Vedci prišli na to, prečo šedivejú vlasy: Ako tomu predísť?

• 123
  • 5

Ja z teba zošediviem, hovoria často rodičia svojim potomkom. A zatiaľ, čo predtým si ľudia mysleli, že je to obyčajný povzdych nad neposlušnými deťmi, dnes je jasné, že je to pravda. Stres hrá kľúčovú úlohu v rýchlosti, s akou sa šediny objavujú. Vieme, prečo šedivejú vlasy.

Na vine je kortizol

Vedci už dlho vedeli, že existuje spojenie medzi stresom a šedinami. V nedávnej štúdii sa však podrobnejšie zamerali na mechanizmus, ktorý za procesom stojí. Najprv sa preto zamerali na hormón kortizol, ktorému sa tiež hovorí stresový hormón. To preto, že jeho hladina v tele narastá, keď sa človek ocitne v ohrození a má buď bojovať, alebo utiecť. Je to dôležitá funkcia, ktorá pomohla ľudstvu prežiť, ale trvalo zvýšená hodnota kortizolu so sebou nesie rad negatívnych zdravotných následkov.

Odporúčame: Začína sa sezóna medvedieho cesnaku. Tu sú TOP tipy na jeho použitie!

šedivé vlasy

Zdroj: Shutterstock®

Stres vyčerpá zásoby pigmentu

Kortizol ovplyvňuje nervový systém. Nervy sú po celom tele a prenikajú aj do každého vlasového folikulu. A tu je ukrytý hlavný problém. Chemikálie uvoľňované počas stresovej reakcie spôsobujú aktiváciu všetkých buniek, teda aj buniek produkujúcich pigment. A pretože tie sú neustále v pohotovosti, zásoby pigmentu pre vlasy sa čoskoro vyčerpajú.

Genetiku neoklamete

Ale stres nie je jediným dôvodom, prečo väčšina ľudí šedivie, dokonca ani tým hlavným. Vo väčšine prípadov je hlavným vinníkom genetika. Šedivé vlasy spôsobuje strata melanocytov (pigmentových buniek) vo vlasovom folikule. Je to počas starnutia bežný jav. Genetické faktory určujú, kedy zošednú. Z lekárskeho hľadiska neexistuje nič, čo možno urobiť, aby sa proces zvrátil, keď je geneticky predurčený.

Ďalším rizikovým faktorom, ktorý môže spôsobiť predčasné šedivenie, je fajčenie. Ak chcete vlastnú farbu čo najdlhšie, podľa vedcov by ste s ním mali okamžite prestať. Tiež sa na farbe vlasov môže podpísať zlá výživa. Nízky príjem proteínov, vitamínu B12, medi a železa je rizikový.

prečo šedivejú vlasy

Zdroj: Shutterstock®

Ryby a orechy

Za šedivenie môže aj starnutie spôsobené akumuláciou oxidačného stresu. Tento stres vyvoláva nerovnováhu medzi antioxidantmi a voľnými radikálmi, ktoré poškodzujú tkanivo, proteíny a DNA. Určitý stupeň oxidačného stresu je prirodzenou súčasťou života. Množstvo šedín sa zvyšuje s pribúdajúcim vekom, pričom normálne je ich nárast asi o 10 percent počas desiatich rokov. Bežne sa šediny začínajú objavovať po tridsiatke.

Avšak proces môžete oddialiť. Trebárs voľbou vhodných potravín. Takých, ktoré obsahujú vysoký obsah omega-3 mastných kyselín, ako sú vlašské orechy a mastné ryby. Pomáhajú aj potravinové doplnky, ako sú vitamín B12 a vitamín B6.

Pozri aj: Psychopati v zamestnaní: Toto je 7 povolaní, v ktorých je ich najviac

• 123
Návrat hore
Autor článku

5 komentárov

Ľubica Šťastná 07.03.20 07:00

ĽŠ
111.00

Vo väčšine prípadov je, žiaľ, naozaj hlavným vinníkom genetika, ktorú neoklameme!

• 1

Darina Božiková 07.03.20 14:43

DB
109.00

takže čo to vlastne také úžasné tí vedci /verím,že to boli "americkí "/ objavili?myslela som,že vynašli spôsob akým budú naše vlasy aspoň do 60 rokov mať prirodzenú farbu bez šedín.

Mária Reibergerová 09.03.20 22:54

MR
133.00

ešteže sú tie farby na vlasy

Elena Švachová 09.03.20 23:23

133.00

Veru, šediny mám aj ja.Nikdy som nefajčila,snažím sa zdravo stravovať,so stresom je to už horšie,občas sa vyskytne.Som blond a preto sú moje šedivé vlasy menej viditeľné,ale aj tak si ich raz za čas odfarbím.

Kristína Dická 26.04.20 21:53

KD
115.00

Ja som začala šedivieť už pred 30-tkou, ale máme to v rodine, takže genetika zohráva najväčšiu rolu. Ešteže existujú farby na vlasy :-)

Čo čítajú ostatní

Líčenie

Červený rúž v centre pozornosti: Ako si vybrať správny pre svoj tón pleti?

• 10.09.2020
Vlasy

Inšpirácia na letné účesy z dlhých vlasov: Buď aj ty štýlová!

• 201
  • 3
  • 15.07.2020
Tvár

Nový trend v pleťovej starostlivosti: Čo je pleťový fasting?

• 56