Registrácia Prihlásenie

Po stopách našich predkov: Zisti, prečo jesť pšeno oveľa častejšie

Rôzne obilniny boli v minulosti alfou a omegou jedálnička našich predkov, ktorí sa zväčša živili kašami z nich. A zrejme vedeli, čo robili. Obilniny totiž obsahujú veľké množstvo živín a prospešných látok, z ktorých môže ľudský organizmus len benefitovať. Ak ešte stále netušíte, prečo jesť pšeno a čo vám jeho konzumácia prinesie, prečítajte si tento článok, ktorý vám všetko objasní.

Celiatici sa potešia

Aj keď nám proso môže pripadať skôr ako slovenská obilnina výlučne pre chudobných, nenechajme sa pomýliť. Je síce lacné, je ho dostatok, no konzumujú ho ľudia po celom svete, ktorí chcú do tela dostať zdravé živiny. Pšeno predstavuje pre organizmus tak trocha nutričný raj. Je bohaté na vápnik, meď, železo, ale aj horčík a fosfor, no aj na vlákninu, zdravé tuky či bielkoviny. Nezabúdajme ani na vitamíny C, E, K a béčka či kyselinu listovú vhodnú najmä pre budúce mamičky a ich nedonosené deti. Potešíme aj celiatikov – pšeno je bezlepková obilnina vhodná i pre nich.

Zaujme ťa: Rakovina štítnej žľazy: Aké sú varovné signály tohto ochorenia?

kde rastie pšeno

Zdroj: Shutterstock®

Benefity prosa

Už bohaté nutričné hodnoty naznačujú, že proso bude naozaj vhodnou prísadou rôznych jedál. Čo teda dokáže s ľudským telom? Poďme si zdravotné benefity pšena rozmeniť na drobné a povedať si o nich o trochu viac.

  • Pomáha pri trávení. Vďaka obsahu vlákniny dokáže pšeno naozajstné zázraky s ľudským tráviacim systémom. Tá má liečivý účinok, napríklad pri hnačke alebo iných ochoreniach súvisiacich s podráždenými črevami. Pravidelnou konzumáciou pšena sa môžete vyhnúť nepríjemným zdravotným ťažkostiam, napríklad aj vážnej rakovine hrubého čreva.
  • Telo bez toxínov. Do nášho tela sa dostávajú toxíny z vonkajšieho prostredia každý deň, preto je detoxikácia organizmu na mieste. Pšeno a látky v ňom dokážu telo zbavovať škodlivých toxínov tak, že podporujú správnu funkciu pečene a obličiek. Tieto orgány sú zodpovedné práve za vylučovanie škodlivín z organizmu von.
  • Prevencia mnohých chorôb. Obyčajná obilnina ako proso je silným bojovníkom proti mnohým chorobám. Vďaka schopnosti regulovať hladinu cukru v krvi a regulácii produkcie inzulínu pomáha diabetikom. Vďaka obsahu antioxidantov je zasa zabijakom voľných radikálov, a teda aj rakovinových buniek. Železo v pšene zasa pôsobí ako prevencia proti chudokrvnosti, teda anémii.
  • Zdravý žlčník. Ľudia, ktorí majú nábeh na problémy so žlčníkom, by mali pšeno zaradiť do jedálničkov. Vďaka vysokému obsahu vlákniny totiž dokáže pôsobiť ako prevencia pred vznikom často bolestivých žlčových kameňov. Možnosť ich vzniku eliminuje aj fakt, že pšeno pôsobí aj na vylučovanie žlčových kyselín.

Inšpiruj sa: Vieš, ako využiť avokádo? Skús tieto úžasné jedlé aj nejedlé tipy!

ako pripraviť pšenovú kašu

Zdroj: Shutterstock®

Kaša, príloha aj koláč

Pri pohľade na žltú obilninu v sáčku v obchode sa nám natíska otázka, ako toto čudo pripraviť. Čo urobiť s takou ryžou alebo cestovinou vieme, ale so pšenom? Možno vás prekvapíme, ale príprava pšena je nesmierne jednoduchá a aj bleskurýchla. Ak budete postupovať podľa pokynov na obale, sparené pšeno ako príloha k mäsu môže byť na stole o niekoľko minút. Pšeno je momentálne veľmi populárne ako pšenová kaša, no môžete z neho pripraviť aj šťavnatý koláčik. Ako vidíte, ani pri pšene vašej kulinárskej fantázii nič nebráni v ceste. Pripraviť si ho môžete na slano aj na sladko podľa mnohých receptov na internete. No nezabúdajte, hlavne chutne!

Pozri aj: Daj prsiam úplnú slobodu: Život bez podprsenky je čoraz viac IN!


Návrat hore
Autor článku

4 komentáre

Ľubica Šťastná 16.02.19 08:32

ĽŠ
karma
115.00

Pšeno pripravujeme rady, na rôzne spôsoby.

  • 0
Odpovedať

Lucia Valková 16.02.19 14:12

LV
karma
113.00

Pšeno mám veļmi rada,asi viem prečo..Tí naši predkovia boli múdri.

  • 0
Odpovedať

Elena Švachová 16.02.19 21:33

karma
116.00

Pšeno som zatiaľ neskúšala.Minule som uvarila rizoto z Bulguru a zeleniny.V minulosti boli zdravšie potraviny...

  • 0
Odpovedať

Katarína Šugar 19.02.19 20:59

karma
94.00

pre mna chutovo nic moc, ale da sa :)

  • 0
Odpovedať

Čo čítajú ostatní

Nevieš zaspať? Máme pre teba jednoduché tipy, ako zaspať rýchlo!
Zdravie

Nevieš zaspať? Máme pre teba jednoduché tipy, ako zaspať rýchlo!

  • 42
  • 3
  • 09.08.2019
Pozor na dátum spotreby vecí v domácnosti! Neraz ide o bezpečnosť!
Domácnosť

Pozor na dátum spotreby vecí v domácnosti! Neraz ide o bezpečnosť!

  • 52
  • 3
  • 17.05.2019
Vieš, ako rozprúdiť lymfu? Je to dôležitejšie, než si myslíš!
Pre ženy

Vieš, ako rozprúdiť lymfu? Je to dôležitejšie, než si myslíš!

  • 152
  • 4
  • 21.06.2019