňajkovať

Zdroj: Shutterstock®

Chyby, ktoré možno pri raňajkách robíte

Základná chyba pri raňajkách, okrem toho, že ich úplne vynecháte, je zvolenie si nesprávnych potravín. Nie je jedno, čo si ráno na tanier naservírujete. Niektoré potraviny môžu na prázdny žalúdok nepriaznivo vplývať, čo je však veľmi individuálne. Napríklad paradajky svojimi kyselinami zvyšujú kyselinotvornosť v žalúdku a ak je prázdny, ľahko spôsobia vredy. Uhorky či citrusové šťavy môžu zase zapríčiniť pálenie záhy. Konzumácia banánov nalačno rapídne zvyšuje v krvi hladinu horčíka, čo nie je najlepšie pre srdce.

Medzi ďalšie chyby pri rannom jedle patrí napríklad to, že toho zjete veľmi málo alebo jete neskoro. Raňajkovať je vhodné maximálne do hodiny po prebudení. Veľkým omylom sú aj raňajky bez vlákniny, žiadneho tuku, s nedostatkom proteínov alebo s vysokým obsahom cukru.

Bude vás zaujímať: Metličkové žilky na nohách! Ako a prečo vznikajú?

takéto raňajky sú vhodné

Zdroj: Shutterstock®

Tomuto môžete dať áno!

Raňajky by mali byť v prvom rade vyvážené. Od ich zloženia totiž závisí, koľko energie budete v dopoludňajších hodinách mať. Je vhodné, aby sa skladali zo sacharidov, tukov aj bielkovín. Zložené sacharidy sú zdrojom potrebnej vlákniny a na raňajky si ich môžete dopriať hlavne v celozrnných výrobkoch. Z nich budete energiu čerpať takmer počas celého dňa.

Rýchle sacharidy, ktoré sú okamžitým zdrojom energie vám poskytne ovocie. Bielkoviny doplníte vajíčkami, šunkou s vysokým obsahom mäsa, tuniakom či mliečnymi výrobkami. Zdravé tuky sa nachádzajú v kvalitných olejoch, orieškoch či semienkach. Vhodné sú ľanové či tekvicové alebo aj známe chia semienka.

Odporúčame: Chcete schudnúť? Doprajte si horúci relax!


  • 37
  • 7
Návrat hore
Autor článku

7 komentárov

Soňa Kelemenová 28.04.17 07:38

SK
karma
86.00

bez raňajok by som neodišla z domu.... ja ich rozhodne potrebujem...

  • 1
Odpovedať

Zdena Paňková 28.04.17 08:39

ZP
karma
100.00

Raňajky sú pre mňa vstupnou bránou do pracovného dňa, nestíham to však do jednej hodiny po zobudení, pretože mám ďaleko do práce, ale to nemení nič na tom, že sa snažím pripraviť si "zdravé" raňajky. Cez týždeň sú to väčšinou ovsené vločky s jogurtom, orieškami a škoricou. Cez víkend si doprajem viac maškrtiek a to vajíčka rôzne spôsoby a niečo sladké :).

  • 0
Odpovedať

Daniela Bieliková 28.04.17 13:02

DB
karma
134.00

káva a raňajky musia byť :-)

  • 0
Odpovedať

Soňa Krátka 28.04.17 15:04

SK
karma
119.00

niečo malé musí byť, dnes to bola kuskusová kaša s ovocím

  • 0
Odpovedať

Mária Maxianová 28.04.17 17:42

MM
karma
127.00

aj ja niekedy zanedbám raňajky, ale začala som si dávať na to pozor, presne z tých dôvodov v článku

  • 0
Odpovedať

Alena Cepova 28.04.17 20:12

AC
karma
-1.00

Hned ako vstanem haha

  • 0
Odpovedať

Žofia Mažáriová 06.05.17 13:17

ŽM
karma
115.00

Veru na ne nezabúdam. Už večer sa na ne teším.

  • 0
Odpovedať

Čo čítajú ostatní

Vlasy

VIDEOnávod na rýchle drdoly do práce, do školy i na doma: Sú také jednoduché, že ich spravíš za pár sekúnd!

  • 174
  • 6
  • 01.09.2020
Vyrob si sama

Celotelová domáca maska z ovocia nabitá vitamínmi: To chceš vyskúšať!

  • 112
  • 5
  • 29.07.2020
Tvár

TOP opaľovacie prípravky s SPF 30: Skvelá ochrana pred spálením

  • 37
  • 0
  • 26.06.2020
TOPlist