Registrácia Prihlásenie

Trápi ťa pomalý metabolizmus? Toto je 7 najčastejších vinníkov!


Z každej strany zvyčajne počujeme triky, ako náš metabolizmus účinne zrýchliť. Zamysleli ste sa však niekedy nad tým, prečo spomalený metabolizmus vôbec vzniká? V mnohých prípadoch si môžeme za tento problém sami.

Vplyv totiž môže mať spôsob stravovania aj množstvo pohybu, ktoré telu pravidelne doprajeme. Vinníkom býva i nedostatok spánku. Na problémy s metabolizmom nás pritom môže upozorniť väčšia únava po jedle či nadmerné ukladanie zásob. V nasledujúcom článku vám prezradíme, čo všetko môže spôsobovať spomalenie metabolizmu.

Pozri aj: Z toho hluku mi prasknú bubienky... Toto sú najväčšie mýty o sluchu!

nedostatok stravy

Zdroj: Shutterstock®

Čo môže spomaľovať metabolizmus?

1. Nedostatok stravy

Pravdepodobne najväčší vplyv na metabolizmus, resp. látkovú premenu, má spôsob nášho stravovania. Nepriaznivý vplyv má napríklad malý príjem kalórií. Ak telo neprijíma z potravy dostatok energie, po určitom čase môže prepnúť do režimu hladovania a začne si ukladať tuk do zásoby na horšie časy. V mnohých prípadoch začne odbúravať aj svalovú hmotu, čo má taktiež za následok spomalenie metabolizmu. Látkovej premene škodí i vynechávanie jedného z najzákladnejších jedál dňa, a to raňajok.

2. Deficit bielkovín

Pri obmedzenom príjme kalórií sa do tela následne dostáva aj menšie množstvo základných zložiek potravy. Náš metabolizmus negatívne ovplyvňuje najmä nedostatočný príjem bielkovín. Aby ste sa vyhli podobným problémom, zaraďte do jedálnička potraviny s vysokým obsahom bielkovín, ktoré zabezpečujú väčší pocit sýtosti. Zároveň prispievajú k udržiavaniu zdravej hmotnosti. Medzi zdroje bielkovín môžeme zaradiť mliečne výrobky, mäso, vajcia či strukoviny.

zdroje vápnika

Zdroj: Shutterstock®

3. Deficit vitamínov a minerálov

Kvôli nedostatočnému stravovaniu môže telo trpieť aj na nedostatok potrebných vitamínov a minerálnych látok. Za spomaleným metabolizmom môže stáť napríklad deficit vápnika, ktorý v tele pomáha regulovať metabolizmus tukov. Spomínaný problém sa niekedy objaví i v dôsledku deficitu vitamínu D. Táto látka totiž napomáha zachovávať svalové tkanivo, ktoré priaznivo vplýva na metabolizmus. Správnej látkovej premene škodí aj nedostatok železa či vlákniny.

4. Nedostatok tekutín

Problémy s pomalým metabolizmom spôsobuje nielen nedostatok živín, ale aj malý príjem vody. Tá totiž vplýva v podstate na všetky telesné bunkové funkcie. Dehydratácia môže spôsobiť spomalenie metabolizmu až o 2 % oproti normálu. Dávajte však pozor na to, čo pijete. Konzumácia sladených nápojov vášmu metabolizmu určite nepomôže, práve naopak. Nevhodný je tiež nadmerný príjem alkoholu.

Odporúčame: Ktoré mlieko je najzdravšie? Odhaľ skutočnú pravdu o mlieku!

sedavé zamestnanie

Zdroj: Shutterstock®

5. Sedavý spôsob života

Okrem nevhodného stravovania môžeme nášmu metabolizmu škodiť aj sedavým spôsobom života. Kameňom úrazu pritom býva nedostatok cvičenia i sedavé zamestnanie. Takáto nízka telesná aktivita vo väčšine prípadov vedie práve k spomaleniu metabolizmu. Škodiť pritom môže už sedenie dlhšie, ako 20 minút. Do svojho života preto zaraďte pravidelný pohyb! Na látkovú premenu pozitívne vplýva napríklad silový tréning.

6. Deficit spánku

Niet pochýb o tom, že dostatočne dlhý a kvalitný spánok je pre človeka veľmi dôležitý. Zabezpečuje totiž pravidelnú regeneráciu organizmu. Taktiež je nevyhnutný pre správnu funkciu metabolizmu. Deficit spánku sa môže podpísať na celom rade zdravotných komplikácií. Zistilo sa, že človek, ktorý spí menej, spaľuje i menej kalórií. Výrazne škodlivý vplyv môže mať z dlhodobého hľadiska spánok kratší, ako 4 hodiny.

menštruačný cyklus

Zdroj: Shutterstock®

7. Menštruačný cyklus

Niekedy nestojíme za spomaleným metabolizmom my, ale naše telo. Na látkovú premenu totiž negatívne vplýva i menštruačný cyklus. Pri krvácaní žena prichádza o železo, ktoré má vplyv na prenášanie kyslíka do svalov. Ak je tento proces sťažený a svaly nemajú dostatok kyslíka, energia v tele klesá, čo negatívne pôsobí na metabolizmus.

Tento faktor, narozdiel od predchádzajúcich, nevieme nijako eliminovať. Vieme však telu pomôcť, a to zvýšeným príjmom železa. Nájdete ho v špenáte a inej listovej zelenine, červenej repe, hovädzom mäse i fazuli.

Pozri aj: Môžu na to doplatiť životom! Vieš, ktoré jedlá psom nikdy nedávať?


Návrat hore
Autor článku

6 komentárov

Mária Maxianová 29.04.18 15:59

MM
karma
111.00

teraz cez leto je to fajn, mám pohybu na záhrade viac ako treba, ale cez zimu tiež fungujem spomalene...

  • 0
Odpovedať

Helena Zobková Šimurdová 29.04.18 16:56

HZŠ
karma
100.00

Výborný článok, doplnila som si vedomosti. V tomto smere som mala medzery :(

  • 0
Odpovedať

Elena Švachová 29.04.18 20:59

karma
104.00

Mám rada takéto články,z ktorých si vždy niečo vyberiem pre seba.

  • 0
Odpovedať

Tomáš Kamenár 30.04.18 14:25

TK
karma
94.00

viac menej nič nové som sa nedozvedel

  • 0
Odpovedať

Zdena Paňková 02.05.18 07:47

ZP
karma
98.00

V práci veľa pohybu nemám a preto tomu prispôsobujem aj stravu. Zrýchlenie trávenia riešim pohybom a zvýšeným príjmom tekutín. Keďže niekedy (keď konzumujem všetko rad-radom) mávam problém s pankreasom a to už bolí, pomôžem si babskými receptami alebo pancreolanom, čo nie je zdravé, ale stane sa.

  • 0
Odpovedať

Jana Komadová 15.05.19 18:49

JK
karma
111.00

Rada som si prečítala

  • 0
Odpovedať

Čo čítajú ostatní

Najfascinujúcejšie európske miesta: Týchto 9 by si mala navštíviť!
Pobyty a výlety

Najfascinujúcejšie európske miesta: Týchto 9 by si mala navštíviť!

  • 144
  • 10
  • 12.09.2019
Vieš, kde stráviť Vianoce? Vymeň zimný kabát za plavky!
Pobyty a výlety

Vieš, kde stráviť Vianoce? Vymeň zimný kabát za plavky!

  • 34
  • 8
  • 06.12.2019
Top 5: Najčarovnejšie zimné destinácie v Európe. Baľ kufre!
Ostatné

Top 5: Najčarovnejšie zimné destinácie v Európe. Baľ kufre!

  • 32
  • 5
  • 01.12.2019
TOPlist