Registrácia Prihlásenie

Toto sú najlepšie zdroje medi: Nachádzajú sa aj v tvojom jedálničku?


Hoci naše telo potrebuje meď len v malom množstve, neznamená to, že jej úloha v tele je zanedbateľná. Práve naopak! Tento stopový prvok je pre správnu funkciu organizmu nevyhnutný. Zúčastňuje sa viacerých reakcií, je súčasťou enzýmov a podporuje zdravie kĺbov a kostí. Nedostatok tejto látky môže byť zapríčinený najmä jednostrannou výživou. Práve preto by sme mali dbať na rozmanitú stravu. My vám dnes prezradíme, ktoré zdroje medi by vám v jedálničku rozhodne nemali chýbať.

Prečo potrebujeme meď?

Meď je chemický prvok Periodickej tabuľky prvkov, ktorý má značku Cu. Zároveň ide o esenciálny stopový prvok pre človeka, živočíchy i vyššie rastliny. Má antioxidačné účinky a v organizme sa podieľa na mnohých procesoch. Prítomnosť medi v tele je nevyhnutná napríklad pri tvorbe kolagénu, elastínu, melanínu, bielych krviniek aj hemoglobínu. Podporuje vstrebávanie železa aj krvnú zrážanlivosť a je aktivátorom dýchacích enzýmov. Dostatočné množstvo medi v organizme zabezpečuje pevnosť ciev, šliach i kostí, zdravie pokožky a dobrú imunitu i plodnosť.

Nedostatok tohto stopového prvku sa môže prejaviť v prípade jednotvárnej stravy. Taktiež sa predpokladá, že tento stav môže nastať, ak sa v organizme nachádza nadbytok zinku. Tieto dva prvky si totiž pri absorpcii v tráviacom trakte konkurujú. V každom prípade sa môže deficit medi prejaviť únavou, zníženou imunitou, padaním vlasov či zvýšeným cholesterolom. Objaviť sa môžu i problémy s krvotvorbou či poruchy pigmentácie. Človek potrebuje prijať okolo 1,5 až 2,5 mg medi denne.

Odporúčame: Alergia na laktózu či orechy? Tak táto potravina je priamo pre teba!

krevety

Zdroj: Shutterstock®

Čo zaradiť do jedálnička?

1. Morské živočíchy

Na meď sú v prvom rade bohaté rozličné plody mora. Už 50-gramová porcia varených ustríc prekračuje odporúčanú dennú dávku tejto látky. Vysoké množstvo cenného stopového prvku obsahuje i krab, homár či krevety. Slušnú dávku medi však telu doplní i mäso a vnútornosti suchozemských živočíchov. Spoľahnúť sa môžete na hovädziu pečeň či morčacie i kuracie mäso.

2. Ovsené vločky

Ovsené vločky sú zdrojom vlákniny, draslíka, fosforu, horčíka i viacerých vitamínov skupiny B. Rovnako v sebe ukrývajú i meď, a to pokojne cez 0,5 mg v stogramovej porcii. Ovsené vločky navyše vplývajú na znižovanie cholesterolu a podporujú pravidelné vyprázdňovanie. V zozname dobrých zdrojov cennej medi majú svoje miesto i obilné klíčky, ryža, pohánka či rozličné celozrnné produkty.

strukoviny

Zdroj: Shutterstock®

3. Cícer

Na meď sú bohaté i strukoviny. Napríklad 100 gramov cíceru môže v priemere obsahovať 0,4 mg dôležitého stopového prvku. Okrem toho sa v ňom nachádzajú omega-3 a -6 mastné kyseliny, selén i železo. Zaradením cícera do jedálnička urobíte niečo pre svoje vlasy, kosti i zrak. V obsahu medi je však na tom podobne i hrášok so šošovicou. Zabudnúť nemôžeme ani na to, že strukoviny predstavujú dobrý zdroj rastlinných bielkovín.

4. Avokádo

V jednom avokáde môžeme nájsť viac, ako 0,4 mg medi. Okrem toho je hruškovec americký bohatý na zdravé tuky, draslík, vlákninu i kyselinu listovú. Toto ovocie má detoxikačné a antiseptické účinky, podporuje pružnosť ciev a normalizuje hladinu cukru v krvi. Zdrojom medi sú i mnohé ďalšie druhy ovocia, napríklad banány, slivky či marhule. Zabudnúť však nemôžeme ani na zeleninu. Do jedálnička zaraďte artičoky aj špenát.

Odporúčame: Overené rady: Ako predĺžiť životnosť rezaných kvetov vo váze?

kešu orechy

Zdroj: Shutterstock®

5. Kešu oriešky

Do zoznamu najlepších zdrojov medi jednoznačne patria i mnohé druhy orechov. Priemerná 30-gramová porcia kešu orechov obsahuje viac, ako 0,7 mg tohto stopového prvku. Rovnako je plná omega-6 mastných kyselín, bielkovín a vlákniny. Pochutnať si však môžete i na lieskovcoch, vlašských či píniových orechoch, mandliach aj pistáciách. Ak ich budete konzumovať pravidelne, podporíte stav ciev, srdca i nervového systému.

6. Sezam

Na meď sú bohaté i rozličné semienka. Sto gramov sezamu obsahuje 3 až 4 gramy tejto látky. To znamená, že i malá porcia týchto chutných semienok vám doplní poriadnu dávku cenného stopového prvku. Sezam navyše prečisťuje tráviaci systém, zrýchľuje metabolizmus a upravuje vysoký krvný tlak. Striedať ho môžete so slnečnicovými či tekvicovými semenami.

kakao

Zdroj: Shutterstock®

7. Kakao

Zoznam najlepších zdrojov medi uzatvárame kakaom. Stogramová porcia nepražených kakaových bôbov obsahuje pokojne cez 3,5 mg cenného stopového prvku. Meď si však jednoducho môžete doplniť i chutnou čokoládou. Nezabudnite však siahnuť po kvalitnej horkej čokoláde, ktorá má vysoký obsah kakaa. Táto pochúťka navyše predstavuje prírodné antidepresívum. Podporuje funkciu mozgu aj koncentráciu a blahodarne pôsobí na kardiovaskulárny systém človeka.

Pozri aj: Neprehliadni: Toto je overená a naozaj účinná ochrana pred kliešťami!


Návrat hore
Autor článku

6 komentárov

Ľubica Šťastná 18.07.18 07:49

ĽŠ
karma
115.00

Tieto zdroje sa nachádzajú aj v mojom jedálničku, keďže sa jedná o obľúbené potraviny.

  • 0
Odpovedať

Marianna Rajniaková 18.07.18 10:20

MR
karma
91.00

zachraňujem príjem medi ovsennými vločkami

  • 0
Odpovedať

Mária Chromíková 18.07.18 11:19

MC
karma
117.00

Niečo je v mojom jedálničku, avokádo a morské plody absentujú.

  • 0
Odpovedať

Alzbeta Hartinikova 18.07.18 15:21

AH
karma
88.00

Avokado,lanove ,slnecnicove,cia ,ovsene vlocky,losos +kremelína

  • 0
Odpovedať

Jana Uhrová 19.07.18 18:16

JU
karma
103.00

z tohto najčastejšie konzumujem ovsené vločky a avokádo

  • 0
Odpovedať

Jana Komadová 09.01.19 14:57

JK
karma
112.00

Poučné a zaujímavé čítanie

  • 0
Odpovedať

Čo čítajú ostatní

Najkrajšie deti na svete: Pozri sa na tie anjelské tváričky!
Voľný čas

Najkrajšie deti na svete: Pozri sa na tie anjelské tváričky!

  • 124
  • 9
  • 25.08.2019
Minimalizmus: Kniha o najdôležitejších hodnotách v našich životoch
Voľný čas

Minimalizmus: Kniha o najdôležitejších hodnotách v našich životoch

  • 2
  • 0
  • 02.07.2019
Čo nesmie chýbať v ženskej kabelke? Toto by si mala mať vždy so sebou!
Inšpirácie

Čo nesmie chýbať v ženskej kabelke? Toto by si mala mať vždy so sebou!

  • 54
  • 4
  • 05.07.2019
TOPlist