Vieš, čo je tryptofán? Kvôli tomuto je pre nás taký dôležitý!

Vieš, čo je tryptofán? Kvôli tomuto je pre nás taký dôležitý!

    • Zdieľaj:
  • 6

Počuli ste už o látke zvanej tryptofán? Ak nie, mali by ste vedieť, že pre správnu funkciu nášho organizmu je skutočne nevyhnutný! Má totiž niekoľko významných funkcií a v tele sa podieľa na viacerých dôležitých procesoch. Vďaka tejto látke dokonca v našom organizme vznikajú ďalšie potrebné látky. Dosť bolo však tajností! Poďme si povedať, čo je tryptofán a prečo ho vlastne potrebujeme. Taktiež vám prezradíme, ktoré potraviny sú jeho najlepším zdrojom.

Čo je tryptofán?

L-tryptofán alebo len tryptofán je pre človeka jednou z esenciálnych aminokyselín. Označovaný je tiež skratkami W alebo Trp. Túto látku si ľudský organizmus nedokáže syntetizovať, respektíve vyrobiť a musí ju preto prijímať v potrave, čo platí pre všetky esenciálne aminokyseliny. Okrem tryptofánu medzi ne radíme napríklad aj lyzín, valín, treonín či leucín. Aminokyseliny sa v organizme spájajú do reťazcov a tvoria dôležité bielkoviny, ktoré okrem iného predstavujú i stavebnú látku nášho tela.

Tryptofán je známy hlavne ako prekurzor pri biosyntéze serotonínu. To znamená, že menovaná aminokyselina je základnou látkou práve pre tvorbu sérotonínu, ktorý je známy aj ako hormón šťastia. Taktiež je dôležitá pre produkciu hormónu melatonínu. Ak však organizmus zaznamenáva nedostatok vitamínu B3, respektíve niacínu, môže byť väčšina tryptofánu spotrebovaná práve na výrobu tejto dôležitej látky.

Pozri aj: Parazity v ľudskom tele: Máme sa naozaj čoho obávať?

význam tryptofánu

Zdroj: Shutterstock®

Ale prečo ho vlastne potrebujeme?

Vieme, že tryptofán je nevyhnutný pre tvorbu iných telu prospešných látok a práve v tom tkvie jeho význam pre organizmus. Premieňa sa totiž na sérotonín, ktorý je prítomný napríklad v centrálnej nervovej sústave či tráviacej sústave a ktorý má vplyv na proces spánku i termoregulácie. Taktiež prispieva k pocitom pohody a duševnému pokoju. Následne sa z tryptofánu tvorí i melatonín, ktorý je najmä počas noci produkovaný v mozgu. Tento hormón je nevyhnutný pre kvalitný a hlboký spánok. Okrem toho táto látka i posilňuje imunitu, upokojuje organizmus a má aj antioxidačné účinky.

Tryptofán je tak veľmi dôležitý pre správnu funkciu nervového systému. Okrem toho, že táto aminokyselina podporuje dobrý spánok aj duševné zdravie, má vplyv aj na vylučovanie rastového hormónu a potláčanie stresu. Podobne ako prejavy nedostatku rozličných vitamínov či minerálov môžeme na svojom tele pozorovať aj príznaky deficitu spomínaného tryptofánu. Ak je ho v organizme málo, býva značne narušená aj výroba sérotonínu, čo môže viesť k zlej nálade až depresiám aj k poruchám spánku.

zdroje tryptofánu

Zdroj: Shutterstock®

Tryptofán nájdete v mnohých potravinách

Tryptofán vo forme výživového doplnku poľahky zoženiete v kamenných aj internetových lekárňach. V takom prípade pri užívaní doplnkov stravy vždy dodržujte odporúčané dávkovanie uvedené na obale či v príbalovom letáčiku! Hladiny tryptofánu v tele si však môžete doplniť aj prirodzenejšie, a to mnohými potravinami. Na menovanú esenciálnu aminokyselinu sú pomerne bohaté najmä potraviny živočíšneho pôvodu. Jeho zdrojom je mäso, tvaroh aj syry či mlieko.

Do jedálnička neváhajte zaradiť ryby, napríklad tresku, lososa či sardinky, ktoré sú plné nielen cenného tryptofánu, ale aj ďalších esenciálnych aminokyselín. Samozrejme, i mnohé potraviny rastlinného pôvodu sú dobrým zdrojom spomínanej látky. Spomenúť môžeme napríklad rozličné semená i oriešky, strukoviny či ovsené vločky aj banány. Ak potrebujete zlepšiť kvalitu spánku či potlačiť stres a navodiť psychické uvoľnenie, všetky spomenuté potraviny by sa mali byť pravidelnou súčasťou vašej stravy.

Odporúčame: Ako vyliečiť soplík? Skús tieto bylinky na podporu imunity!


    • Zdieľaj:
  • 6
Návrat hore
Autor článku

  • Pred komentovaním musíte byť prihlásený!

  • Nie ste ešte zaregistrovaný?

Pre zapojenie sa do diskusie alebo súťaže je potrebné mať u nás na webe registráciu a byť prihlásený. Pokiaľ registráciu nemáte, vytvoríte si ju - TU.
A následne sa stačí prihlásiť a odpovedať na súťažnú otázku.

6 komentárov

Ľubica Šťastná 03.03.19 08:25

ĽŠ
karma
110.00

Chutné zdroje tejto látky!

  • 0
Odpovedať

Miroslav Igaz 04.03.19 15:30

MI
karma
-1.00

www.serotonin.sk

  • 0
Odpovedať

Mária Maxianová 03.03.19 17:42

MM
karma
106.00

oriešky a semienka môžem kedykoľvek, asi som bola v predošlom živote veverička :-)

  • 0
Odpovedať

Miroslav Igaz 04.03.19 15:30

MI
karma
-1.00

www.serotonin.sk

  • 0
Odpovedať

Miroslav Igaz 04.03.19 15:18

MI
karma
-1.00

Www.serotonin.sk

  • 0
Odpovedať

Alena Ďurechová 07.03.19 20:47

karma
92.00

ja dopĺňam len v rastlinnej forme.

  • 0
Odpovedať

Čo čítajú ostatní

Ako zmierniť príznaky PMS či menopauzy? Bylinkári poznajú odpoveď!
Zdravie

Ako zmierniť príznaky PMS či menopauzy? Bylinkári poznajú odpoveď!

  • 2
  • 19.02.2021
Aké druhy šošovice zahrnúť do stravy? Zvládni ich prípravu na jednotku!
Domácnosť

Aké druhy šošovice zahrnúť do stravy? Zvládni ich prípravu na jednotku!

  • 4
  • 06.05.2021
Je harmančekový olej receptom na zdravie? Za vyskúšanie určite stojí!
Zdravie

Je harmančekový olej receptom na zdravie? Za vyskúšanie určite stojí!

  • 0
  • 18.05.2021
TOPlist