Únava a jej bežné príčiny: Ktorými zlozvykmi sa oberáme o energiu?

Únava a jej bežné príčiny: Ktorými zlozvykmi sa oberáme o energiu?

    • Zdieľaj:
  • 1

Únava z času na čas potrápi pravdepodobne každého z nás. Neraz býva sprevádzaná mnohými nepríjemnými príznakmi, ako sú pocity vyčerpania a ospalosť, časté zívanie, bolesti hlavy, problémy so sústredením či zhoršenie pamäte. Čo však únavu spôsobuje? Áno, v niektorých prípadoch môže byť únava spôsobená ochorením, napríklad chorobami štítnej žľazy, cukrovkou i rôznymi poruchami spánku.

Avšak, ak nás často trápia pocity únavy, rozhodne za tým nemusí hneď stáť nejaká choroba. Pravidelná únava môže totiž súvisieť aj so spôsobom nášho života. Ktoré každodenné zlozvyky nás oberajú o energiu a poriadne vyčerpávajú?

Nespíme dostatočne dlho

Ak nás takmer deň čo deň trápia pocity únavy, mali by sme sa v prvom rade pozrieť na to, koľko hodín počas noci spíme. V prípade, že chodíme spať po polnoci a do práce vstávame, povedzme, o piatej alebo šiestej, nemôžeme sa čudovať tomu, že naša energia rýchlo klesá k nule a v poobedných hodinách dokonca pociťujeme potrebu dať si šlofíka. Vyhýbať by sme sa mali i víkendovému ponocovaniu. Spánok by sme rozhodne nemali brať ako nepriateľa okrádajúceho nás o čas. Spánok je nevyhnutný pre regeneráciu organizmu a jeho správnu funkciu počas dňa. 

Pozri aj: Bruxizmus je hrozbou pre zuby. Čo ho spôsobuje a ako ho odstrániť?

nekvalitný spánok

Zdroj: Shutterstock®

Nepustíme mobil z ruky ani pred spánkom

Dôležité je však nielen to, ako dlho spíme, ale aj ako kvalitne. Mnoho faktorov môže výrazne zhoršovať kvalitu nášho nočného odpočinku. Neviete večer v posteli pustiť z ruky mobil alebo tablet a vzdať sa čítania či sledovania sociálnych sietí? Tak vedzte, že i tento zlozvyk nás oberá o kvalitný spánok a spôsobuje možné vyčerpanie ďalší deň. Prečo? Príčinou je najmä modré svetlo, ktorého umelým zdrojom sú hlavne obrazovky elektronických zariadení. Pôsobenie modrého svetla vo večerných hodinách narúša produkciu melatonínu, ktorý napomáha regulovať spánok. Pre lepší spánok by sme mobily či tablety mali odložiť aspoň 2 hodiny pred odpočinkom. 

Pijeme pred spaním alkohol

Ďalším faktorom, ktorý môže významne narúšať nočný odpočinok, je konzumácia alkoholu pred spánkom. Mnohým sa môže zdať, že neškodný pohár kvalitného vínka či dobrého piva človeku pomôže ľahšie a príjemnejšie zaspať. Alkohol spočiatku pôsobí jemne sedatíve, teda môže vyvolať pocit ospalosti. Počas spánku však následne musí telo alkohol odbúrať, čo nemá na kvalitu spánku práve priaznivý vplyv. Pravidelnému popíjaniu alkoholu i v malom množstve krátko pred spánkom by sme sa preto mali vyhýbať. 

Vedieme sedavý spôsob života

Vplyv na rozvoj únavy však nemusia mať len faktory týkajúce sa spánku, ako je jeho dĺžka alebo kvalita, ale aj odlišné faktory životného štýlu. Vediete aktívny životný štýl s dostatkom pohybu, alebo naopak väčšinu dňa presedíte a nevenujete sa pravidelnej pohybovej aktivite? Možno to bude znieť paradoxne, no za nedostatkom energie neraz stojí nedostatok pohybu. Ak si myslíte, že cvičenie vás okradne o posledné zvyšky energie, ste na omyle. Primeraný a pravidelný pohyb podporuje kondíciu, odolnosť a výdrž nášho tela a zlepšuje toleranciu únavy a námahy. 

Vynechávame raňajky

I strava hrá nemalú rolu v tom, koľko energie počas dňa máme. Jedlo je v podstate palivom pre naše telo, preto by sme mu ho mali v prvom rade dodať v potrebnom množstve. Vynechávanie jednotlivých porcií jedla rozhodne nie je vhodné. Obzvlášť by sme nemali zabúdať na prvé jedlo dňa, teda raňajky. Ak ráno odídeme z domu bez kúska jedla, ľahko sa môže stať, že už v dopoludňajších hodinách zívame, cítime ospalosť a malátnosť, alebo máme problém sa na čokoľvek sústrediť. Pre dostatok energie by mali raňajky pozostávať zo zložených sacharidov, zdravých tukov i bielkovín.  

Pozri aj: Zinok je dôležitejší, než si myslíme. Ako spoznať jeho nedostatok?

zlá strava

Zdroj: Shutterstock®

Podceňujeme význam vyváženej stravy

Problémy s nadmernou únavou môžu súvisieť nielen s nedostatkom potravy, ale aj nevhodným zložením stravy. Naše telo potrebuje rôzne živiny, ktoré nájdeme v rôznorodých potravinách. Preto je nesmierne dôležité myslieť na to, aby bola strava vyvážená a pestrá. Nedostatok viacerých nenahraditeľných zložiek v potrave môže viesť k pocitom únavy. Dostatok energie v prvom rade nebudeme mať v prípade, ak nejeme dosť sacharidov. Tie sú totiž pre telo základným zdrojom energie. Avšak i deficit bielkovín sa prejavuje nadmernou únavou a celkovou slabosťou. Únava môže ďalej sprevádzať aj nedostatok železa, vitamínu D, vitamínu B12 a ďalších látok. 

Zanedbávame pitný režim

O dôležitosti pravidelného pitného režimu počúvame z každej strany, no i napriek tomu ho mnohí podceňujú. A viete, čo všetko môže nedostatok tekutín vedúci k dehydratácii spôsobiť? Prvým signálom býva veľmi tmavý moč s výrazným zápachom, k tomu sa pridávajú ťažkosti, ako napríklad mdloby, bolesti hlavy, suchosť sliznice ústnej dutiny, podráždenosť či problémy s koncentráciou. A áno, nedostatok tekutín vedie aj k nadmernej únave. Preto význam vody pre naše telo nikdy nepodceňujte. 

Nevieme si dať pauzu od práce a povinností

Pracujete takmer nepretržite deň čo deň a od práce si neviete dať pokoj ani len počas dovolenky alebo voľného dňa? Máte kalendár nabitý pracovnými alebo inými bežnými povinnosťami? Neviete povedať nie a každému sa snažíte vyhovieť alebo mu rovno pomôcť? Snažíte sa vyriešiť všetky problémy sveta? Neviete, čo znamená čas pre seba? Nuž, ak ste na viacero otázok odpovedali kladne, nemôžete sa čudovať, že čoraz častejšie cítite únavu až úplnú vyčerpanosť. V takomto prípade je pravdepodobne čas na zmenu, čas na stanovenie si priorít a prehodnotenie určitých vecí v živote. 

Nevieme oddychovať

Posledný zlozvyk, ktorý môže súvisieť s našou únavou, sčasti nadväzuje na ten predchádzajúci. Za nedostatkom energie totiž neraz stojí i to, že nevieme dostatočne oddychovať. Na plecia si často nakladáme toho naozaj veľa a na seba nám čas nezostáva. Tak ako si v noci musíme nájsť čas na dostatok spánku, rovnako by sme si počas dňa mali nájsť čas na menší oddych, relax, vypnutie mysle a dobitie bateriek. Avšak tento oddych musí byť plnohodnotný. Verte, že vysedávanie pred televízorom nie je najlepšou voľbou. Oveľa lepšie urobíte, ak si prečítate knihu, vypočujete hudbu, budete chvíľu meditovať alebo sa poprechádzate na čerstvom vzduchu. 

Odporúčame: Myrha - živica so silnými koreňmi pomáha aj dnes! Už po stáročia je zázrakom prírody


    • Zdieľaj:
  • 1
Návrat hore
Autor článku

  • Pred komentovaním musíte byť prihlásený!

  • Nie ste ešte zaregistrovaný?

Pre zapojenie sa do diskusie alebo súťaže je potrebné mať u nás na webe registráciu a byť prihlásený. Pokiaľ registráciu nemáte, vytvoríte si ju - TU.
A následne sa stačí prihlásiť a odpovedať na súťažnú otázku.

1 komentár

Ľubica Šťastná 14.01.22 04:46

ĽŠ
karma
100.00

Zlozvyky, ktoré vedia skutočne obrať o energiu.

  • 0
Odpovedať

Čo čítajú ostatní

Pleťové oleje na zimu: Pre každý typ pleti je vhodný iný! Aký si vybrať?
Pleť

Pleťové oleje na zimu: Pre každý typ pleti je vhodný iný! Aký si vybrať?

  • 4
  • 10.12.2021
Farbenie obočia v pohodlí domova: Ako na to?
Líčenie

Farbenie obočia v pohodlí domova: Ako na to?

  • 4
  • 27.11.2021
Novinky nielen na odličovanie a čistenie pleti: Spoznaj multifunkčné balzamy od Panakeia!
Novinky

Novinky nielen na odličovanie a čistenie pleti: Spoznaj multifunkčné balzamy od Panakeia!

  • 2
  • 17.12.2021
TOPlist