Máte príznaky jarnej únavy? Prekonajte ich čo najskôr!

Máte príznaky jarnej únavy? Prekonajte ich čo najskôr!

  • 15
  • 2

Po zimnom období je čas dať svoje telo do poriadku. V zime máme málo pohybu, jeme menej zeleniny a ani slnečné svetlo nám nedodáva dostatok potrebnej energie. S prvými jarnými lúčmi by sa malo dať všetko do poriadku, no niekedy sa tak nestane.

Cítite sa unavene, bez energie a len s nechuťou niečo robíte? Môže ísť o príznaky jarnej únavy. Prečítajte si, ako sa s ňou vyrovnať a na čo si dať pozor!

Jarná únava nie je ochorenie, ide skôr o stav organizmu, pri ktorom človek pociťuje slabosť, malátnosť, vyčerpanosť, prípadne slabé bolesti hlavy a neschopnosť sústrediť sa. Najčastejšie je tento problém spôsobený nedostatkom vitamínu D. Stav lenivosti môžu taktiež vyvolať stále zmeny počasia, ktoré po zime nastávajú, aj oslabená imunita z nedostatku vitamínov a minerálov.

Príznaky jarnej únavy sú skutočne nepríjemné, pretože človek sa vtedy len s ťažkosťami venuje svojim povinnostiam. Po zime je preto potrebné dodať telu dostatok pohybu a vitamínov, aby sa organizmus prebudil zo zimného útlmu. Netreba však zabúdať ani na potrebné množstvo oddychu a spánku.

Bude vás zaujímať: Vykročte do jari v trendových topánkach

ospalosť

Zdroj: Shutterstock®

Dôležitú rolu hrá slnečné svetlo

Ako sme už spomínali, jarnú únavu často zapríčiňuje nedostatok vitamínu D. Ide o vitamín, ktorý si telo vytvára samo. Pre jeho tvorbu potrebuje slnečné žiarenie, konkrétne zložku UVB, čiže ultrafialové žiarenie. V zimnom období je slnka nedostatok, a teda množstvo vitamínu D, ktoré sa v koži tvorí, je nepostačujúce. V boji proti únave sa preto slniečku rozhodne nevyhýbajte.

Do tela sa však dá dopraviť aj v potravinách, a to hlavne v rybách, prípadne v mliečnych výrobkoch, v mäse, kvasniciach, datliach či hríboch sušených na slnku. Dobrou správou v tomto prípade je, že ani tepelnou úpravou potravín sa tento vitamín neznehodnocuje.

Bude vás zaujímať: Čo neviete o zázvore a jeho zázračných účinkoch!

doprajte telu vitamíny

Zdroj: Shutterstock®

Telu doprajte vitamíny a minerály

Dostatočný príjem vitamínov a minerálov je dôležitý v každom ročnom období, no v zime a na jar je ich potreba o to väčšia. S nedostatkom vitamínov je organizmus náchylnejší na rôzne choroby a v období prebúdzania sa prírody to môže spôsobiť pocity únavy a vyčerpanosti. Preto do svojho jedálnička zaraďte značný objem surového a čerstvého ovocia a zeleniny. Taktiež stavte na celozrnné výrobky a biele mäso. Proti únave sú skvelými bojovníkmi vitamíny skupiny B a horčík.

Veľká únava môže signalizovať ochorenie

Aj keď jarná únava nie je skutočnou chorobou, nie je dobré tento stav podceňovať. Ak je únava naozaj chronická a trvá dlhodobo, mohla by byť príznakom nejakého reálneho a vážneho ochorenia. Takýto stav je už nutné konzultovať s lekárom. Napríklad, ak pocity únavy pretrvávajú viac ako pol roka, môže ísť o chronický únavový syndróm. Vyčerpanosť je tiež príznakom chudokrvnosti, zníženej funkcie štítnej žľazy i cukrovky.

Bude vás zaujímať: Trápi vás pálenie záhy? Takto to ide aj bez liekov!

športom proti únave

Zdroj: Shutterstock®

Ako poraziť jarnú únavu ešte rýchlejšie?

Jarná únava je vo väčšine prípadov len krátkodobou záležitosťou, no i tak je príjemnejšie ju prekonať čo najskôr. V prvom rade pomôže dostatok pohybu. Ak nie ste veľkým fanúšikom športu, stavte aspoň na prechádzky na čerstvom vzduchu, ktorý v takomto prípade účinkuje priam zázračne. Aj keď je potrebné telo po zime naštartovať a nabudiť do činnosti, nezavrhujte primerane dlhý spánok, počas ktorého si telo oddýchne. Ak vaše telo potrebuje hodinku spánku i v poobedných hodinách, doprajte mu ju.

Pozor si treba dávať na niektoré druhy potravín, napríklad na cukor, bielu múku, kofeín, či alkohol, ktoré vám v boji proti jarnej únave rozhodne nepomôžu. Myslite aj na svoj pitný režim. Najlepšia je čistá voda, prípadne bylinné čaje a ovocné šťavy. Vyhýbajte sa stresu, ktorý je pre telo priveľkou záťažou a ubral by vám množstvo síl navyše.

Bude vás zaujímať: Japonský zelený čaj matcha. Spoznajte jeho výhody a správny spôsob


  • 15
  • 2
Návrat hore
Autor článku

2 komentáre

Soňa Kelemenová 17.03.17 07:26

SK
karma
86.00

ach slniečko nám chýba v zime, vitamín D je dôležitý..... už sa veľmi teším na jar, keby vykuknú slnečné lúče..... i keď jarná únava aj na mna doľahla, ale snažím sa ju prekabátiť....jem veľa čerstvej zeleniny, jarná cibuľka, reďkovka.....prechádzky v prírode

  • 0
Odpovedať

Pavlína Vaksmundská 17.03.17 19:37

PV
karma
94.00

Snažím sa viac chodiť vonku.. Najlepší je beh ,ale aj prechádzky v prírode.. No najradšej mám plávanie, tak sa teším na nedeľu do bazéna..

  • 0
Odpovedať

Čo čítajú ostatní

Rodina

Nástrahy virtuálneho sveta: Čo robiť, ak sa človek stane obeťou sexuálneho predátora?

  • 127
  • 2
  • 04.09.2020
Inšpirácie pre sebarozvoj

Viesť si denník vďaky sa oplatí. Akým spôsobom dokáže zmeniť život?

  • 70
  • 3
  • 08.09.2020
Cvičenie

Total Barre tréning: Unikátny spôsob ako vyrysovať svoje telo. Milujú ho i modelky

  • 134
  • 3
  • 01.09.2020
TOPlist