Registrácia Prihlásenie

Najlepšie zdroje vitamínu C: Tieto potraviny ho majú viac ako citrón!


Jeseň je už za dverami. A hoci sa leto ešte oficiálne neskončilo, zdá sa, že teplé dni sú nateraz nenávratne preč. Sychravé počasie so sebou prináša i také nepríjemnosti, ako je nádcha, nachladnutie či dokonca chrípka. Práve preto je v tomto období dobré posilniť imunitu.

Jedným z najlepších prostriedkov na zlepšenie obranyschopnosti je bezpochyby vitamín C.

Túto látku pritom väčšina ľudí hľadá práve v citrónoch. Vitamín C sa však v mnohých ďalších potravinách vyskytuje v oveľa vyšších dávkach. V článku vám prezradíme, ktoré potraviny sú úplne najlepším zdrojom dôležitého vitamínu!  

     

Prečo potrebujeme vitamín C?

Vitamín C, alebo inak aj kyselina askorbová, patrí do skupiny vitamínov rozpustných vo vode. V tele však plní aj funkciu antioxidantu. Kyselina askorbová je dôležitá pri regulácii metabolizmu aminokyselín a pre udržanie pevnosti ciev. Stimuluje tvorbu bielych krviniek, vývoj kostí, chrupaviek, zubov aj vstrebávanie železa. Okrem dobrej imunity zabezpečuje dostatočný prísun tohto vitamínu lepšie hojenie popálenín a zranení, tvorbu kolagénu a vychytávanie škodlivých voľných radikálov. Vitamín C má taktiež vplyv na udržiavanie optimálneho krvného tlaku a dobrej hladiny cholesterolu. Odporúčaná denná dávka kyseliny askorbovej sa môže pohybovať v rozmedzí od 75 až do 130 miligramov vitamínu. Vyššie dávky zvyčajne potrebujú muži a ťažko pracujúce alebo staršie osoby, tehotné a dojčiace ženy aj fajčiari.

Nedostatok kyseliny askorbovej sa môže prejavovať rôzne. Dlhodobý deficit sa prejavuje spomaleným rastom, kazením zubov, deformitami kĺbov i nedostatočnou odolnosťou organizmu voči infekciám. Extrémna hypovitaminóza spôsobuje ochorenie s názvom skorbut, ktoré sa v dnešnej dobe už takmer nevyskytuje. Táto choroba bola hlavne v minulosti častá u námorníkov, ktorí nemali prístup k rastlinnej strave. Možnosť nadbytku či predávkovania sa vitamínom C je minimálna, keďže sa z organizmu vylučuje napríklad močom. Pravidelné a veľmi vysoké dávky kyseliny askorbovej telu však rozhodne neprospejú.  

Pozri aj: Babičkine superpotraviny: Sušené slivky sú nutričnou špecialitou pre

šípky a kivi

Zdroj: Shutterstock®

Na tieto potraviny sa môžete spoľahnúť:

1. Šípky

Prvé miesto v tomto rebríčku nepochybne patrí práve týmto červeným plodom. Stogramová porcia šípok totiž obsahuje v priemere od 800 do 1200 mg kyseliny askorbovej. Len na porovnanie, citrón v rovnakom množstve dokáže telu dodať len okolo 50 mg vitamínu C. Ak potrebujete poriadne posilniť svoju imunitu, nezabudnite si pravidelne variť šálku šípkového čaju.

2. Kivi

Na popredné priečky patrí aj chutné kivi. V jednej porcii, čo predstavuje asi dva plody ovocia, telu dodáte približne 130 mg kyseliny askorbovej. Toto chlpaté ovocie navyše obsahuje vlákninu, vitamíny A, E i K a celý rad minerálnych prvkov. Pravidelnou konzumáciou plodov kivi nielen zlepšíte imunitu, ale podporíte aj zdravie pokožky a zbavíte sa toxínov.

jahody a červená paprika

Zdroj: Shutterstock®

3. Jahody

Na vitamín C je bohaté aj bobuľové ovocie. Veľmi vhodné sú hlavne jahody. Tie obsahujú okolo 60 až 70 mg kyseliny askorbovej na 100 gramov. Okrem toho vám jahody doplnia kyseliny listovú, draslík, horčík i železo a vitamíny A, E aj K. Spoľahnúť sa môžete i na čierne ríbezle.

4. Červená paprika

Nielen ovocie, ale aj zelenina je veľmi bohatá na kyselinu askorbovú. Napríklad jedna šálka nakrájanej červenej papriky obsahuje pokojne aj trikrát viac vitamínu C ako citrón. V tejto porcii sa nachádza až do 190 mg potrebnej látky. Za červenou paprikou nezaostáva ani zelená paprika. Tá vám v rovnakej porcii dopraje okolo 120 mg kyseliny askorbovej.

Odporúčame: Máš vyrážky po holení? Použi toto a tvoja pokožka ti poďakuje!

brokolica a karfiol

Zdroj: Shutterstock®

5. Brokolica

Stogramová porcia brokolice pokryje celodennú odporúčanú dávku kyseliny askorbovej. Táto zelenina obsahuje i ďalšie živiny, najmä vlákninu, vápnik, síru i draslík. Brokolica je navyše nízkokalorická, čiže je ideálnou potravinou aj pri diétach. Pravidelnou konzumáciou podporíte detoxikáciu, znížite riziko vzniku rôznych druhov rakoviny a zlepšíte zdravie vášho srdca.

6. Karfiol

Karfiol je na tom len o niečo horšie ako brokolica. Obsahuje v priemere okolo 75 mg vitamínu C na 100 gramov. Pritom vôbec nezáleží na tom, či si karfiol naservírujete vyprážaný, parený alebo spracovaný na kašu. Táto zelenina je tiež zdrojom betakaroténu, luteínu, kyseliny pantoténovej či omega 3 a 6 mastných kyselín. Karfiol zlepšuje vyprázdňovanie, urýchľuje metabolizmus a podporuje kvalitu vlasov a nechtov.

petržlenová vňať a chilli papričky

Zdroj: Shutterstock®

7. Petržlenová vňať

Skvelým zdrojom vitamínu C je aj petržlenová vňať. V 100-gramovej porcii sa ukrýva neuveriteľných 130 mg potrebnej látky. Samozrejme, pravdepodobne nikto nekonzumuje zeleninovú vňať naraz v takom množstve. Avšak aj menšie dávky, ktorými dochucujete napríklad polievky či iné jedlá, vám dodajú slušnú dávku kyseliny askorbovej. Pridávajte preto petržlenovú vňať všade, kam sa dá.

8. Chilli papričky

Zoznam potravín, ktoré majú vyšší obsah vitamínu C ako citrón, uzatvárame pikantne. Polovica šálky nasekaných chilli papričiek totiž predstavuje viac ako 110 mg vitamínu C. Tieto štipľavé plody navyše podporujú spaľovanie tukov, prečistenie ciev i krvi a pôsobia ako prírodné antidepresívum. Chilli papričky si preto doprajte tak často, ako je to možné.

Pozri aj: Nedarí sa ti udržať vôňu v šatníku? Povieme ti tipy ako na to!


Návrat hore
Autor článku

10 komentárov

Lucia Valková 21.09.17 13:05

LV
karma
113.00

Teraz ho veru potrebujeme všetci.

  • 1
Odpovedať

Katarína Konečná 22.09.17 18:24

KK
karma
103.00

šípkový čaj a aj šípkový lekvár milujem

  • 0
Odpovedať

Soňa Krátka 23.09.17 07:05

SK
karma
92.00

na šípky sa chystáme, najlepšie sú raj po prvom mraze

  • 0
Odpovedať

Monika Červinková 23.09.17 21:19

karma
87.00

To som ani nevedela.. dobrý článok!

  • 0
Odpovedať

Marianna Rajniaková 24.09.17 07:09

MR
karma
91.00

šípky ma prekvapili..

  • 0
Odpovedať

Jana Martonová 24.09.17 10:20

JM
karma
-1.00

Super, akuráž ide šípková sezóna, môžeme si zbierať zásoby vitamínikov :).

  • 0
Odpovedať

Lucia Stupková 26.09.17 21:35

LS
karma
95.00

Obdobie sipok,super napad treba ist nazbierat

  • 0
Odpovedať

Anna Kristova 01.11.17 08:44

AK
karma
113.00

ovocie a zelenina by nám nemali ani v zime chýbať na stole

  • 0
Odpovedať

Ingrid Šimoniková 23.11.17 19:50

karma
81.00

super článok , šípky som si nasušila čaj z nich užasný

  • 0
Odpovedať

Jana Komadová 24.06.18 18:04

JK
karma
112.00

Všetky tieto potraviny mám zaradené v jedálnom lístku

  • 0
Odpovedať

Čo čítajú ostatní

Svadobný kočiar: Na čo myslieť pri jeho objednávaní
Rady a inšpirácie

Svadobný kočiar: Na čo myslieť pri jeho objednávaní

  • 32
  • 0
  • 04.07.2019
Tematická golfová svadba: Loptičky a všetko, čo k tomu patrí
Rady a inšpirácie

Tematická golfová svadba: Loptičky a všetko, čo k tomu patrí

  • 30
  • 0
  • 27.06.2019
Tematická golfová svadba: Loptičky a všetko, čo k tomu patrí
Rady a inšpirácie

Tematická golfová svadba: Loptičky a všetko, čo k tomu patrí

  • 30
  • 0
  • 27.06.2019
TOPlist