Registrácia Prihlásenie

Vieš, ako variť strukoviny? Takto eliminuješ nepríjemné nadúvanie!


Strukoviny sú bežnou súčasťou našej stravy už oddávna. V našom podnebnom pásme ide o významné kultúrne rastliny, ktoré zaraďujeme do čeľade bôbovité. Pestujú sa pre svoje semená, typicky uložené v strukoch. Na výber máme pritom medzi veľkým množstvom rozličných druhov strukovín. Pochutnať si môžeme na hrachu, šošovici, sóji, fazuli či cíceri. Strukoviny sú navyše dobre dostupné a ich výhodou je tiež priaznivá cena. Vďaka tomu je ich zaradenie do jedálnička o to jednoduchšie.

Súčasťou našej stravy by však mali byť aj kvôli ich výbornej nutričnej hodnote. Sú skvelým zdrojom rastlinných bielkovín i cennej vlákniny. Okrem toho sú zásobárňou vitamínov skupiny B, železa, horčíka či draslíka. Majú nízky glykemický index a zasýtia nás na dlhú dobu. Veľké množstvo ľudí ich však odsudzuje kvôli plynatosti a pocitom nadúvania, ktoré môžu vyvolávať. V článku sme si však pre vás pripravili zopár tipov, ako variť strukoviny tak, aby nespôsobovali žiadne ťažkosti.

Odporúčame: Česko-slovenská príroda: Toto sú top miesta s pozitívnou energiou!

máčanie strukovín

Zdroj: Shutterstock®

Namáčanie má svoj význam

Ak vám povieme, že strukoviny treba v prvom rade namáčať, asi sa nedozviete nič nové. Tento proces však má svoj význam a netreba naň zabúdať. Nielenže tým zlepšíte stráviteľnosť strukovín, pretože sa tým zbavíte časti ťažšie stráviteľných zložiek, ale dokonca skrátite aj dobu varenia. Namáčaniu by však malo predchádzať prebratie strukovín od rozličných nečistôt, zlých zrniečok či kamienkov a dôkladné prepláchnutie. Následne ich v nádobe zalejeme dostatočným množstvom vody. Vo všeobecnosti sa odporúča nechať strukoviny namočené cez noc, teda pokojne na 8 až 12 hodín.

Takáto doba je potrebná najmä pri sóji, cíceri či fazuli. Zelenej šošovici postačí i kratší čas. Namáčať, naopak, nie je potrebné napríklad červenú či žltú šošovicu, ktoré zároveň zaraďujeme medzi ľahšie stráviteľné odrody strukovín. Po máčaní vodu zo strukovín zlejeme a opäť ich prepláchneme. V hrnci ich zalejeme čistou vodou a varíme do zmäknutia. V prípade, že pripravujete strukovinovú polievku, odporúča sa vodu po zovretí scediť a opäť vymeniť za novú.

strukoviny s bylinkami

Zdroj: Shutterstock®

Čo tak pridať bylinky?

Mnohé bylinky okolo nás sú charakteristické úžasnými liečivými účinkami. Verte, že vám môžu pomôcť i s tepelnou úpravou strukovín. Ak pri varení tejto chutnej a najmä zdravej potraviny pridáte do vody tie správne byliny, ľahšie sa vyhnete nepríjemným pocitom nadúvania. Známe je napríklad pridanie bobkového listu. Ten výrazne podporuje trávenie, cielene napomáha odstraňovať plynatosť a navyše má i antiseptické či detoxikačné účinky. Proti plynatosti účinne zabojujete i pridaním rasce, feniklu či saturejky.

So spomínanými ťažkosťami si však hravo poradí i ligurček lekársky, ktorý môžeme označiť za skvelé prírodné dochucovadlo. Dobrou voľbou je tiež tymian, estragón alebo bazalka. Ak chcete vyskúšať niečo nové a nie úplne tradičné, použite pri varení strukovín morské riasy. Skvelá je napríklad riasa kombu, ktorá má detoxikačné vlastnosti a napomáha prečisťovať tráviaci trakt. Okrem toho sa odporúča používať ju ako koreninu pri varení strukovín aj preto, lebo skracuje dobu ich prípravy. Riasu kombu tiež môžete použiť na zvýraznenie chuti polievok či zeleninových i ryžových pokrmov.

varenie strukovín

Zdroj: Shutterstock®

Skúste to aj takto!

Niektoré gazdinky odporúčajú pridať do vody so strukovinami, pred koncom varenia, i trochu octu, napríklad jablčného, ryžového či vínneho. Ten lepšie pomôže pri rozkladaní nestráviteľných látok, ktoré sa v potravine nachádzajú a tým aj uľahčí jej trávenie. Pri varení strukovín, respektíve pri ich servírovaní, dávajte tiež pozor na to, s akými ďalšími potravinami ich kombinujete. Niektoré kombinácie totiž môžu naše trávenie zaťažiť ešte viac. Takto môže pôsobiť napríklad spojenie strukovín s mäsom či mliečnymi výrobkami.

Vhodná je, naopak, kombinácia so zelenou zeleninou, napríklad brokolicou či ružičkovým kelom. Stráviteľnosť strukovín zlepšuje aj ich nakličovanie. Pri tomto procese totiž dochádza v semenách k štiepeniu organických látok. V strukovinách sa navyše zvýši obsah niektorých vitamínov. Naklíčeným cícerom, fazuľami či hrachom si môžete spestriť šalát, varené aj zapekané jedlá. Svojmu telu môžete pomôcť i tak, že strukoviny budete konzumovať pravidelne a nie len raz za čas. Organizmus a najmä tráviaci trakt má tak lepšiu možnosť si na tento druh potraviny zvyknúť.

Pozri aj: Je zdravý alebo nie? Zisti, či sa oplatí konzumovať javorový sirup!


Návrat hore
Autor článku

6 komentárov

Ľubica Šťastná 30.09.18 06:47

ĽŠ
karma
115.00

Taktiež pridávam pred koncom varenia, i trochu octu a môžem iba odporučiť.

  • 0
Odpovedať

Alžbeta Remencová 30.09.18 12:42

AR
karma
100.00

ja niekedy macam fazulu aj 2 dni... nema to ziaden vyznam..len ze niekedy nemam cas navarit ich v den ako som planovala... :)

  • 0
Odpovedať

Helena Zobková Šimurdová 30.09.18 19:22

HZŠ
karma
100.00

Ocot som ešte nepridávala, vyskúšam.

  • 0
Odpovedať

Anton Marek 01.10.18 14:36

karma
100.00

Super článok, milujem strukoviny, najmä šošovicu.

  • 0
Odpovedať

Monika Filípková 05.10.18 20:12

MF
karma
104.00

Tiež namáčam fazuľu na noc a vodu potom vylejem. Fazuľa sa aj skôr uvarí, keď je celú noc vo vode.

  • 0
Odpovedať

Ján Komada 14.10.18 19:01

JK
karma
103.00

vždy ich namočím večer do hrnca do druhého dna

  • 0
Odpovedať

Čo čítajú ostatní

Čo v domácnosti vyčistiť po chorobe? Je to hlavne týchto 9 vecí!
Domácnosť

Čo v domácnosti vyčistiť po chorobe? Je to hlavne týchto 9 vecí!

  • 119
  • 4
  • 10.06.2019
Arzén v ryži – hrozí nám otrava? Pomôže správna príprava ryže!
Zdravie

Arzén v ryži – hrozí nám otrava? Pomôže správna príprava ryže!

  • 72
  • 0
  • 04.09.2019
Ako ošetriť štípance od komárov? Takto zmierniš bolesť aj svrbenie!
Inšpirácie

Ako ošetriť štípance od komárov? Takto zmierniš bolesť aj svrbenie!

  • 136
  • 6
  • 19.06.2019
TOPlist