Registrácia Prihlásenie

Stretla si sa už s meal prep? Aké sú jeho výhody a nevýhody?


Meal prep je, keď si navaríte na 3 – 4 dni dopredu, aby ste prežili aj apokalypsu! V Amerike je to populárna vec a v dnešnej uponáhľanej dobe to má aj množstvo pozitív. Je to najlepší spôsob, ako šetriť čas, peniaze a udržiavať si zdravé stravovanie aj počas rušných dní. Vďaka tomuto nesiahnete cez obednú prestávku po fast-foode alebo si nekúpite jedlo pofidérneho pôvodu v nákupnom centre. Zároveň viete, čo jete a odkiaľ to pochádza, ale aj ako a s čím sa vaše jedlo pripravovalo. Nepopierame, že najlepšie jedlo je to čerstvé, ale to si môžete vynahradiť večerou, prípadne víkendom. Všetko, čo na to potrebujete, je trochu času v nedeľu večer (či iný deň v týždni), pár plastových či sklenených nádob, niekoľko zaváraninových fliaš (na raňajky alebo polievky) a chuť variť. Pripravili sme pre vás dva a pol kroku ako na to. Áno, dva a pol, naozaj je to také jednoduché!

Pozri aj: Ako si vypestovať cesnak bez chémie? Zaručená čerstvosť po celý rok!

príprava jedla vopred

Zdroj: Shutterstock®

Krok č. 0: Urobte poriadok v špajzi a chladničke

Tento krok je asi najzrejmejší. Skôr, ako začnete, musíte si pripomenúť, čo máte v špajzi a chladničke, prípadne čo má najbližší dátum spotreby – s tým budete pracovať ako s prvým.

Krok č. 1: Urobte si plán

Plánovanie je veľmi dôležitá súčasť našich životov už od dávnych čias a neobíde nás ani pri príprave jedál. Pripravili sme pre vás plánovač, ktorý si môžete bez problémov vytlačiť a zapisovať si rôzne pokrmy. Plánovač obsahuje aj časť – nákupný zoznam, kam si môžete poznačiť potraviny, ktoré chcete použiť v receptoch, ale práve ich nemáte doma.  Odporúčame vám vybrať si recepty, ktoré majú spoločné ingrediencie, aby ste mali varenie uľahčené. Do plánu tiež zahrňte, koľko času by ste príprave jedál chceli venovať, aby ste sa nedostali do časovej tiesne. Multitasking je totiž pri tomto varení nevyhnutný.

stravovací plán

Zdroj: Shutterstock®

Krok č. 2: Varenie a porciovanie

Asi nikto z nás nechce jesť niekoľko dní za sebou to isté, preto je dôležité vybrať si recepty, ktoré síce majú spoločné suroviny, ale netreba to s nimi preháňať. Nechcete mať predsa jeden deň curry omáčku s cícerom a zeleninou a ďalší deň curry polievku (vo svojej podstate zriedenú curry omáčku). Nebudeme vám tu však hovoriť, čo by ste mali alebo nemali variť, pretože určite máte svoje obľúbené jedlá a množstvo výborných a odskúšaných receptov nájdete aj na našej stránke. Odporúčame vám však urobiť viac bulguru, quinoe, hnedej ryže, špaldových krúpov, kuskusu, aby ste si mohli jedlá ľahšie kombinovať. Medzi dobré nápady patrí aj využitie rúry na maximum. Kým sa vám bude zapekať zelenina či iný pokrm, môžete využívať varnú dosku. Taktiež by ste mali začať jedlami, ktorých príprava trvá najdlhšie, napríklad rôzne druhy mäsa. Raňajky sa pripravujú azda najľahšie. Pripravte si sklenenú zaváraninovú fľašu a dajte si do nej ovsené vločky alebo kašu, prihoďte pár kusov sušeného ovocia, oriešky, chia semienka a ráno iba zalejte vodou. Určite sa vám stalo, že ráno nestíhate a v tom prípade si môžete fľašu uzavrieť viečkom a máte raňajky aj na cestu. Ak si k šalátu chcete zbaliť aj dressing, nedávajte ho priamo na šalát, pretože sa rozmočí a bude mať zvláštnu neforemnú konzistenciu. Namiesto toho si radšej dressing zbaľte zvlášť do nádobky. To isté platí aj pre semienka či iné orechy, ktorými si neskôr chcete šalát posypať.

krabičková diéta

Zdroj: Shutterstock®

Výhody a nevýhody varenia spôsobom meal prep

Výhody:

  • väčšinu varenia a nakupovania potravín už budete mať za sebou;
  • budete mať len dva väčšie nákupy za týždeň;
  • nebudete musieť stále rozmýšľať nad tým, na čo máte chuť či kde sa najete;
  • ušetríte – budete plánovať a kupovať len to, čo naozaj spotrebujete, nebudete musieť variť stále niečo nové, otvárať nové výrobky, ale to, čo otvoríte, aj spotrebujete a predídete vyhadzovaniu a plytvaniu potravín.

Nevýhody:

  • musíte mať všetko zorganizované, aby nenastal chaos, anarchia a prihorené jedlá;
  • môže sa stať, že s kolegyňami a s kolegami už nepôjdete na ‚pondelkovú čínu‘ či na ‚pizzové štvrtky‘;
  • keď nemáte radi varenie, hodiny v kuchyni budú pre vás utrpením (prepáčte, museli sme vám to povedať);
  • je tu istá šanca, že sa po čase začnete nudiť tým, že budete jesť podobné jedlá viackrát za týždeň.

Neprehliadni: Konopné otruby: Ako dokážu ovplyvniť naše zdravie?


Návrat hore
Autor článku

2 komentáre

Soňa Krátka 19.12.18 07:51

SK
karma
90.00

občas sa mi stane, že navarím viac a máme to aj na 2- 3 dni, našťastie to manželovi nevadí, ale inak sa snažím variť denne čerstvé....

  • 3
Odpovedať

Ľubica Šťastná 20.12.18 22:05

ĽŠ
karma
107.00

Zaujímavé! No, v dnešnej uponáhľanej dobe to má určite aj množstvo pozitív.

  • 1
Odpovedať

Čo čítajú ostatní

RECEPT: Kokosové karí s batatmi a cícerom – toto si okamžite zamiluješ!
Pre štíhlu líniu

RECEPT: Kokosové karí s batatmi a cícerom – toto si okamžite zamiluješ!

  • 43
  • 3
  • 03.07.2019
Recept na jahodové smoothie 3x inak: Lahodné, chutné a zdravé!
Nápoje

Recept na jahodové smoothie 3x inak: Lahodné, chutné a zdravé!

  • 20
  • 9
  • 27.04.2019
RECEPT: Jednoduché a rýchle broskyňové taštičky z lístkového cesta
Dezerty

RECEPT: Jednoduché a rýchle broskyňové taštičky z lístkového cesta

  • 45
  • 3
  • 18.08.2019
TOPlist