Registrácia Prihlásenie

Emočné prejedanie sa verzus fyzický hlad: Týka sa to aj teba?


Emočné prejedanie sa, ako aj emočné alebo emocionálne chudnutie, je fenomén, o ktorom sa príliš nehovorí. Väčšina z nás má v sebe zafixované, že ak má niekto neustále potrebu jesť, je to tým, že je skutočne hladný, že s jedlom rastie chuť a preto čím viac toho zje, tým je hladnejší a tak ďalej, a tak ďalej. Pokiaľ ide o chudnutie, aj tu vidíme väčšinou veci čierno-bielo, teda ak prestaneme jesť, schudneme. Bodka. Ono to však nie je úplne tak.

Výraznú úlohu tu totiž nezohráva len množstvo skonzumovaného jedla, ale aj naše emócie. Majú prsty v tom, že sa prejedáme a rovnako tak majú prsty v tom, že chudneme. Zaujíma vás viac? Tak potom čítajte ďalej!

Emočný verzus fyzický hlad

Vedeli ste, že emočný hlad je na míle vzdialený od fyzického hladu? Bez ohľadu na to, či si naše telo pýta potravu, bežne zajedáme stres, osamelosť, hnev, úzkosť, únavu, depresiu či smútok, ako aj mnohé iné emocionálne rozpoloženia. Veď všetci sme už videli aspoň jeden americký film, v ktorom sa hrdinka vyrovnáva s rozchodom, ako inak – čipsami a vedrom zmrzliny. Možno to samy poznáte – v práci bolo zase raz dusno, šéf na vás zvýšil hlas a kolegovia sa na vás pozerajú cez prsty. Vy prídete domov a prvé miesto, kam vedú vaše kroky, je kuchyňa.

Prečítaj si: Civilizačné ochorenia nás ohrozujú stále viac! Ako proti nim bojovať?

prečo sa prejedáme

Zdroj: Shutterstock®

Aj jedlo môže byť nebezpečné

Hoci si to nie vždy uvedomujeme, jedlo vie byť rovnako nebezpečné ako cigarety alebo alkohol, ak si z neho spravíme náplasť na svoje problémy. Prečo to ale robíme? Prečo sa utešujeme práve jedlom? Odpoveď je jednoduchá – jedlo v nás produkuje takzvaný dopamín, ktorý má schopnosť aktivovať pocity radosti v našom mozgu. V úvode sme načrtli rozdiel medzi emočným a fyzickým hladom. Je dobré vedieť, že zatiaľ, čo fyzický hlad na nás prichádza postupne a keď už je naozaj intenzívny, zjedli by sme aj klince, v prípade emočného hladu ide o rýchly nástup, pričom vaše chuťové bunky sa priamo zameriavajú na konkrétnu potravinu a konkrétne jedlo. Fyzický hlad teda pocítite v žalúdku, ale emočný nastáva v hlave.

zajedanie stresu

Zdroj: Shutterstock®

Emočné jedenie je bezmyšlienkovité – kým pri fyzickom hlade vám dá telo signál, že má dosť, vy ho poslúchnete a prestanete jesť, emočný hlad sa postará o to, aby ste na tanieri či v balíčku nenechali ani omrvinku. A čo vtedy, keď ste si nie isté, či to, čo pociťujete, je fyzický alebo emocionálny hlad? V takom prípade si dajte načas. Doprajte si aspoň pár minút, počas ktorých zamestnáte svoju myseľ alebo ruky – začítajte sa napríklad do knihy alebo naložte práčku. Ak pocit hladu neodchádza, najedzte sa. Nejde však o poruchu – ide výlučne o zlozvyk a každého zlozvyku sa môžeme zbaviť, ak to naozaj chceme. Ako na to?

Zaujme ťa: Ovplyvňuje obezita inteligenciu detí? Čítaj a dozvieš sa!

nočné vyjedanie

Zdroj: Shutterstock®

Ako sa zbaviť emočného prejedania sa?

Zo začiatku skúste malú fintu – namiesto čokoládovej tyčinky si dajte napríklad jablko, namiesto balíka čipsov si do hrsti nasypte mandle; veď aj to sú predsa potraviny! Myslite predovšetkým na to, že jesť treba také množstvo, aké vaše telo potrebuje – o nič viac, o nič menej. Takisto si osvojte návyk venovať plnú pozornosť jedlu. Keď teda príde čas raňajok, desiaty, obeda, olovrantu či večere, prestaňte na chvíľu pracovať, sledovať televíziu alebo sociálne siete, jednoducho zamedzte akémukoľvek rozptyľovaniu a sústreďte sa výlučne na jedlo. Nuž, naozaj nie je úplne na škodu mať kuchyňu či jedáleň oddelene od obývačky...

ako schudnúť

Zdroj: Shutterstock®

Skúste to prechádzkou!

Zároveň, pri dostatku pevnej vôle, keď sa nabudúce vyberiete, pod tlakom negatívnych emócií, smerom k chladničke, skúste sa stopnúť, namiesto toho obuť topánky a ísť sa na chvíľu poprechádzať na čerstvý vzduch alebo zavolajte kamarátke a posťažujte sa jej. Miska zmrzliny vás totiž na chvíľu osvieži (a poteší), ale to je tak všetko – vaše problémy ani zďaleka nevyrieši. Tým najjednoduchším riešením však býva nemať doma zbytočné zásoby nezdravých potravín, ktoré by vás pokúšali. Zíde z očí, zíde z mysle. Stačí chodiť nakupovať potraviny po obede a nie pred ním, teda sýte a nie hladné.

Neprehliadni: Poruchy štítnej žľazy: Poznáš týchto 7 najčastejších prejavov?

ako prekonať chuť na jedlo

Zdroj: Shutterstock®

Takisto nezabúdajte piť veľa vody, nakoľko hlad je často len prezlečený smäd. Častokrát tiež pomáha položiť si jednoduchú otázku: Som naozaj hladná alebo mám len na niečo chuť? Ak máte v sebe aspoň kúsok sebadisciplíny, určite nájdete správnu odpoveď aj prístup. :-)

- Anketa

ZVYKNETE SA PREJEDAŤ ZO STRESU ČI SMÚTKU?

Odpovedalo 19 ľudí  

Áno, žiaľ, je to môj prípad
68%
Nie, našťastie, toto mám pod kontrolou
32%

Návrat hore
Autor článku

7 komentárov

Ľubica Šťastná 03.10.18 06:15

ĽŠ
karma
115.00

Emócie, žiaľ, majú prsty v tom, že sa prejedáme a rovnako tak majú prsty v tom, že chudneme; veľmi dobrý článok!

  • 1
Odpovedať

Monika Filípková 03.10.18 06:55

MF
karma
104.00

Práve môj problém. Už veľakrát som prišla na to, že veď ja som nebola vôbec hladná a čo všetko som pojedla. Najčastejšie ma to chytí večer, čo je asi úplne najhoršie a potom v noci sa mi nedá spať.

  • 0
Odpovedať

Mária Maxianová 03.10.18 14:42

MM
karma
96.00

aj môj problém a ešte jeden - syndróm HNČ /hľadanie náhradnej činnosti/, ten ma čaká teraz po skončení prác na záhrade,

  • 0
Odpovedať

Jana Komadová 04.10.18 22:43

JK
karma
122.00

Naštastie nie mám to pod kontolou

  • 1
Odpovedať

Anna Kristova 07.10.18 17:19

AK
karma
113.00

jem len vtedy keď som hladná,ináč namiesto vyjedania veľa pijem

  • 1
Odpovedať

Marianna Rajniaková 13.10.18 18:05

MR
karma
91.00

pamätám si to z pubertálnych čias, ako som staršia nemám takýto problém..

  • 1
Odpovedať

Mária Milanová 30.10.18 13:09

karma
-1.00

treba jesť len keď je človek hladný, to je najlepšie pre telo

  • 0
Odpovedať

Čo čítajú ostatní

Ako podporiť vykašliavanie? Dýchacím cestám pomôžu listy tejto známej rastliny!
Zdravie

Ako podporiť vykašliavanie? Dýchacím cestám pomôžu listy tejto známej rastliny!

  • 87
  • 2
  • 19.08.2019
Vieš, aký je rozdiel medzi šéfom a lídrom? Toto potrebuješ vedieť!
Inšpirácie pre sebarozvoj

Vieš, aký je rozdiel medzi šéfom a lídrom? Toto potrebuješ vedieť!

  • 124
  • 2
  • 29.06.2019
Najčastejšie chyby pri príprave smoothie: Toto ti skôr priťaží ako pomôže
Zdravie

Najčastejšie chyby pri príprave smoothie: Toto ti skôr priťaží ako pomôže

  • 41
  • 5
  • 06.06.2019