Prvé dni v novej práci - 10 trikov ako zapadnúť v novom kolektíve

Prvé dni v novej práci - 10 trikov ako zapadnúť v novom kolektíve
  • 21.02.2017
  • Martina Berešová

Ak ste sa v novom roku rozhodli zmeniť pracovné miesto či dokonca pracujete v úplne novej firme, prvé dni sú často veľmi náročné. Každá z nás chce hneď v prvý deň perfektne zapadnúť do nového kolektívu a zapôsobiť na kolegov či na nového šéfa.

Tento cieľ je úplne prirodzený a normálny, treba však k nemu pristupovať s rozumom a rozvahou. Prvý dojem je totiž to najdôležitejšie. Nie je však jednoduché hneď v prvé dni rozoznať, ako sa najlepšie prispôsobiť kolegom či celkovej firemnej kultúre.

Pripravili sme preto pre vás niekoľko tipov, ako najlepšie postupovať v prvých dňoch v novom pracovnom prostredí tak, aby ste nepokazili prvý dojem.

1. Príďte do práce skôr o 15 minút

Tento bod je veľmi dôležitý. Nielen to, že by ste mali prísť do práce načas a rátať aj s rôznymi nástrahami ako je zápcha na ceste. Skúste prísť do práce o 15 minút skôr, než je oficiálny pracovný čas. Ak je už váš šéf v práci, veľmi to ocení. Bude mať dojem, že ste svedomitá a beriete túto prácu vážne.

2. Small talk vo výťahu

Mali by ste si predpripraviť už samotnú cestu do práce. A okrem toho aj nejakú výťahovú tému. Asi najvhodnejšie bude, ak si natrénujete mini rozhovor vhodný na cestu výťahom. Skúste si napríklad natrénovať to, aby ste sa vhodne predstavili pred novými kolegami. Zhrňte, kto ste, na akej pozícii pracujete a na čo sa napríklad tešíte alebo čo vás zaujíma. Urobíte tak dojem, že ste sebavedomá.

Odporúčame prečítať si: Starajte sa o svoje zdravie aj počas práce v kancelárii!

Nebuďte zbytočne ostýchavá

Zdroj: Shutterstock®

3. Pripravte si otázky a pýtajte sa

V prvý deň novej práce samozrejme pozorne počúvajte. Dostanete totiž veľké množstvo dôležitých informácií. Je však dobré si pripraviť aj niekoľko otázok, na ktoré vám napríklad nestihli na pohovore odpovedať. Spíšte si dopredu pár otázok, čím rozviniete debatu.

4. Nebuďte zbytočne ostýchavá

Je to to najhoršie, čo môžete urobiť. Nikto sa totiž v prvé dni nehrnie do debaty s nováčikmi. Preto nebuďte ostýchavá a nebojte sa zapojiť do debaty či pýtať sa na niečo, čo vám nie je jasné.

5. Nechcite hneď každého ohromiť

Všetko má svoj čas. Ak chcete už v prvý deň byť hviezdou kancelárie, mohlo by sa vám to vypomstiť, najmä, ak ste v prevažne ženskom kolektíve. Buďte sebavedomá, no všetko treba robiť s mierou. To, že máte svoje kvality, môžete dať najavo neskôr.

Odporúčame prečítať si: 6 pravidiel pri organizovaní v domácnosti

Dávajte pozor na postoj

Zdroj: Shutterstock®

6. Usmievajte sa a buďte sama sebou

Nie je nič horšie, ako keď v prvé dni v novej práci budete vystresovane sedieť na svojej stoličke. Kolegovia by si tak mohli myslieť, že nezvládate stresové situácie, a to im predsa nechcete dať najavo hneď v prvý deň.

Uvoľnite sa, usmievajte sa. Nezabúdajte, že prvé dni sú práve o kontaktoch a pochopení vašej pracovnej náplne. Určite sa nesnažte nasadiť si masku a hrať sa na inú osobu. Je dôležité, aby ste bola sama sebou. Kolegovia neocenia nič viac, než keď dokážu zhodnotiť človeka na základe jeho správania či názorov. 

7. Počúvajte a pozorujte

Tento bod je veľmi dôležitý. Namiesto toho, aby ste zahrabali svoju hlavu do monitora ako pštros do piesku, skúste vnímať vaše okolie, o akých témach sa bavia, ako reagujú. Dôležité je mať názor, ten však budete môcť prejaviť neskôr. Preto dôsledne počúvajte a píšte si poznámky.

Odporúčame prečítať si: Zbaviť sa stresu? Jednoduchšie ako si myslíte

Dôležité: stíšiť si telefón

Zdroj: Shutterstock®

8. Ak vás kolegovia pozvú na obed, neodmietnite

Samozrejme, chcete ušetriť, a preto si so sebou do práce prinesiete vlastný obed. To je síce fajn, ak sa takto stravujú všetci kolegovia - to je dobré zistiť si vopred. Ak vás však ale kolegovia zavolajú so sebou na obed, neodmietnite. Môže sa totiž stať, že vás už nabudúce nebudú mať chuť so sebou zavolať. Skúste preto aspoň v prvé týždne chodievať  na obedy s kolegami.

9. Stíšte si telefón

Určite nechcete v prvé dni vzbudiť dojem, že vás práca nebaví a viac vás zaujímajú súkromné záležitosti, nedajbože sociálne siete. Samozrejme, ak máme deti, chceme byť vždy na príjme v prípade potreby. Preto si stíšte telefón, ak ste v práci. Okrem toho, vyzváňacie tóny sú často rušivé najmä na pracovisku.

Odporúčame prečítať si: Aké otázky vám aktuálne môžu klásť na pohovore?

Neodmietnite obed s kolegami

Zdroj: Shutterstock®

10. Nezabudnite na mená

Stáva sa to takmer každému. Hneď po predstavení zabudnete meno toho, kto stojí pred vami. Na toto dávajte veľký pozor, máte na to už len jeden pokus. Preto ak sa najbližšie stretnete s tým, ktorého meno ste zabudli, veľmi slušne sa ho spýtajte na meno a už si ho zapamätajte. Samozrejme, ak ste už daného človeka vo firme spoznali, nezabudnite sa mu zdraviť, ak ho stretnete v kuchynke či na chodbe.

Prvé dni na novom pracovnom mieste nie sú jednoduché. Preto sa skúste naladiť práve na pozitívnu vlnu a zvyšok sa vám už podarí ľavou zadnou. Veľa šťastia!

Odporúčame prečítať si: Minútové pravidlo - ako byť produktívnejšou?

Zdroj foto: www.shutterstock.com

  • Pred komentovaním musíte byť prihlásený!

  • Nie ste ešte zaregistrovaný?

Pre zapojenie sa do diskusie alebo súťaže je potrebné mať u nás na webe registráciu a byť prihlásený. Pokiaľ registráciu nemáte, vytvoríte si ju - TU.
A následne sa stačí prihlásiť a odpovedať na súťažnú otázku.

4 komentáre

Mária Maxianová 21.02.17 07:59

MM
karma
100.00

som rada, že už toto nemusím riešiť, užívam si dôchodok

  • 0
Odpovedať

Soňa Krátka 21.02.17 10:14

SK
karma
114.00

všetko sú to dobré rady

  • 0
Odpovedať

Kinga Bugárová 27.02.17 22:15

KB
karma
-1.00

dakujem za dobre rady

  • 0
Odpovedať

Ivana Mrázková 31.08.18 12:30

IM
karma
-1.00

Moc vďaka za článok, bude sa hodiť. V pondelok nastupujem do novej práce a mám z toho celkom nervy. V minulom zamestnaní sme mali v kolektíve celkom problémy, tak sa bojím, že to tu bude podobné. Na pohovore ale boli moc príjemní, tak dúfam, že to tak bude aj naďalej :)

  • 0
Odpovedať
Návrat hore
Autor článku

Čo čítajú ostatní