Najdôležitejšie látky pre zdravé kosti: Iba vápnik nestačí!

Najdôležitejšie látky pre zdravé kosti: Iba vápnik nestačí!

    • Zdieľaj:
  • 365
  • 9

Ľudská kostra pozostáva z približne 206 kostí. Zaujímavosťou pritom je, že novorodenci ich majú o značné množstvo viac. V priebehu vývoja a rastu jedinca sa totižto mnohé kosti zrastajú. Ľudské kosti sú pomerne pevné a odolné, no platí to hlavne v prípade, že sú zdravé a v dobrom stave. Viete, čo všetko potrebujú naše kosti, aby boli pevné a zdravé a aby nám slúžili do vysokého veku? V súvislosti s kosťami sa hovorí hlavne o význame vápnika. Áno, táto látka je veľmi dôležitá, no nie je všetko len o vápniku. V nasledujúcom článku sa pozrieme na to, ktoré látky, vrátane vápnika, naše kosti potrebujú najviac. 

Vápnik

Jednou z najdôležitejších látok pre zdravie a dobrý stav kostí je bezpochyby práve spomínaný vápnik. Tento minerál je významnou zložkou kostného tkaniva. Naša kostra v podstate slúži ako zásobáreň vápnika. Väčšina prijatého vápnika sa ukladá práve v kostiach. Zúčastňuje sa na stavbe kostí aj zubov a stará sa o zachovanie ich dobrej kondície. Zohráva dôležitú rolu aj pri hojení zlomenín. Nedostatok vápnika u detí môže viesť k deformáciám kostí, deficit tejto látky vo všeobecnosti zvyšuje riziko zlomenín a spája sa s rednutím kostí. Vápnik možno nájsť v mliečnych výrobkoch, maku, listovej zelenine či orechoch a semienkach. 

Odporúčame: Poznáš korenie adžvajen? Prekvapí ťa, ako dokáže podporiť zdravie!

horčík

Zdroj: Shutterstock®

Horčík

Ako sme už spomenuli vyššie, je potrebné myslieť na to, že kosti potrebujú okrem vápnika mnohé ďalšie živiny. Nenahraditeľnou látkou pre ich zdravie je napríklad aj horčík. V súvislosti s horčíkom sa často hovorí hlavne o jeho vplyve na nervový systém, no táto látka je rovnako dôležitou zložkou kostí a zubov. Viac ako polovica množstva horčíka v ľudskom tele sa ukrýva práve v kostiach, okrem toho sa nachádza napríklad aj vo svaloch. Nedostatok horčíka môže rovnako viesť k úbytku kostnej hmoty. Látku nájdeme v banánoch, ovsených vločkách či listovej zelenine.

Fosfor a zinok

Aby boli naše kosti zdravé, mali by sme v dostatočnom množstve prijímať aj fosfor a zinok. Fosfor patrí k najčastejšie zastúpeným minerálom v ľudskom tele. Zúčastňuje na tvorbe zdravých kostí a zubov a pomáha ich udržovať v dobrom stave. Je nevyhnutný pre telesný rast. Nájdeme ho v zemiakoch, rybách, vajciach či obilí. Kým jeho nedostatok býva skôr zriedkavý, pozor si treba dávať na jeho nadmerný príjem, ktorý negatívne vplýva na využitie vápnika. Ani na zinok netreba zabúdať. Prispieva k normálnemu stavu kosti a podporuje ich rast. Zinok si možno doplniť morskými plodmi, šošovicou, orechmi aj kakaom. 

Mangán a bór

Ďalšími minerálmi, ktoré sú nevyhnutné pre naše kosti, sú mangán a bór. Mangán zohráva rolu v procese tvorby a vývoja kostí. Okrem toho tiež podporuje využitie vápnika aj fosforu, čo sú rovnako dôležité látky pre kosti. Spolu s ďalšími látkami prispieva k ochrane pred rednutím kostí. Medzi zdroje mangánu radíme ryby, zemiaky, listovú zeleninu aj celozrnné potraviny. Bór rovnako podporuje zdravie kostí a má vplyv na metabolizmus vápnika aj ďalších minerálov. Túto látku nájdeme v sušených slivkách, arašidoch, celozrnných obilninách či cvikle.

vitamín D

Zdroj: Shutterstock®

Vitamín D

Pre zdravie našich kostí sú dôležité nielen viaceré minerály a stopové prvky, ale aj vitamíny. Ako prvý môžeme spomenúť vitamín D. Má význam z hľadiska tvorby kostí a zubov a pomáha udržiavať primerané hladiny vápnika a fosforu v krvi. Podporuje vstrebávanie vápnika z potravy a ukladanie minerálov do kostí. Nedostatok vitamínu D môže viesť k chorobnému oslabeniu kostí aj zubov. V detskom veku spôsobuje výrazný deficit vitamínu D ochorenie zvané rachitída, ktoré zapríčiňuje mäkké kosti a ich krivenie. Tento vitamín sa v koži tvorí vplyvom slnečného žiarenia, v strave ho nájdeme najmä v rybách, vajciach či mliečnych výrobkoch.

Vitamín K

Aj príjem vitamínu K má priaznivý vplyv okrem iného taktiež na zdravie našich kosti. Táto látka je nevyhnutná z hľadiska mineralizácie, obnovy a regenerácie kostí. I vitamín K podporuje ukladanie vápnika do kostí či zubov. Jeho dostatočný príjem prispieva k prevencii osteoporózy. Veľmi dobrým zdrojom tohto vitamínu je listová zelenina, fazuľa, vajcia, mliečne výrobky či fermentované potraviny. 

Bielkoviny

Pre budovanie optimálnej kostnej hmoty sú nakoniec potrebné aj bielkoviny. Tie v našom tele zastávajú okrem iného aj stavebnú funkciu. Nachádzajú sa v koži, nechtoch, vlasoch, chrupavkách, rôznych tkanivách aj kostiach. Ich nedostatok môže okrem iného viesť k oslabeniu kostí. Pravdepodobne najznámejším zdrojom bielkovín je mäso. Zabúdať však netreba na rastlinné zdroje, ako sú orechy a semená, strukoviny alebo quinoa.

Pozri aj: 3 dôvody, prečo prestať piť mlieko: Toto sa stane s telom už za 3 dni!


    • Zdieľaj:
  • 365
  • 9
Návrat hore
Autor článku

  • Pred komentovaním musíte byť prihlásený!

  • Nie ste ešte zaregistrovaný?

Pre zapojenie sa do diskusie alebo súťaže je potrebné mať u nás na webe registráciu a byť prihlásený. Pokiaľ registráciu nemáte, vytvoríte si ju - TU.
A následne sa stačí prihlásiť a odpovedať na súťažnú otázku.

9 komentárov

Ľubica Šťastná 08.02.21 07:04

ĽŠ
karma
114.00

Iba vápnik, žiaľ, naozaj nestačí. Výborný článok!

  • 0
Odpovedať

Mária Reibergerová 08.02.21 07:59

MR
karma
121.00

dobre vedieť ako a čím si pomôcť k zdravým kostiam

  • 0
Odpovedať

Katarína Konečná 08.02.21 09:55

KK
karma
107.00

a okrem toho treba aj pohyb

  • 0
Odpovedať

Pavlína Vaksmundská 08.02.21 14:08

PV
karma
107.00

Veru , vekom už rednú naše kostičky.. Určite k týmto vitamínom patrí aj pravidelný pohyb.. Moja mamka mi vždy vravela,že treba jesť vývar ,aby som mala silné kosti .. :-)

  • 0
Odpovedať

Jana Komadová 08.02.21 21:10

JK
karma
100.00

výrazný deficit vitamínu D ochorenie zvané rachitída, ktoré zapríčiňuje mäkké kosti a ich krivenie treba ho užívať

  • 0
Odpovedať

Mária Maxianová 09.02.21 19:31

MM
karma
115.00

preto je nevyhnutná pestrá strava

  • 0
Odpovedať

Margaret Zimova 10.02.21 18:14

MZ
karma
110.00

Vynikajúci článok ... pestrá a zdravá strava to zabezpečí.

  • 0
Odpovedať

Soňa Kollárová 10.02.21 20:33

SK
karma
113.00

Výborný článoček. Vaša stránka je fakt kniha múdrosti. :)

  • 0
Odpovedať

Elena Švachová 10.02.21 22:29

karma
119.00

Vekom naše kosti rednú,hlavne ženám hrozí osteoporóza,preto treba minerály,vitamíny a stopové prvky doplňať a to v zdravej a pestrej strave.

  • 0
Odpovedať

Čo čítajú ostatní

Cviklové placky s jogurtovým dresingom: Zdravá jesenná pochúťka
Bezmäsité jedlá

Cviklové placky s jogurtovým dresingom: Zdravá jesenná pochúťka

  • 56
  • 7
  • 02.11.2020
Tak jednoduché a výborné – slimáčiky zo zemiakového cesta
Jednohubky

Tak jednoduché a výborné – slimáčiky zo zemiakového cesta

  • 81
  • 6
  • 27.01.2021
Dokonalé varené víno krok za krokom: Ako ho robí Jamie Olivier?
Recepty šéfkuchárov

Dokonalé varené víno krok za krokom: Ako ho robí Jamie Olivier?

  • 61
  • 11
  • 12.12.2020
TOPlist