Registrácia Prihlásenie

Vieš, čo nejesť pred spaním? Na tieto potraviny radšej zabudni!


Dopriať si posledné jedlo dňa o piatej hodine večer, ak si do postele líhame pred polnocou, nie je veľmi vhodné, no zároveň môže mať negatívny vplyv i napchávanie sa tesne pred spaním. O koľkej hodine si teda dopriať niečo pod zub? Večeru by sme si ideálne mali dopriať tak 3 až 4 hodiny pred spánkom. Dôležité je však zamyslieť sa i nad tým, čo si na tanier servírujeme. Kým niektoré potraviny sú úplne bezproblémové a môžu dokonca prispieť k pokojnejšiemu spánku, iným by sme sa vo večerných hodinách mali skôr vyhýbať. A to sú pritom mnohé z nich telu prospešné a vítané v našich jedálničkoch, no skôr by sme si na nich mali pochutnávať počas dňa. Tak sa poďte pozrieť spolu s nami na to, čo by sme pred spánkom konzumovať nemali.

Smažené a mastné jedlá

Asi vás neprekvapí, že prvými na zozname toho, čo by sme nemali jesť vo večerných hodinách, sú smažené, tučné a veľmi mastné jedlá. Samozrejme, z konzumovania takýchto jedál nebude naše telo nikdy nadšené, no ak si ich doprajeme raz za čas, je to v poriadku. Teda minimálne v tom prípade, ak si takýto pokrm nenaservírujeme o 10-tej hodine večer. Spracovanie smažených a mastných jedál je pre náš tráviaci trakt neľahkou úlohou. Pri trávení takýchto pokrmov neraz dochádza k zvýšenej produkcii tráviacich štiav a kyselín. Konzumáciou ťažkých jedál vo večerných hodinách si môžete ľahko spôsobiť tráviace ťažkosti, pálenie záhy i nepokojný spánok.

Odporúčame: Ocot ako liek: Neuveríš, s čím všetkým ti pomôžu octové podkolienky!

pikantný pokrm

Zdroj: Shutterstock®

Pikantné pokrmy

Veľmi podobne sú na tom i pikantné a korenisté pokrmy či rozličné štipľavé omáčky, ktoré mnohí milujú a iní zase nenávidia. Známe sú viaceré pozitívne účinky pikantných jedál na zdravie človeka. Vedeli ste napríklad o tom, že ľuďom pravidelne konzumujúcim jedlá s čili či kurkumou hrozí o niečo nižšie riziko vzniku krvných zrazenín? Ak však aj milujete pikantné jedlá a nemáte s nimi najmenší problém, vo večerných hodinách na ne radšej zabudnite. Hoci si takto „nakopnete“ metabolizmus, môžete zároveň uškodiť pokojnému spánku.

Čokoláda

Horká čokoláda je veľmi zdravá a má pozitívny vplyv na ľudský organizmus. Je zdrojom antioxidantov, priaznivo ovplyvňuje stav ciev a dokonca potláča stres. Obsahuje však zároveň kofeín, čo je výrazný stimulant centrálnej nervovej sústavy. Ľahko tak môže vzniknúť problém so zaspávaním. Kocku kvalitnej čokolády s vysokým podielom kakaa si preto doprajte radšej počas dňa, ideálne pred cvičením či počas práce alebo učenia. Dobrou voľbou však nie je ani mliečna čokoláda, ktorá je navyše plná cukru.

Pozri aj: Olej z melónových jadier urobí s pleťou hotové zázraky: A to nie je všetko!

sušené ovocie

Zdroj: Shutterstock®

Sušené ovocie

Na tomto zozname nesmie chýbať ani sušené ovocie, ktoré môžeme označiť za vítanú súčasť zdravého jedálnička. Je plné vitamínov, no zároveň aj vlákniny a prírodných cukrov, ktoré však naše telo vo večerných hodinách až tak veľmi nepotrebuje. Najmä nadmerným príjmom vlákniny si môžeme ľahko spôsobiť nadúvanie. Sušené ovocie je však veľmi vhodné napríklad na raňajky. Skvelo ochutí ovsenú kašu. Rovnako si ho môžete dopriať ako sladký olovrant namiesto inej nezdravej sladkosti.

Čipsy

Čipsy nie sú ani tak potravinou, ktorú by sme si normálne dopriali na večeru, no často nám na ne zostane ešte miesto po večeri. Určite i mnohí z vás obľubujú pochutnávanie si na zemiakových lupienkoch, kým v televízii beží obľúbený film. Opäť však hovoríme o mastnom pokrme, ktorý má negatívny vplyv na náš spánok. Čipsy sú navyše rovnako kalorické. Lepšie neurobíte, ani keď si vytiahnete balík slaných praclíkov, paličiek, chrumiek či orieškov. Všetky tieto pochúťky sú často plné soli, ktorá ma negatívny vplyv aj na krvný tlak. Vhodnejšou alternatívou sú domáce pukance.

cestoviny

Zdroj: Shutterstock®

Cestoviny

Cestoviny sú dozaista obľúbeným pokrmom mnohých z nás. Ide totiž o veľmi variabilnú potravinu, ktorá sa dá pripraviť na množstvo spôsobov. Cestoviny navyše predstavujú jedlo, ktoré je hotové raz-dva. Zároveň sú však plné sacharidov. Tie radíme k základným zložkám potravy a sú pre nás zdrojom energie, no vo večerných a nočných hodinách ich opäť až tak nepotrebujeme. Tu ešte veľmi záleží i na tom, ako sú cestoviny pripravené. Ak si totiž na tanier naservírujeme poriadnu dávku chutných syrových cestovín s opečenou slaninou, razom ide o tučné a ťažké jedlo, ktorým naše telo pred spánkom nepotešíme.

Alkohol a káva

Nakoniec sa môžeme pozrieť i na to, čo by sme pred spánkom nemali piť. Asi vás neprekvapí fakt, že ruky preč by sme mali dať najmä od kávy aj alkoholu. Nápoje s obsahom alkoholu sú nielen opäť vysokokalorické, ale môžu výrazne prispievať k rozvoju problému s nočným potením. Po ich nadmernej konzumácii sa ani zďaleka dostatočne nevyspíme a ráno sa budeme cítiť hocijako, len nie oddýchnuto. Káva zase obsahuje kofeín, ktorý zvyšuje tlak a povzbudzuje nervovú sústavu, čo pred spánkom vôbec nie je žiaduce. Ideálne je dopriať si skôr upokojujúci bylinný čaj.

Pozri aj: Odborníci radia: Najlepšie potraviny pre kĺby, aby nevŕzgali a neboleli


Návrat hore
Autor článku

9 komentárov

Ľubica Šťastná 19.09.19 07:54

ĽŠ
karma
114.00

Jedlá i nápoje, ktorým sa treba pred spánkom radšej oblúkom vyhnúť.

  • 2
Odpovedať

Mária Slováková 19.09.19 08:40

MS
karma
103.00

No mojou slabosťou sú chipsy a cestoviny a priznávam, že niekedy aj večer v posteli.

  • 2
Odpovedať

Elena Švachová 19.09.19 23:37

karma
115.00

Súhlasím so všetkým,čo je v článku napísané...ťažké jedlo=ťažké sny.Kávu už vôbec nie...to by malo byť jasné každému.

  • 0
Odpovedať

Lucia Šintálová 20.09.19 12:42

karma
-1.00

Áno, so všetkým súhlasím, keď sa najem tesne pred spaním = zlý, nepokojný spánok.

  • 0
Odpovedať

Daniela Revayová 20.09.19 13:34

DR
karma
104.00

Pohar vina ani pred spanim snad neuskodi....

  • 0
Odpovedať

Mária Reibergerová 25.09.19 08:06

MR
karma
-1.00

nič z tohto nepijem, nejem až na sušené ovocie to si veru večer dávam

  • 0
Odpovedať

Jana Džavanová 28.09.19 08:05

JD
karma
105.00

Rada podlahnem takymto pochutkam a hlavne vecer, ked uz si clovek sadne a vypne. Mam vsak svoj pukancovac, takze pukance mam domace a je to super, odporucam

  • 0
Odpovedať

Jana Čipková 03.10.19 19:37

karma
100.00

Nie každému uvedené potraviny a nápoje vadia pre spánok. Ja tiež občas zhreším s chipsami, lebo sa mi žiada niečo slané.

  • 0
Odpovedať

Katarína Šugar 04.10.19 15:42

karma
94.00

snazim sa pred spanim nejest, no obcas sa stane, ze si neskoro vecer dame pizzu

  • 0
Odpovedať

Čo čítajú ostatní

Vyrážky, svrbenie či sfarbenie: Vieš, čo prezrádza jazyk o zdraví?
Zdravie

Vyrážky, svrbenie či sfarbenie: Vieš, čo prezrádza jazyk o zdraví?

  • 47
  • 0
  • 14.09.2019
Pociťuješ vyčerpanie organizmu? Povieme ti, ako okamžite dobiť energiu!
Inšpirácie

Pociťuješ vyčerpanie organizmu? Povieme ti, ako okamžite dobiť energiu!

  • 66
  • 0
  • 10.07.2019
Sebarozvoj s koučkou: Ako na negatívne hlasy zvnútra nás samých?
Inšpirácie pre sebarozvoj

Sebarozvoj s koučkou: Ako na negatívne hlasy zvnútra nás samých?

  • 79
  • 0
  • 21.08.2019
TOPlist