Registrácia Prihlásenie

Prebiotiká alebo probiotiká? Vieš, ako ich rozoznať?

  • 09.05.2018
  • Simona Kostková

Áno, počujete dobre! Existujú nielen probiotiká, ale aj prebiotiká. Obe zložky tvoria nerozlučiteľnú dvojku, ktorá je prospešná pre naše črevá. Probiotiká predstavujú živú flóru nášho čreva a prebiotiká sú ich potravou. Pokiaľ chcete byť zdraví, mali by ste dbať na dostatočný prísun oboch.

Prebiotiká sú bežnou súčasťou našej stravy, o čom možno ani netušíte. Vďaka nim dokážu probiotiká plniť svoju funkciu a ničiť tak aj patogénne baktérie, s ktorými sa denne stretávame. Ak ste o nich ešte nepočuli, tak nastražte uši – prezradíme vám všetko možné aj nemožné o prebiotikách a ich význame pre naše telo.

Prebiotiká sú potravou pre probiotiká

Najčastejším prípadom, kedy sa s probiotikami stretávame je, keď sme chorí – lekári ich odporúčajú popri antibiotickej liečbe. Dôvod je jednoduchý, antibiotiká zabijú množstvo baktérií v našom tele, a to bez rozdielu, či sú dobré alebo zlé. My však tie dobré potrebujeme, a to hlavne kvôli správnemu tráveniu či imunite a jediný spôsob, ako ich dostať do tela, je vo forme probiotika. Či už si zvolíte prírodnú cestu, akou je napríklad bryndza alebo tabletky, je veľmi dôležité si ich doplniť do tela a poskytnúť im energiu pre ich správnu funkciu.

Avšak probiotiká bez prebiotík nedokážu existovať a plniť tak svoju úlohu. Čo to teda tie prebiotiká sú? Sú to sacharidy, ktoré človek nedokáže spracovať, a preto sú ideálnou formou potravy pre baktérie v našich črevách. Najvýznamnejším prebiotikom je inulín, čo je vo vode rozpustná vláknina. Vláknina ako taká je dôležitá nielen preto, že znižuje energetický príjem potravy, ale aj zväčšuje objem stolice, a tým čistí črevá a potláča riziko vzniku rakoviny hrubého čreva.

Pozri aj:  Jarná cibuľka: Jej sezóna je v plnom prúde. Pre toto ju treba jesť!

črevná flóra

Zdroj: Shutterstock®

Topinambur

Tento exoticky znejúci názov nie je nič iné ako slnečnica, ktorá pochádza zo Severnej Ameriky. Slnečnica hľúznatá alebo topinambur, má najvyšší obsah inulínu a je označovaná za zeleninu 21. storočia. Má mnoho pozitívnych účinkov na naše telo, či už pri liečbe cukrovky a obezity, ako významný antioxidant, ale pomáha tiež znižovať stres a reguluje krvný tlak. Pektínové látky, ktoré sa v hľúzach tejto zeleniny nachádzajú, zabraňujú ukladaniu tuku v cievach a pôsobia preventívne voči kardiovaskulárnym ochoreniam.

Topinambur sa môže jesť rovnako ako zemiaky - v polievkach, ako príloha k mäsu alebo v šalátoch. Po zjedení sa inulín z neho v nedotknutom stave dostane až do hrubého čreva a plní tak plnohodnotne svoju funkciu vlákniny. V hrubom čreve následne inulín slúži ako zdroj energie pre probiotiká z rodu Bifidus, ktoré sa podieľajú na tvorbe vitamínu B, na podpore imunity a pomáhajú využiť vápnik či železo z potravy. Aby sme boli zdraví a štíhli, denne by sme mali skonzumovať 10 až 30 g čistého inulínu, čo predstavuje asi štyri stredne veľké hľúzy topinambura. Avšak pozor, pri nadmernej konzumácii spôsobuje nadúvanie. 

topinambur

Zdroj: Shutterstock®

Prebiotiká nájdeme aj tu:

Artičok - i keď táto drobná zelenina nepatrí medzi najpopulárnejšie a chutné, rozhodne má čo ponúknuť. Obsahuje veľké množstvo vitamínov, minerálov a je mimoriadne bohatý na inulíny. Okrem toho sa artičok využíva ako prevencia proti rakovine prsníkov a prostaty, ale aj pri liečbe kardiovaskulárnych ochorení. Artičok je preto vhodný pomocník pri chudnutí aj pri tráviacich ťažkostiach - pomáha dokonca zmierňovať príznaky ťažko liečitelného IBS syndrómu!

Banány - práve toto ovocie sa často využíva pri chudnutí či detoxe, viete prečo? Áno, určite za tým bude aj vláknina! Základný balík minerálov či vitamínov, ktorý je obsiahnutý v banánoch, je ideálne doplnený vlákninou. Ovocné cukry z banánu vám dodajú energiu a inulín vráti vášmu črevu pokoj.

Cesnak a cibuľa - obe tieto cibuľoviny obsahujú množstvo inulínu, vody aj vitamínov a minerálnych látok. Cesnak je okrem toho považovaný za prírodné antibiotikum a je momentálne veľmi žiadaný vo vedeckých laboratóriách, ktoré sa snažia vďaka nemu vytvoriť účinný liek na infekcie.

Čierny koreň - obsahuje veľké množstvo vody, vlákniny a inulínu. Okrem toho obsahuje množstvo minerálov a vitamínov a je častým spoločníkom pri redukčných diétach. Je ľahko stráviteľný, močopudný a pripraviť si ho môžete podobne ako špargľu. 

Chren - je nielen zdrojom vlákniny, ale je aj bohatý na vitamíny a ostatné dôležité živiny. Rovnako ako artičok sa využíva pri chudnutí, vďaka nízkej energetickej hodnote, a okrem toho je považovaný za „penicilín z kuchyne“.

Kozobrada lúčna -  kvet má podobný púpave a koreň sladký a plný telu prospešných látok. Má detoxikačné a močopudné účinky, podporuje zdravú chuť do jedla a sirup sa používa pri dráždivom kašli.

vláknina

Zdroj: Shutterstock®

Milé dámy, v našich črevách žije približne 1 až 2 kilogramy baktérií, ktoré sa podieľajú na mnohých dôležitých funkciách. Mnohé z ich účinkov na naše telo sú stále neodhalené, ale medzi tie známe patrí lepšie trávenie, podpora imunity, regulácia tvorby tukových zásob a pôsobia aj na synchronizáciu biologických hodín. Takže ak chceme byť zdraví, musíme sa starať aj o naše baktérie, a to hlavne po antibiotickej liečbe. Pretože, hlavne širokospektrálne antibiotiká, dokážu narobiť v našich črevách neplechu.

Snažte sa preto dopĺňať probiotiká prirodzenou cestou a dodávajte im dostatok energie vo forme prebiotík. Každý rozvrat v črevnej flóre poskytuje možnosť nadvlády tých zlých baktérií, ktoré nám môžu spôsobiť vážnejšie problémy. Ideálnou voľbou je momentálne čerstvá májová bryndza a čerstvá šalotka, jarná cibuľka alebo cesnak. Dobrú chuť!

Neprehliadni: Aký význam má vláknina? Tieto signály jej nedostatku neignoruj!


Návrat hore
Autor článku

1 komentár

Marta Bujdošová 09.05.18 14:02

MB
karma
95.00

chyba mi na zozname bryndza a kvasena kapusta

  • 0
Odpovedať

Čo čítajú ostatní

Ako vyliečiť zápal v tele pomocou overeného smoothie receptu?
Nápoje

Ako vyliečiť zápal v tele pomocou overeného smoothie receptu?

  • 40
  • 9
  • 29.05.2019
Už si ochutnala úžasný levanduľový sirup? Ak nie, rýchlo to naprav!
Nápoje

Už si ochutnala úžasný levanduľový sirup? Ak nie, rýchlo to naprav!

  • 48
  • 4
  • 01.07.2019
Tri recepty na plnenú tortillu: Vďačné jedlo na raňajky aj na obed
Mäsité jedlá

Tri recepty na plnenú tortillu: Vďačné jedlo na raňajky aj na obed

  • 29
  • 5
  • 09.06.2019
TOPlist