Poznáte význam omega-3 a omega-6 mastných kyselín?

Poznáte význam omega-3 a omega-6 mastných kyselín?
  • 30.08.2016
  • Lucia Hausknechtová

    • Zdieľaj:
  • 45
  • 10

Esenciálne mastné kyseliny omega-3 a omega-6 sú často spomínané v oblasti zdravej výživy. Mnoho ľudí však stále nevie akú úlohu zohrávajú v ľudskom organizme a v akých potravinách sa tieto zdravé tuky nachádzajú.

Zistite, aký pomer omega-3 a omega-6 mastných kyselín je pre naše telo ideálny a aké pozitívne účinky majú na náš organizmus. 

Vedeli ste?

Naše telo je schopné vytvoriť takmer všetky mastné kyseliny, okrem dvoch výnimiek. Nimi sú často zmieňované omega-3 a omega-6 mastné kyseliny. Keďže ich do tela môžeme dostať len prostredníctvom stravy, označujeme ich tiež ako esenciálne mastné kyseliny. Tieto kyseliny majú významný vplyv na ľudské zdravie, a preto ich nedostatok môže častokrát spôsobovať vážne zdravotné problémy. 

Odporúčame prečítať: Vypestujte si šampiňóny u vás doma

Poznáte význam omega-3 a omega-6 mastných kyselín?

Zdroj: Shutterstock®

Omega-3 mastné kyseliny

Na rozdiel od omega-6 mastných kyselín, sa vyskytujú omega-3 mastné kyseliny v našej strave omnoho menej. Dôvodom je, že ľudia konzumujú nedostatočné množstvo morských rýb, práve v ktorých sa tieto mastné kyseliny vyskytujú najviac. Nájdete ich najmä v rybách ako je losos, tuniak, sardinky alebo makrely, zo sladkovodných je ich významným zdrojom pstruh. Okrem toho sa omega-3 mastné kyseliny nachádzajú aj v orechoch alebo ľanových semienkach.

Omega-3 mastné kyseliny priaznivo ovplyvňujú priebeh kardiovaskulárnych chorôb, majú veľký význam pre správne fungovanie mozgu a pomáhajú znižovať vysoký krvný tlak. Ich dostatočný príjem v strave znižuje aj vysokú hladinu cholesterolu a slúži ako prevencia pred vznikom aterosklerózy.

Odporúčame prečítať: Tiramisu podľa šéfkuchára Žídeka

Poznáte význam omega-3 a omega-6 mastných kyselín?

Zdroj: Shutterstock®

Omega-6 mastné kyseliny

Omega-6 mastné kyseliny prijíma väčšina ľudí v dostatočnom množstve. Hlavným zdrojom sú hydina, vajcia, slnečnicový olej a niektoré druhy zeleniny a ovocia. Ich nadmerné množstvo však môže spôsobiť srdcové ochorenia alebo zápaly, a preto je dôležité, aby boli množstvá omega-3 a omega-6 mastných kyselín prijímané v správnom pomere.

Čím viac tukov omega-6 mastných kyselín v strave prijmeme, tým viac by sme mali zvýšiť aj príjem omega-3 mastných kyselín. Ideálny pomer medzi omega-6 a omega-3 je približne 3:1. 

Odporúčame prečítať: Pestujte chren v záhrade a využite ho v kuchyni

Poznáte význam omega-3 a omega-6 mastných kyselín?

Zdroj: Shutterstock®

Zdroj foto: www.shutterstock.com  

    • Zdieľaj:
  • 45
  • 10
Návrat hore
Autor článku

Pre zapojenie sa do diskusie alebo súťaže je potrebné mať u nás na webe registráciu a byť prihlásený. Pokiaľ registráciu nemáte, vytvoríte si ju - TU.
A následne sa stačí prihlásiť a odpovedať na súťažnú otázku.

10 komentárov

Jana Križanová 30.08.16 09:59

JK
karma
-1.00

mňam milujem ryby :-)

  • 0
Odpovedať

Soňa Krátka 30.08.16 12:08

SK
karma
119.00

losos je u mňa jednička, oriešky môžem a jem akékoľvek

  • 2
Odpovedať

Lucia Valková 30.08.16 12:37

LV
karma
138.00

Ja som orieskova.Vsetky druhy a veľa.

  • 0
Odpovedať

Katarina Hovancova 30.08.16 12:56

KH
karma
86.00

dobrá kombinácia, aj ryby, aj oriešky môžem

  • 0
Odpovedať

Gabriela Vrabľová 30.08.16 17:19

GV
karma
82.00

oriesky si dam len sem tam a lososa to tiez mozem

  • 0
Odpovedať

Mária Chromíková 30.08.16 20:44

MC
karma
100.00

Rada konzumujem oriešky ,kešu,pistácie,vlašské,mandle,nepohrdnem ani dobre pripravenou rybkou.

  • 1
Odpovedať

Iveta Moravčíková 30.08.16 21:46

IM
karma
100.00

väčšinu z toho jeme

  • 0
Odpovedať

Adriána Jakubová 31.08.16 00:19

AJ
karma
-1.00

oriešky a ryby mňamka :)

  • 0
Odpovedať

Marianna Rajniaková 11.09.16 11:19

MR
karma
113.00

rybky máme radi, ale poznám x ľudí ktorí ich nemusia..,

  • 0
Odpovedať

Jana Vaszily 21.09.16 20:36

JV
karma
-1.00

MNAM RZBKY AKEKOLVEK.........U NAS DOMA SOM V BLOKU DOMOVY DOVERNIK A SUSED MI ZA MOJU OCHOTU A POMOC MINULE DONIESOL ODMENU.....TAKUTO FAJNU, DETI SA NEVEDELI VYNADIVAT

  • 0
Odpovedať

Čo čítajú ostatní

Zdravie

Nadmerná konzumácia alkoholu: Riziko ktorých ochorení zvyšuje?

  • 60
  • 7
  • 04.11.2020
Zdravie

Prečo v strave uprednostniť celozrnné potraviny? Toto ťa presvedčí!

  • 238
  • 7
  • 08.11.2020
Zdravie

Edwardsov syndróm: Ako sa prejavuje a čo zvyšuje riziko ochorenia?

  • 13
  • 1
  • 20.11.2020
TOPlist