Registrácia Prihlásenie

Návod, ako poraziť jet lag: Takto sa spamätáš z časového posunu! ​

Rok 2017 bol nesmierne plodný na medzištátnych cestujúcich, ktorí za spôsob dopravy zvolili práve lietadlo. Toto číslo vlani preskočilo 107 miliónov ľudí, čo je naozaj veľa. Lietadlo sa v súčasnosti stáva bežným a najmä dostupným dopravným prostriedkom a dá sa predpokladať, že toto číslo v roku 2018 len a len porastie. 

Štúdie ukázali, že až 94 percent cestujúcich lietadlom trpí chorobou, nazvanou jet lag, čo je v preklade choroba z časového posunu. Trpíte ním aj vy? My vám prezradíme, ako poraziť jet lag naozaj rafinovaným spôsobom. Nabudúce, keď pôjdete do lietadla, sa naň poriadne pripravte!

Na dĺžke letu nezáleží ​

Ako ten jet lag vlastne vzniká a čo vlastne robí s telom? Asi vás prekvapíme, no na samotnej dĺžke vášho letu až tak nezáleží. Kľúčové je to, koľko časových pásiem počas neho preletíte. Čím viac ich je, tým je jet lag intenzívnejší. Vo všeobecnosti jet lag nastupuje na scénu po prelete dvoch a viacerých časových zón. Niekedy môže spamätávanie sa z časového posunu trvať poriadne dlho, napríklad aj niekoľko dní. Ak ste si vyrazili na dovolenku na týždeň, môže sa tak stať, že pokazí celý výlet.

Zaujme ťa: Balančný tréning: Takto budeš vo forme aj počas jesene!

čo zaberá na jet lag

Zdroj: Shutterstock®

Symptómy jet lagu ​

Ako sa teda choroba z časového posunu prejavuje? Závisí to od človeka. Niektorí tvrdia, že im jet lag spôsobuje v destinácii len únavu, niektorí sa sťažujú na stratu motivácie a nedostatok energie a niektorí jet lag prežívajú vo forme nespavosti alebo rozhádzaného spánkového cyklu. Čo je dôležité je, že aj intenzita jet lagu sa líši. Vo všeobecnosti ho deti prežívajú lepšie, ako dospelí a najhoršie sú na tom ľudia, ktorí žijú rutinne a len ťažko sa prispôsobujú zmenám. Celkom dobre ho znášajú aj pracovníci aeroliniek, respektíve piloti a letušky, ktorí sú na časové posuny zvyknutí oveľa viac, ako bežní smrteľníci.

cestovná únava

Zdroj: Shutterstock®

Prevencia jet lagu ​

Ak patríte k cestujúcim, ktorí lietajú za dve časové pásma častejšie, ste na správnom mieste. Jet lag už viac nemusí byť váš problém, pretože ak poznáte tie správne triky, môžete sa naň poctivo pripraviť a v konečnom dôsledku ho prekabátiť. Ako teda poraziť jet lag?

  1. Adaptujte sa vopred! Celý jet lag je vlastne založený na tom, že sa nabúra prirodzený cyklus tela a ono v podstate zostane zmätené. Už nespí vtedy, kedy má, ani neprijíma jedlá a dokonca sa ani nesocializuje v bežných časoch. Skúste sa adaptovať na časové pásmo alebo aspoň bližšie k nemu, už niekoľko dní dopredu! Posúvajte si pomaly čas odchodu do postele podľa toho, kam letíte. Ak je vaša destinácia na východe, choďte spať každým dňom o trošku skôr, ak na západe, tak neskôr. Podobne to robte aj s jedlom, skúste ho konzumovať viac v časoch, ako by ste ho konzumovali vo vašej destinácii letu.
  2. Prijmite váš nový čas! Ešte na letisku pred odletom si nastavte na hodinkách čas, ktorý majú ľudia vo vašej destinácii. Ide o psychologický ťah na vašu myseľ, ktorá bude každým pohľadom na čas presvedčenejšia, že patrí do tejto časovej zóny. Už v lietadle sa prispôsobte a spite počas noci v destinácii.
  3. Buďte prezieraví! Ak máte čas, kúpte si letenku do destinácie radšej o pár dní skôr, aby ste sa stihli adaptovať na miestny čas predtým, ako budete potrebovať byť vo forme. Napríklad, ak máte dôležité stretnutie alebo sa musíte presúvať inde. Dáte telu náskok.
  4. Tekutiny a pohyb. Kľúčom k porazeniu jet lagu je zostať poctivo hydratovaný. Preto pite veľa vody a hlavne sa vyhnite alkoholu, aj keď veľa ľudí si pomocou neho na palube skracuje dlhú chvíľku. Alkohol však podporuje dehydratáciu a môže narušiť spánok. Počas letu sa hýbte, no keď dorazíte do destinácie a blíži sa čas, kedy máte spať, si aktivity odpustite.
  5. Záchrana melatonín? Poslednou alternatívou je siahnuť po doplnku stravy - melatoníne. Tento hormón vylučuje naše telo celkom prirodzene vtedy, keď je zvyknuté pobrať sa na spánok. Poraďte sa so svojím lekárom o dávkovaní a účinkoch melatonínu! Môže vám zaručiť bezproblémový spánok ihneď po príchode do destinácie a úžasný štart do vašej dovolenky.

Pozri aj: Vieš, ako rozpoznať workoholizmus? Zisti, či sa ťa týka!

- Anketa

ZAŽILI STE UŽ JET LAG?

Odpovedalo 5 ľudí  

Cestujem stále, takže áno.
60%
Cestujem len na blízke vzdialenosti, jet lag nepoznám.
40%
Príliš necestujem, takže som nemala tú možnosť.
0%

Návrat hore
Autor článku

1 komentár

Ľubica Šťastná 27.10.18 08:16

ĽŠ
karma
116.00

Dobré triky ako ho konečnom dôsledku prekabátiť.

  • 0
Odpovedať

Čo čítajú ostatní

RECEPT: Jednoduché a rýchle broskyňové taštičky z lístkového cesta
Dezerty

RECEPT: Jednoduché a rýchle broskyňové taštičky z lístkového cesta

  • 45
  • 4
  • 18.08.2019
Recept: Nepečený vegan čerešňový dezert s kešu orieškami
Pre štíhlu líniu

Recept: Nepečený vegan čerešňový dezert s kešu orieškami

  • 79
  • 4
  • 22.06.2019
RECEPT: Kokosové karí s batatmi a cícerom – toto si okamžite zamiluješ!
Pre štíhlu líniu

RECEPT: Kokosové karí s batatmi a cícerom – toto si okamžite zamiluješ!

  • 43
  • 3
  • 03.07.2019
TOPlist