Zinok je dôležitejší, než si myslíme. Ako spoznať jeho nedostatok?

Zinok je dôležitejší, než si myslíme. Ako spoznať jeho nedostatok?

    • Zdieľaj:
  • 1

To, že nejakú látku potrebuje ľudský organizmus len v menšom množstve neznamená, že môžeme jej význam podceňovať. Takzvané mikroelementy, prezývané i stopové prvky, potrebuje naše telo prakticky len v minimálnom množstve v porovnaní s tým, v akom množstve musíme prijímať napríklad také bielkoviny. Význam mikroelementov je však nezanedbateľný. Napríklad zinok sa nachádza vo všetkých bunkách ľudského tela a okrem iného sa podieľa na celom rade činností enzýmov. Zistite, prečo nášmu telu nesmie zinok chýbať, ako sa prejavuje jeho nedostatok a ako ho do tela dopraviť v potrebnom množstve. 

Zinok v ľudskom tele

Zinok (latinsky Zincum, značka Zn) predstavuje chemický prvok v periodickej tabuľke prvkov s protónovým číslom 30. Ide o mäkký a ľahko taviteľný kov, ktorý je v zemskej kôre bohato zastúpený. Hojne sa využíva už od staroveku, je súčasťou rôznych zliatin, používaný je pri výrobe farbív či elektród galvanických článkov aj na pozinkovanie plechov a drôtov. Zinok však radíme aj medzi takzvané biogénne prvky, čo sú chemické prvky nachádzajúce sa v živých organizmoch. Konkrétne v ľudkom tele sa bežne nachádzajú približne 2 až 3 gramy zinku. 

Hoci sa v určitom množstve nachádza prakticky vo všetkých bunkách tela, väčšina je uložená v kostiach, zvyšok nájdeme napríklad vo svaloch, koži, mozgu, prostate či dokonca v očných tkanivách. Odporúčaná denná dávka tohto stopového prvku u dospelého jedinca bez zvýšenej spotreby je približne 10 až 20 mg, väčšie množstvo býva odporúčané obvykle tehotným a dojčiacim ženám či jedincom s vyššou fyzickou aktivitou.

Hlavné funkcie:

  • je nevyhnutný pre správny vývoj organizmu,
  • prispieva k správnej syntéze DNA a bielkovín,
  • zohráva úlohu v procese delenia buniek,
  • je súčasťou mnohých enzýmov a podieľa sa na ich funkcii,
  • prispieva k správnemu fungovaniu imunitného systému,
  • má antioxidačné pôsobenie a prispieva k ochrane buniek pred oxidačným stresom,
  • je dôležitý pre správne fungovanie reprodukčnej sústavy,
  • vplýva na produkciu pohlavných hormónov a plodnosť,
  • pomáha udržiavať zdravé kosti, kožu, vlasy aj nechty,
  • pomáha udržiavať celistvosť kože a slizníc, podporuje hojenie rán,
  • podporuje tvorbu svalovej hmoty,
  • zlepšuje kognitívne funkcie, upokojuje nervový systém,
  • prispieva k udržaniu dobrého zraku.

Odporúčame: Ako zlepšiť stravovacie návyky? Tu je 9 tipov pre zmenu k lepšiemu!

účinky zinku

Zdroj: Shutterstock®

Zinok v tehotenstve

Zinok je nesmierne dôležitý aj v období tehotenstva. Ako sme spomenuli vyššie, táto látka je nevyhnutná pre správny vývoj organizmu, delenie buniek a syntézu DNA. Zinok podporuje rast plodu, tvorbu nových tkanív, vývoj mozgu aj imunitného systému plodu počas vnútromaternicového vývoja.

U tehotnej ženy je bežná vyššia spotreba zinku, o niečo vyšší príjem tejto látky je rovnako potrebný aj počas dojčenia, kedy sa odporúča obvykle prijímať až do 25 mg zinku. Zabúdať nemožno ani na to, že zinok je dôležitý aj pred tehotenstvom, keďže priamo vplýva na plodnosť, hladiny pohlavných hormónov a činnosť pohlavných orgánov.  

Nedostatok zinku

Zinok je dobre zastúpený v rôznorodých potravinách, preto nie je jeho deficit až taký častý. Avšak k nedostatku tohto stopového prvku môže v niektorých prípadoch dôjsť z viacerých príčin. Hlavnou príčinou chýbajúceho zinku v organizme sú predovšetkým chyby v stravovaní. Ak je strava človeka jednostranná, nie je vyvážená a pestrá, je vyššie riziko, že neobsahuje dostatok všetkých potrebných látok, napríklad i zinku. Ak teda chýba zinok v strave, bude aj v tele.

S nedostatkom zinku však môžu mať problém napríklad aj vegetariáni a vegáni. Tento minerál je totiž bohato zastúpený v potravinách živočíšneho pôvodu, pri rastlinnej strave je preto nevyhnutné dávať si pozor na dostatočný príjem zinku z iných zdrojov. Nedostatok zinku v tele sa však môže spájať napríklad aj s nadmernou konzumáciou alkoholu, nadmerným potením či poruchami trávenia a vstrebávanie živín.

A ktoré zdravotné problémy môžu poukazovať na vzniknutý deficit zinku? Jeho nedostatok sa môže prejavovať nasledovne:

  • nadmerné vypadávanie vlasov,

  • zvýšená lámavosť nechtov, biele škvrny na nechtoch,
  • zvýšená náchylnosť na infekcie,
  • zlá kvalita kože,
  • pomalé hojenie rán,
  • zmyslové poruchy (napr. zhoršené videnie, strata čuchu),
  • strata chuti do jedla,
  • oneskorené pohlavné dozrievanie,
  • poruchy rastu,
  • problémy s prostatou (napr. zväčšená prostata),
  • znížené libido,
  • poruchy menštruačného cyklu,
  • problémy s plodnosťou,
  • zhoršená koncentrácia.

Nadbytok zinku

Zriedkavo sa môže vyskytnúť aj problém s nadbytkom zinku, čo je pravdepodobne najčastejšie spôsobené nadužívaním doplnkov stravy s obsahom tohto minerálu. Na nadbytok zinku je potrebné dávať si pozor, pretože napríklad negatívne ovplyvňuje vstrebávanie medi (následkom je zníženie hladiny tejto látky v tele) a funkcie železa. Môže sa spájať s rozvojom viacerých zdravotných ťažkostí, ako je vracanie, nevoľnosť, bolesti a kŕče v brušnej dutine, hnačky, bolesti hlavy. V extrémnych prípadoch môže spôsobiť problémy so svalstvom aj obličkami. 

Odporúčame: Je večerné jedenie prospešné? Zisti, kedy je vhodné večerať!

zinok v potravinách

Zdroj: Shutterstock®

Zinok v potravinách

Zinok môžeme svojmu telu bežne dopĺňať v prvom rade potravinami. Ukrýva sa v celom rade potravín živočíšneho aj rastlinného pôvodu, i keď práve rôzne druhy mäsa ho obvykle obsahujú v najväčšom množstve. Medzi úplne najlepšie zdroje zinku pritom patria rôzne morské živočíchy. Prvú priečku pravdepodobne obsadzujú ustrice, v ktorých môžeme nájsť okolo 90 mg zinku na stogramovú porciu, čo je niekoľkonásobne viac zinku, ako denne vôbec potrebujeme. Na zinok sú bohaté aj slávky, krab či homáre.

Živočíšne aj rastlinné zdroje zinku:

  • ryby a plody mora,

  • mäso, najmä červené, ale aj hydina,
  • vnútornosti, napr. hovädzia pečeň,
  • vajcia,
  • syry,
  • šošovica, cícer, fazuľa a ďalšie strukoviny,
  • píniové orechy, kešu,
  • tekvicové, ľanové aj konopné semienka,
  • quinoa, hnedá ryža, ovos a ďalšie obilniny,
  • kakaové bôby a horká čokoláda,
  • huby,
  • sušené figy,
  • špenát, brokolica, špargľa.

Zinok vo výživových doplnkoch

Druhou možnosťou dopĺňania zinku je formou doplnkov stravy. Dostupné sú tablety, v ktorých nájdeme iba zinok, ale aj rôzne výživové doplnky, v ktorých je zinok len jednou zo zložiek. Takéto doplnky bývajú neraz zamerané napríklad na podporu imunitného systému, tiež na podporu zdravia pokožky, vlasov a nechtov, u mužov na podporu potencie a zdravia prostaty.

Doplnkami stravy možno podporiť optimálnu hladinu zinku v tele pri zvýšenej spotrebe tejto látky, ako je tomu napríklad u fyzicky aktívnych jedincov, alebo pri nedostatku zinku z akýchkoľvek príčin. Doplnky stravy by však nemali nikdy slúžiť ako náhrada pestrej stravy. Ich užívanie je vhodné konzultovať s lekárom. Lekár môže vďaka krvným testom zistiť hladiny zinku v tele a následne odporučiť jeho dopĺňanie z rôznych zdrojov. 

Odporúčame: Ako sa stravovať v zime? Do jedálnička pridaj tieto potraviny!


    • Zdieľaj:
  • 1
Návrat hore
Autor článku

  • Pred komentovaním musíte byť prihlásený!

  • Nie ste ešte zaregistrovaný?

Pre zapojenie sa do diskusie alebo súťaže je potrebné mať u nás na webe registráciu a byť prihlásený. Pokiaľ registráciu nemáte, vytvoríte si ju - TU.
A následne sa stačí prihlásiť a odpovedať na súťažnú otázku.

1 komentár

Ľubica Šťastná 10.01.22 06:55

ĽŠ
karma
100.00

Výborný článok!

  • 0
Odpovedať

Čo čítajú ostatní

Vplyv kávy na našu pleť: Pomáha alebo škodí?
Pleť

Vplyv kávy na našu pleť: Pomáha alebo škodí?

  • 12
  • 01.10.2021
Zdravé nechty jedným ťahom: Kvetinová posila pre nechty
Novinky

Zdravé nechty jedným ťahom: Kvetinová posila pre nechty

  • 6
  • 21.10.2021
Rýchle účesy z dlhých vlasov: Potrebuješ na ne len 60 sekúnd
Vlasy

Rýchle účesy z dlhých vlasov: Potrebuješ na ne len 60 sekúnd

  • 2
  • 30.11.2021
TOPlist