Beh je pre nás prospešný, avšak má aj odvrátenú stránku. Pozri akú!

Beh je pre nás prospešný, avšak má aj odvrátenú stránku. Pozri akú!
  • 18.12.2017
  • Tomáš Čerhit

  • 35
  • 7

Chodíte behať? Alebo radšej preferujete rýchlu chôdzu, bicyklovanie, spinning, korčuľovanie, steper či veslovanie v miernom tempe na trenažéri v posilke? Toto všetko patrí k trendu dnešnej doby a je to skvelá voľba pokiaľ máme len minimálne ciele v zlepšovaní zdravia alebo sme leniví cvičiť vysoko intenzívny intervalový tréning. Spomenuté cvičenia sa tešia veľkej obľube hlavne kvôli odporúčaniam mnohých „expertov", napriek tomu, že nám skôr škodia ako pomáhajú stať sa zdravšími a chudšími.

Cesta nižšieho odporu

Zamysleli ste sa už niekedy nad tým, prečo je na uliciach toľko bežcov? Pretože je veľmi jednoduché obliecť si krátke nohavice a tričko, obuť tenisky, vyjsť von a prekladať jednu nohu za druhou. Nie je to vôbec namáhavé. Aj keď je jasné, že sa človek po čase spotí, zvlášť, keď je vonku 30 stupňov. To sme spotení už pri zaväzovaní šnúrok na bežeckej obuvi. A aj keď vám beh zvýši kondíciu, tak verte, že vášmu zdraviu skôr uškodí. Určite sa pýtate ako. Poďme si o tom povedať viac.

Pozri aj: Horčík: Každý už o ňom počul, ale načo je vlastne dobrý?

Behanie ničí kĺby

Zdroj: Shutterstock®

Dôsledky ľahkých kardio tréningov

Jedna štúdia sa zaoberala tým, ako je možné, že trénovaný maratónec dostane počas preteku infarkt. Zistilo sa, že dlhé behy poškodzujú srdce. Ide o to, že pri dlhotrvajúcej aktivite vášmu telu pomaly dochádza hlavný zdroj energie - sacharidy. Následne začne spaľovať energiu zo svalov. A keďže aj srdce je sval, telo začína odoberať energiu aj z neho.

Tiež si takto zvyšujete množstvo zápalov v tele. Počas aktivity musíte totiž viac dýchať, čím telo produkuje viac oxidantov. „Vďaka" nim stúpa v tele množstvo oxidatívnych poškodení a ruka v ruke s nimi aj počet zápalov.

K tomu všetkému ešte tieto aktivity zvyšujú množstvo kortizolu. Kortizol je bežne vyskytujúci sa hormón v tele, ktorého dlhodobo zvýšené množstvá spôsobujú zdravotné problémy. Okrem zvýšeného stresu a vzniku depresií, oslabenia imunity, znižujú množstvo testosterónu.

Aby toho nebolo málo, máme pre vás výsledok ešte jednej štúdie. V nej boli kontrolované dve skupiny ľudí so sedavým spôsobom života. Obe sa stravovali rovnako, no jedna z nich behávala resp. vykonávala nejakú aerobnú aktivitu 60 minút, 6-krát do týždňa. Po roku sa zistilo, že muži schudli tri kilá a ženy dve kilá naviac oproti druhej skupine. No uznajte sami. Má toto význam?

Odporúčame tiež: Predávkovanie potravinami: Aké vedľajšie účinky nám hrozia?

Neefektívne behanie

Zdroj: Shutterstock®

Je to lepšie ako nič

Tento článok vás nemá odradiť od aktivít, ktoré máte radi. Berte to len ako rozšírenie prehľadu a možno inšpiráciu, pre pestovanie nového športu. Aeróbne aktivity, ak sú prevádzané v správnej miere, pomáhajú znižovať zápaly v tele, riziko kardiovaskulárnych chorôb, zlepšujú náladu a dokážu zvýšiť výkon mozgu. No ak máte vyššie ciele, a teda byť zdravý a chcete schudnúť, tieto aktivity nie sú úplne to pravé orechové. A ešte ak to s nimi pravidelne preháňate môžete si škodiť spomínanými spôsobmi.


  • 35
  • 7
Návrat hore
Autor článku

7 komentárov

Monika Červinková 18.12.17 17:43

karma
87.00

o.. mňa z behu bolia klby a nemám dobrú dýchavičnosť... takže ja a beh nie....

  • 0
Odpovedať

Tomáš Čerhit 19.12.17 10:46

karma
38.00

Dobrý deň, v článku to síce nie je spomenuté, no tieto aktivity škodia aj kĺbom. Totiž naše kĺby nie sú prispôsobené na neustále opakované búšenie do nich. Takže Vaše telo Vám radí dobre :)

  • 0
Odpovedať

Soňa Krátka 18.12.17 18:33

SK
karma
119.00

tiež som s behom nikdy nebola kamoška

  • 0
Odpovedať

Tomáš Kamenár 19.12.17 08:36

TK
karma
104.00

verím len bicyklu

  • 0
Odpovedať

Jana Komadová 25.12.17 11:07

JK
karma
100.00

Ja v mojom veku už len rýchla chôdza a bicykel

  • 0
Odpovedať

Ján Komada 30.12.17 17:21

JK
karma
103.00

ja skôr kolieskové korčule a bajk

  • 0
Odpovedať

Marta Bujdošová 26.01.18 13:45

MB
karma
95.00

ja som v skole vypovedane nerada behavala, ale v posledne tri roky na beh nedam dopustit a aspon 2x do tyzdna si musim vybehnut niekam do prirody a je to uzasne, neprehanm to cca 8km mi staci, som v prirode, naplno ju vnimam, no je to nieco krasne a ma to aj vyhody, odvtedy som menej chora, nemavam migreny, zlepsilo mi to metabolizmus. Ked sa nieco robi s mierou a neprepadne clovek na druhu stranu je to OK, Urcite by som nebehavala kazdy den 60 minut, to sa ani necudujem, ze ludia potom podlahnu zraneniam a zapalom, vsetko treba robit s mierou a vychutnavat si to.

  • 0
Odpovedať

Čo čítajú ostatní

Voľný čas

Jedzte zdravšie - toto je váš Stravovací kompas

  • 22
  • 0
  • 04.06.2020
Zdravie

Ako na lepší spánok počas choroby? Tu je 7 vecí, ktoré určite pomôžu!

  • 109
  • 4
  • 31.05.2020
Domácnosť

Čistiť hrnce KEČUPOM?! Tieto netradičné tipy do kuchyne musíš skúsiť!

  • 64
  • 2
  • 13.05.2020
TOPlist