Registrácia Prihlásenie

Vieš, ktoré látky potrebuje pokožka? Tieto jej rozhodne nesmú chýbať!


Aby bola naša pokožka krásna a zdravá, mali by sme jej venovať dostatočnú starostlivosť. Ak jej však v prvom rade neposkytneme potrebnú výživu zvnútra, pravdepodobne jej stav nezlepší ani vhodne zvolená kozmetika. Pokožka tela aj pleť jednoducho potrebujú celý rad rozličných vitamínov či minerálnych látok. Význam majú pre ne napríklad vitamíny skupiny B či zinok. V článku vám prezradíme, ktoré látky potrebuje pokožka aj ktoré potraviny sú ich najlepšími zdrojmi!

1. Voda

Zoznam látok potrebných pre pokožku nezačneme žiadnym špeciálnym vitamínom či minerálom, ale len obyčajnou vodou. Pravidelný pitný režim je totižto dôležitý pre správnu funkciu prakticky celého organizmu. Voda prečisťuje pleť, napomáha odplavovať toxíny a taktiež redukuje zápalové procesy v koži. Ak svojej pokožke doprajete dostatok tekutín, podporíte jej pevnosť, pružnosť a celkovo zdravší vzhľad. Pitný režim by mal pritom zahŕňať aspoň 6 až 8 pohárov vody denne.

Odporúčame: Poznáš účinky mrkvy? Toto je 5 dôvodov, prečo ju jesť pravidelne!

vitamín E

Zdroj: Shutterstock®

2. Vitamín E

Pre našu pokožku má veľký význam aj vitamín E. Charakteristický je totiž svojimi antioxidačnými účinkami. Bojuje proti škodlivým vplyvom voľných radikálov a napomáha predchádzať predčasnému starnutiu kože. Táto látka navyše chráni pleť pred stratou vlhkosti a podporuje jej rýchlejšie hojenie. Ak si chcete udržať mladistvý vzhľad, do svojho jedálnička zaraďte mandle, slnečnicové semená či pšeničné klíčky. Dobrými zdrojmi vitamínu E sú aj rastlinné oleje alebo avokádo.

3. Vitamíny skupiny B

Z vitamínov sú pre pokožku dôležité aj viaceré vitamíny skupiny B. Napríklad vitamín B2, známy aj ako riboflavín, prispieva k udržaniu zdravej kože aj slizníc a podporuje hojenie tkanív. Jeho zdrojom sú vajcia, mliečne výrobky, orechy aj strukoviny. Niacín i biotín pokožku chránia pred zápalmi a ekzémami. Doplniť si ich môžete vnútornosťami, mäsom aj hráškom či sójou. Vitamín B5, čiže kyselina pantoténová, zase stimuluje regeneráciu tkanív a hojenie rán. Pokožku chráni pred UV lúčmi. Nájdete ho v karfiole, brokolici aj celozrnných výrobkoch.

zinok

Zdroj: Shutterstock®

4. Zinok

Z kategórie minerálov a stopových prvkov je pre pokožku jednou z najdôležitejších látok najmä zinok, ktorý výrazne podporuje hojenie rán a obnovu kožných buniek. Význam má aj pri tvorbe kolagénu a elastínu. Jeho nedostatok sa prejavuje nielen kožnými poruchami, ale aj padaním vlasov či zlou kvalitou nechtov. Medzi najlepšie zdroje zinku radíme ustrice a iné morské živočíchy, píniové oriešky, šošovicu, kakao aj hovädzie mäso.

5. Betakarotén

Aj betakarotén je pre zdravie a dobrý stav pokožky nevyhnutný. Ide o veľmi siný antioxidant, z ktorého sa v našom tele v prípade potreby tvorí vitamín A. Betakarotén chráni pokožku pred voľnými radikálmi aj škodlivými účinkami slnečných lúčov. Najmä počas leta napomáha udržiavať pleť nielen zdravú, ale aj pekne opálenú. Jeho zdrojmi sú rozličné druhy ovocia aj zeleniny. Do jedálnička zaraďte plody oranžovej až červenkastej farby, ako sú marhule, mrkva, sladké zemiaky, papája, tekvica či paradajky. Jeho dobrým zdrojom sú však i špenát s brokolicou.

omega 3 mastné kyseliny

Zdroj: Shutterstock®

6. Omega-3 mastné kyseliny

Nakoniec nemôžeme zabudnúť na esenciálne omega-3 mastné kyseliny. Majú protizápalové účinky a sú veľmi nápomocné najmä pri liečbe rozličných kožných ochorení. Ich nedostatok sa môže prejaviť v podobe suchej kože aj lámavých nechtov a vlasov. Do jedálnička zaraďte ryby, napríklad lososa, tuniaka či makrelu. Omega-3 mastné kyseliny vám doplnia aj rozličné druhy orieškov a semienok. V menších množstvách sa dokonca nachádzajú i v bobuľovom ovocí.

Pozri aj: Vedľajšie účinky kofeínu: Ako ich zmierniť a na čo si dať pozor?

7. Kolagén

Poslednou zložkou, ktorú naša pokožka potrebuje, je kolagén. Kolagén je v podstate akýmsi stavebným prvkom pokožky, ktorý predstavuje najpočetnejší proteín v ľudskom organizme. Kolagén môžeme preložiť z gréckeho „kólla“ ako lepidlo. Keď si predstavíte lepidlo a jeho účinky, tak v skutočnosti môžeme o kolagéne hovoriť ako o lepidle, ktoré drží pokožku pohromade. Bez kolagénu naša pokožka stráca pevnosť a pružnosť a začínajú sa na nej vytvárať spočiatku jemné línie a postupne aj hlboké vrásky.

Keď hovoríme o kolagéne, môžeme hovoriť o rôznych typoch kolagénu, ktoré sa nachádzajú v ľudskom tele. Najčastejšie však ide o kolagén I., II. a III. typu, ktorý má v ľudskom tele najhojnejšie zastúpenie. Tieto typy predstavujú 80 až 90 % celkového množstva kolagénu nachádzajúceho sa v ľudskom organizme, preto nám dáte určite za pravdu, že je skutočne dôležité ho do organizmu dopĺňať. A to hlavne z toho dôvodu, že v dôsledku starnutia dochádza k jeho vytrácaniu.

Odporúčame: Keď nie je láska ako láska: Toto sú najčastejšie druhy lásky!

Inca Collagen

Zdroj: Shutterstock®

V tomto prípade môžete siahnuť po rôznych formách kolagénu. Avšak, ak chcete pre svoj organizmus len to najlepšie, tak odporúčame siahnuť po Bio-Aktívnom kolagéne, ktorý má najpodobnejšie zloženie ako prirodzený kolagén nachádzajúci sa v ľudskom tele. Tento morský kolagén sa získava z morských rýb a vyrába sa tzv. studenou technológiou, pri ktorej si zachováva všetky svoje vlastnosti a organizmu poskytuje len to najlepšie z najlepšieho. Vďaka tomu môžeme Inca Collagen označiť za „živý“ kolagén, ktorý v jednom zlatom vrecúšku obsahuje 3 000 mg hydrolyzovaného kolagénu, ktorý si po svojom spracovaní ponecháva vzhľad trojitej špirály zhodujúcej sa s tou ľudskou.

Aby sme však nezabudli na to najdôležitejšie, tak sa zastavíme pri vplyve kolagénu na organizmus. Okrem toho, že kolagén priaznivo pôsobí na kĺby a vlasy, tak jeho účinky si zamilujete najmä vďaka pôsobeniu na pokožku. Kolagén totižto pomáha spomaľovať príznaky starnutia – pomáha zmierňovať mimické vrásky a jemné línie, popraskané žilky, pomáha navracať vitalitu začervenanej a ovisnutej pleti, pomáha riešiť problémy s vysúšaním pokožky a popraskanými perami, pomáha predchádzať vzniku pigmentových škvŕn a dokonca môže pomôcť zmierniť ich viditeľnosť.

Jednoducho, kolagén je pre každého tou pravou zložkou, ktorú je potrebné do organizmu dopĺňať!


Návrat hore
Autor článku

2 komentáre

Ľubica Šťastná 20.02.19 06:38

ĽŠ
karma
115.00

Niektoré zdroje ako napríklad špenát s brokolicou milo prekvapili.

  • 0
Odpovedať

Anton Marek 12.04.19 11:21

karma
100.00

Nemyslel som si, že zinok hrá takú dôležitú úlohu.

  • 0
Odpovedať

Čo čítajú ostatní

Vieš, čo nejesť pred spaním? Na tieto potraviny radšej zabudni!
Zdravie

Vieš, čo nejesť pred spaním? Na tieto potraviny radšej zabudni!

  • 65
  • 5
  • 19.09.2019
Vieš, ako rozpoznať alergiu u zvierat? Toto sú najčastejšie signály
Zdravie

Vieš, ako rozpoznať alergiu u zvierat? Toto sú najčastejšie signály

  • 57
  • 2
  • 20.07.2019
Varixy na nohách ako trvalá choroba?! Dajú sa vôbec kŕčové žily liečiť?
Zdravie

Varixy na nohách ako trvalá choroba?! Dajú sa vôbec kŕčové žily liečiť?

  • 127
  • 7
  • 08.06.2019
TOPlist