Zlé stravovacie návyky: Akých chýb sa pri stravovaní často dopúšťame?

Zlé stravovacie návyky: Akých chýb sa pri stravovaní často dopúšťame?

  • 65
  • 5

Zdravé a vyvážené stravovanie je základom a hlavným kameňom pevného zdravia. Vďaka správnej strave máme dostatok energie na prácu či najrozličnejšie aktivity a, samozrejme, všetky potrebné živiny, minerály, vitamíny a ďalšie látky, ktoré sú nevyhnutné pre správnu funkciu organizmu. Veľkým problémom však v súčasnej modernej a zároveň veľmi rýchlej dobe plnej stresu je, že to, ako sa stravujeme, nie vždy odzrkadľuje zásady zdravého a správneho stravovania. Zlé stravovacie návyky môžu nášmu telu poriadne uškodiť. Chýb, čo sa jedálnička a výživy týka, sa môžeme dopustiť skutočne mnoho a v dnešnom článku sa pozrieme na tie najčastejšie z nich. Nájdete sa v niektorých bodoch aj vy?

Ignorujeme raňajky

Význam raňajok je nepopierateľný a ich ignorovanie je skutočne veľkou chybou. Prvé jedlo dňa nám hneď z rána doplní potrebnú energiu. Raňajky priaznivo vplývajú na metabolizmus aj hladinu cukru v krvi. Bez nich nám hrozí únava, zhoršenie pamäte či koncentrácie, neskoršie návaly hladu a z dlhodobého hľadiska i ďalšie zdravotné riziká. Aj keď vám ráno jesť nechutí, verte, že postupnými malými krôčikmi sa raňajkovať dá naučiť.

Odporúčame: Ako zalievať izbové rastliny? Týchto zásad sa drž a toto nerob!

nepravidelná strava

Zdroj: Shutterstock®

Nejeme pravidelne

Za skutočne zlý stravovací návyk môžeme počítať i nepravidelné stravovanie, ktoré sa v podstate už môže začať aj tým, že vynecháme raňajky. Čas na jedlo si nájdeme až na obed či v popoludňajších hodinách a neraz sa stane, že všetko dobiehame večer, pretože sme hladní a bez energie. Vhodné je dopriať telu pravidelne niekoľko porcií jedla denne (pokojne 4 až 5), medzi ktorými bude prestávka aspoň 3 či 4 hodiny.

Zabúdame na pitný režim

I keď sa to opakuje stále dookola, na pitný režim zabúda obrovské množstvo ľudí. Nie, prijímať tekutiny by sme skutočne nemali len pri pocite smädu. To by mohlo spôsobiť, že niektorí vypijú počas dňa len dva či tri poháre vody, a to je neskutočne málo. Nedostatok tekutín ľahko vedie k bolestiam hlavy, závratom, únave aj falošným pocitom hladu. Do pitného režimu je vhodné zaradiť vodu, minerálky či bylinné a ovocné čaje.

Máme nevyvážený jedálniček a jednotvárnu stravu

Ďalším nevhodným stravovacím návykom je jednotvárnosť našej stravy, respektíve nevyvážený jedálniček. Naša strava by mala byť pestrá a rozmanitá, aby vedela telu zabezpečiť všetky dôležité látky. Na tanieri by sa nám pravidelne mala objaviť najmä zelenina a ovocie, taktiež strukoviny, vajcia, ryby, mäso, celozrnné potraviny či olejnaté semená. Jednotvárnosť stravy či zámerné vynechávanie niektorých druhov potravín môže ľahko spôsobiť to, že nášmu telu budú niektoré látky skrátka chýbať, čo sa odzrkadlí aj na zdraví.

perejedanie sa

Zdroj: Shutterstock®

Prejedáme sa

Veľkým stravovacím problémom v dnešnej dobe je aj prejedanie sa a veľmi veľké porcie jedla. Je veľmi dôležité zistiť, i keď nie úplne ľahké, koľko množstva potravy vlastne naše telo skutočne potrebuje. Často totiž jeme nielen kvôli hladu, ale máme skrátka na niečo chuť. Naberáme si veľké porcie jedla a snažíme sa všetko dojesť, napríklad aj posledný kúsok z pizze, i keď vlastne už hladní nie sme. Prejedanie sa zaťažuje žalúdok, negatívne vplýva na trávenie a z dlhodobého hľadiska vedie k obezite.

Jeme veľa mäsa a prijímame málo vlákniny

Problémom dnešných ľudí v súvislosti so stravovaním je aj nadmerná konzumácia mäsa, zvyčajne každodenná. Mäso náš tráviaci trakt spracováva skutočne veľmi dlho, navyše chov zvierat na tieto účely má veľký dopad na životné prostredie. Nezdravo tepelne spracované mäso, napríklad vysmážané, sa taktiež úplne nekamaráti s naším zdravím. Vhodnejšie je zaradiť do jedálnička niekoľkokrát týždenne napríklad viac rýb či chudé mäso. Problémom v stravovaní je dnes aj to, že nám často chýba vláknina. Zabezpečí nám ju ovocie i zelenina.

Pozri aj: Zajedanie stresu: Prečo vyjedáš chladničku a ako sa zlozvyku zbaviť?

rýchle jedenie

Zdroj: Shutterstock®

Rýchlo jeme

Dnešná doba je skutočne rýchla a také je niekedy i naše jedenie. Často máme napríklad na obed v práci iba pár minút, a tak do seba v podstate všetko len nahádžeme. V horšom prípade čas nemáme vôbec, a tak rýchlo niečo prežúvame počas práce či cestou. Rýchle jedenie môže mať súvislosť s vyšším rizikom výskytu obezity. Aj keď je to niekedy náročné, vždy by sme si mali nájsť dostatok času na obed, večeru či olovrant a k jedlu si pokojne sadnúť. Pomalým a dôkladným prežúvaním pozitívne vplývame aj na tráviace procesy.

Často si doprajeme maškrty, sladkosti či fast food

Pre dobré zdravie a fungovanie organizmu by mala byť naša strava čo najzdravšia. Ani zďaleka však nie je problémom, ak si z času na čas doprajeme nejakú maškrtu alebo hoci aj jedlo z fast foodu. Problém sa z toho stáva, keď sa takéto stravovacie návyky stávajú každodennou rutinou. Takáto strava je vysokokalorická, plná nie práve zdravých tukov, taktiež pridaných cukor a mnohých ďalších látok, ktoré nie sú úplne telu prospešné. Aj pri stravovaní preto platí – všetko s mierou.

diéty

Zdroj: Shutterstock®

Trápime telo nezmyselnými diétami

Kým jedni majú problém s častým maškrtením či konzumovaním jedál z fast foodov, ďalší sa zase neváhajú trápiť často úplne nezmyselnými diétami. Cesta za pekným telom a štíhlou postavou netkvie v odopieraní si jedla, ale v zdravom a vyváženom stravovaní v kombinácii s dostatkom pohybu. Najmä krátke či drastické diéty sú úplne neúčinné a pre naše zdravie predstavujú obrovské riziko.

Jeme veľa priemyselne spracovaných potravín

Nakoniec môžeme medzi veľmi zlé stravovacie návyky zaradiť aj to, že v dnešnej dobe je naša strava často plná priemyselne spracovaných potravín. Spomedzi nich sú tými najnevhodnejšími hlavne rozličné polotovary a iné hotové mrazené či instantné pokrmy a jedlá. Ide spravidla o potraviny plné cukrov, soli, tukov, konzervantov, farbív a mnohých ďalších nežiaducich látok. Takéto potraviny šetria síce náš čas, no nie zdravie. Ich výskyt v našich jedálničkoch by sme mali čo najviac zminimalizovať.

Odporúčame: Najtrendovejšie letné potlače na oblečení: Čo je hitom tohto leta?


  • 65
  • 5
Návrat hore
Autor článku

5 komentárov

Ľubica Šťastná 31.07.20 06:21

ĽŠ
karma
133.00

Chyby, ktoré sa mnohí dopúšťajú naozaj často.

  • 0
Odpovedať

Natália Lobodášová 31.07.20 07:34

NL
karma
106.00

U mňa je problém pitný režim...snažím sa to napraviť.

  • 0
Odpovedať

Leona Bašistová 31.07.20 09:47

LB
karma
-1.00

Veľmi výstižný článok, cez ktorý si uvedomíme ako veľmi náš organizmus preťažujeme jedlom. Osobne veľmi oceňujem tzv. pôst, ktorý niekedy natiahnem aj na dva dni. Vtedy nič nejem len pijem čistú vodu. Garantujem, že sa vám vyplaví zvláštny pocit šťastia a dobrej nálady a vtedy si uvedomíte, ako veľmi náš organizmus bojuje so spracovávaním toxínov a iných splodín trávenia. A tie do značnej miery prispievajú k zlej nálade, pocitom únavy, depresie či nechutenstva. Takže, nebojme sa trošku "pohladovať" :) telo a metabolizmus to len a len ocenia :)

  • 0
Odpovedať

Mária Maxianová 31.07.20 18:03

MM
karma
126.00

všetko teoreticky ovládam, ale v praxi aj s chybami

  • 0
Odpovedať

Jana Čipková 01.08.20 22:06

karma
106.00

Pri stravovaní sa aj ja dopúšťam dosť chýb, ale to by sme museli celý život držať diétu.

  • 0
Odpovedať

Čo čítajú ostatní

Voľný čas

Afrika z kufríka: Zábava pre deti od slovenských autoriek

  • 25
  • 1
  • 08.06.2020
Rodina

Nástrahy virtuálneho sveta: Čo robiť, ak sa človek stane obeťou sexuálneho predátora?

  • 56
  • 2
  • 04.09.2020
Inšpirácie

Ľudia z tohto trendu šalejú! Stolík so sukulentmi je moderným prvkom zelenej domácnosti!

  • 91
  • 10
  • 21.08.2020
TOPlist