Úbytok svalovej hmoty po tridsiatke: Ako mu predísť a aké sú príčiny?

Úbytok svalovej hmoty po tridsiatke: Ako mu predísť a aké sú príčiny?

  • 22
  • 6

Úbytok svalovej hmoty je známy ako sarkopénia, čo je pojem odvodený z dvoch latinských slov, "sarko" ako svalstvo a "penia" ako plytvanie. Je to prirodzená a progresívna strata svalového vlákna spojená so starnutím. 

Rýchlosť, akou svaly strácame, nebola odborníkmi pevne stanovená. Existuje spôsob, akým môžeme úbytku svalov predísť?

V niektorých článkoch sa uvádza, že podľa prieskumov stratíme po dvadsiatke približne 40% svalovej hmoty. Iné prieskumy zas tvrdia, že svalová hmota nám ubúda až po tridsiatke, prípadne až po štyridsiatke. Väčšina z nich sa však zhoduje v tom, že najväčší úbytok nastupuje po 50-ke. Obe pohlavia strácajú približne rovnaké percento svalovej hmoty. Dá sa tejto neželanej strate predísť?

Pozri aj: Chceš, aby bola tvoja nová diéta účinná? Tomuto sa vyvaruj!

strata svalovej hmoty

Zdroj: Shutterstock®

Naozaj záleží na veku?

Viac ako sedavé zamestnanie zohráva úlohu vek a nesprávny životný štýl. Aktívni ľudia strácajú svalovú hmotu pomalšie ako tí z nás, ktorí trávime takmer celý deň za počítačom sediac na stoličke. Hoci cvičenie pomáha udržiavať svalovú hmotu, najväčším faktorom, ktorý prispieva k strate svalstva, je ten, že naša schopnosť produkovať svalové bunky sa jednoducho znižuje s pribúdajúcim vekom. Štúdia z roku 1998 zistila, že schopnosť produkovať nové svalové bunky sa znižuje o 31 percent v strednom veku a o 44 percent v staršom veku.

Pozri aj: Zacvič si najnáročnejší a najefektívnejší tréning pre ženy

správne cvičenie na získanie svalov

Zdroj: Shutterstock®

Vieme to oddialiť?

Odpoveď na túto otázku je pomerne jednoduchá. Hoci ešte nevynašli stroj času, tento proces môžete spomaliť prostredníctvom vhodných cvičení. S nimi vám určite ochotne poradia odborníci z fitness centier.

Odporúčame: Nevieš, ako cvičiť brušáky? Poradíme ti ako správne na to!

ako správne cvičiť

Zdroj: Shutterstock®

- Anketa

NAVŠTEVUJETE FITNESS CENTRUM ALEBO CVIČÍTE DOMA?

Odpovedalo 84 ľudí  

Najradšej cvičím doma.
57%
Pravidelne chodím do "fitka".
17%
Vôbec necvičím.
26%

  • 22
  • 6
Návrat hore
Autor článku

6 komentárov

Milka Damašková 15.10.17 03:36

MD
karma
124.00

Škoda že ste nám nedali tip na nejefektívnejší druh pohybu- okrem fitka, prípadne zopár cvikov..

  • 5
Odpovedať

Marta Bujdošová 20.10.17 09:57

MB
karma
95.00

jajaj, uz aj ja s tym bojujem, beham, cvicim jogu, ale uz to nie je to co byvalo .... myslela som, ze tu budu nejake efektívne cviky, čo pomôžu.

  • 0
Odpovedať

Zuzana Gážiková 30.10.17 09:51

ZG
karma
-1.00

Presne tak ,treba sa hýbať.Neznášam tú vetu,,Vypijem pohár vody a je na mne o kilo viac."Ale ,že tam nie je žiadny pohyb ,to nevidí.

  • 0
Odpovedať

Zuzana Gážiková 30.10.17 09:52

ZG
karma
-1.00

Presne tak ,treba sa hýbať.Neznášam tú vetu,,Vypijem pohár vody a je na mne o kilo viac."Ale ,že tam nie je žiadny pohyb ,to nevidí.

  • 0
Odpovedať

Soňa Krátka 12.12.17 19:21

SK
karma
119.00

fitko je ďalekooo

  • 0
Odpovedať

Anna Bútorová 10.01.18 07:42

AB
karma
100.00

po 30-tke to už ide dole vodou... :-(

  • 0
Odpovedať

Čo čítajú ostatní

Kozmetické novinky

Little Siberica pre prvé čistenie zúbkov u detí: Kedy s umývaním začať?

  • 54
  • 4
  • 26.09.2020
Líčenie

Červený rúž v centre pozornosti: Ako si vybrať správny pre svoj tón pleti?

  • 0
  • 5
  • 10.09.2020
Tvár

Aká je najpopulárnejšia prísada v pleťovej kozmetike? Dvakrát hádaj!

  • 68
  • 4
  • 12.09.2020
TOPlist