Registrácia Prihlásenie

Najčastejšia príčina únavy a vyčerpania: Dostatok spánku ti nepomôže!


Trápi vás vyčerpanosť a nemôžete prísť na dôvod? Potom by ste možno mali premýšľať nad tým, či vám nechýbajú niektoré základné vitamíny. Mnoho ľudí trpí nedostatkom horčíka, ale veľa z nás má tiež málo železa. Železo je prvkom, ktorý veľakrát chýba predovšetkým ženám. Ale ohrození jeho nedostatkom sú aj ľudia trpiaci celiakiou či inými zápalmi čriev. A toto môže byť príčinou únavy a vyčerpania! Prečítajte si dôležité informácie o tom, ako to vyriešiť.

Ako sa nedostatok prejavuje

Škála prejavov nedostatku železa je veľmi široká. Predovšetkým je potrebné spomenúť pocit vyčerpanosti, únavu, búšenie srdca, časté zadýchanie, bolesť hlavy, syndróm nepokojných nôh, úzkosť, vypadávanie vlasov, podivné chute na normálne nekonzumovateľné veci, ako je hlina alebo papier. Nedostatok železa tiež vedie k chybnej funkcii štítnej žľazy, takže sa môže objaviť priberanie na váhe a ďalšie prejavy zlej funkcie metabolizmu. Málo železa vedie k chudokrvnosti, bledosti a celkovému nezáujmu o život. Mnoho ľudí tiež trpí poruchami v oblasti sexuálnej aktivity.

Odporúčame: Nešťastné dizajnérske nápady do bytu: Pobavia, ale aj pobúria

unava_vycerpanie

Zdroj: Shutterstock®

Ako zistiť problém

Ak máte akékoľvek podozrenie, mali by ste požiadať svojho lekára o vyšetrenie obsahu železa v krvi. Vykonáva sa na základe odberu a nejde o nič zložité. Až na základe diagnostikovaného nedostatku má zmysel pristúpiť k dopĺňaniu železa vo forme tabliet. Ide totiž o to, že nadbytok železa je tiež rizikový. Môže totiž viesť napríklad aj k rozvoju rakoviny, cukrovky a ďalších ochorení.

Základným zdrojom je kvalitná strava

V prvom rade ide o to, že železo máme získavať z potravy. Nie je to až taký problém, teda za predpokladu, že jeme primerane zdravo. Veľmi dobré sú strukoviny a všetky tmavozelené druhy zeleniny. Dôležitý pre vstrebávanie železa je tiež vitamín C. Ľudský organizmus je nastavený na ľahké vstrebávanie železa z mäsa. Ak sa mäsu vyhýbate, mali by ste dbať starostlivo na zvýšenie príjmu strukovín a ďalšej zeleniny. Prípadne si nechať hladinu železa prekontrolovať v laboratóriu.

vycerpanie_unava

Zdroj: Shutterstock®

Rizikové situácie

Nedostatkom železa sú ohrozené najmä ženy pri menštruácii, v tehotenstve a ľudia, ktorí trpia celiakiou či zápalom čriev. Veľké riziko tiež hrozí seniorom, ktorí nemajú správne nastavenú výživu. O vegetariánoch a vegánoch sme písali v predchádzajúcom odseku. Aj v prípade osôb s postihnutím stojí za to, aby si nechali urobiť príslušné testy. Môže sa ukázať, že niektoré problémy sú spôsobené práve nedostatkom železa.

Zaujme ťa: TOP cviky na štíhle ruky: Daj zbohom mľandravým pažiam!


Návrat hore
Autor článku

5 komentárov

Ivana Fajdelová 16.11.19 15:02

IF
karma
-1.00

Mne spanok pomaha :)

  • 0
Odpovedať

Mária Reibergerová 16.11.19 22:58

MR
karma
105.00

na jeseň a na jar zvyšujem dávky vitamínov lebo sa cítim unavenejšia ako v lete či zime

  • 0
Odpovedať

Lenka Čajová 17.11.19 08:55

karma
95.00

Spanok mi vzdy zaberie :)

  • 0
Odpovedať

Elena Švachová 17.11.19 20:34

karma
108.00

Mám problém so štítnou žľazou a občas sa cítim unavená.

  • 0
Odpovedať

Marika Michálková 19.11.19 23:59

MM
karma
115.00

zaujímavé informácie

  • 0
Odpovedať

Čo čítajú ostatní

Toto je najzdravšia zelenina: Pomohla nám ju odhaliť jej farba
Inšpirácie

Toto je najzdravšia zelenina: Pomohla nám ju odhaliť jej farba

  • 74
  • 4
  • 22.08.2019
Inkontinencia u žien: Príliš častý problém, za ktorý sa hanbíme
Pre ženy

Inkontinencia u žien: Príliš častý problém, za ktorý sa hanbíme

  • 12
  • 1
  • 04.10.2019
Feng Šuej v partnerstve a láske: Ako rozprúdiť zmyselnosť?
Inšpirácie pre sebarozvoj

Feng Šuej v partnerstve a láske: Ako rozprúdiť zmyselnosť?

  • 129
  • 0
  • 07.09.2019
TOPlist